Viktigt med kör o vilotider i yrkestrafiken!

Det är inte bra att yrkesförare slarvar med kör och vilotider och det är bra att det finns ett regelverk

Jag har själv jobbat inom transportbranschen och tycker att systemet med digitala färdskrivare är bra. Det gör det enklare att övervaka kör och vilotider, både för chauffören och transportbolagen. Ett problem som jag tror att många åkerier har med sina chaufförer, är att alla inte har lärt sig fullt ut hur det digitala systemet fungerar och att det även upplevs krångligt.

(Från den 1 maj 2006 måste nytillverkade bussar och tunga lastbilar som tas i bruk inom EU vara utrustade med digital färdskrivare som i sin tur innebär att alla chaufförer måste ha ett förarkort)

Jag har själv ett förarkort och har haft problem med systemet.  Man får inte heller glömma att om du kör 1 minut för länge, så registreras det i systemet som en överträdelse. Jag tycker det är viktigt att man ska följa kör o vilotider och det är för chaufförens bästa, men vissa gånger när man bötfäller chaufförer är det löjligt. Jag har varit med när chaufförer har fått dyra böter, för att man har överskridit dygnsvilan med 5 minuter.

Det gamla analoga systemet med färdskrivarblad finns fortfarande kvar i äldre bilar och där har jag varit med när ett flertal chaufförer har fått böter, för att man skrivit förnamnet före efternamnet. Enligt regelverket ska man skriva efternamnet först och varför den regeln finns har jag svårt att förstå.

Men i sin helhet så är det ett bra regelverk med kör och vilotider och den har tre bra huvudsyften, och det är att säkerställa sund konkurrens mellan aktörer i vägtransportsektorn, stärka förarens situation och den absolut viktigaste är att öka trafiksäkerheten.

I dagens VK kan du läsa om  detta! http://www.vk.se/986897/yrkesforare-slarvar-med-dygnsvilan#disqus_thread

5 kommentarer

  1. Thomas Gunnarsson

    Sådana poliser som bötfäller för att man skriver förnamnet före efternamnet, eller för att man haft ett par minuter för kort rast borde inte få vara poliser. Och hur kan Sveriges riksdag godkänna att sådana lagar stiftas som inte verkar ha någon annan avsikt än att ställa till besvär för chaufförer? Det måste vara ett av världens mest övervakade yrke. Om jag börjar köra i Umeå och blir stannad i Stöcksjö efter 10 min får jag tusentals kr i böter om glömt att knappa in att jag startat i Sverige. Det är väl ganska självklart att jag på 10 min inte har kunnat starta utomlands och hinna till Stöcksjö. Du som politiker skulle kunna verka för att mera normala lagar stiftas och upprätthålls med sunt förnuft. Och som tidigare chaufför vet du ju en hel del.
    MVH en yrkeschaufför som allvarligt funderar på att sadla om efter 35 år på vägarna pga all ”förföljelse” av myndigheter/poliser

    • Peder Westerberg (inläggsförfattare)

      Jag håller med dig helt Thomas! Jag vet att det är många som har knappat in fel land och fått böta för det, och då måste polisen ibland ha sunt förnuft. Att det ska finnas ett regelverk tycker jag är bra, men det får inte bli löjligt.

      • Thomas Gunnarsson

        Hej igen. Tänkte mest på om du som politiker, och tidigare chaufför, skulle kunna tänka dig att på något sätt driva frågan om att ändra regelverket. Självklart ska vilotider och dygnsvila följas, men man ska inte kunna få böter för bagatellfel. Då ska ett påpekande räcka.

  2. starmaestroi

    Ну наконец то получилось. История банальна: Моя мама не как не могла без шоу дом 2 жить, я долго думала, что ей предложить в замен этому надоедливому проекту. Мама не в какую не желала отказаться от просмотров дома 2, нечего не помогало, но вот я придумала подсадить на интернет просмотры маму допустим сюда: [url=http://zazvezdilsa.ru/pages/more/dom-2-svezhie–serii.html]дом 2 свежие серии[/url], пускай думаю здесь на таких ресурсах смотрит дом 2. Чем по телевизору, я то его не перевариваю, особенно когда телевизор на всю орет. В дальнейшем и от интернета, от просмотра этого не педагогичного шоу маму нужно будет отучить, как отучить её от проекта, есть альтернативы?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.