Alltid någon annans fel

I Lennart Holmlunds värld är det alltid någon annans fel.

Nu är det medias fel att företagsklimatet i Umeå får dåligt betyg av företagarna. Det är alltid medias fel. Men faktum är att medias attityder till företagande i undersökningen får väsentligt högre betyg än den kommunala servicen till företag och kommunens regler och byråkrati.

Inte för att medias attityder är oviktiga eller ointressanta att diskutera.

Men Lennart Holmlund borde som ansvarigt kommunalråd vara mindre fixerad vid medias roll och mer upptagen av kommunens egna tillkortakommanden.

Men icke – ingen självkritik, alltid någon annans fel.

Nu är inte Lennart Holmlund värst i den grenen ska ärligt sägas.

På ett möte i går arrangerat av Umeå kommun och Svenskt Näringsliv rådde en betänklig halleluja-stämning när lovorden över kommunens förträfflighet fick stadshusets representanter att mysa av belåtenhet.

De företagare som deltagit i undersökningen, och inte delat ut högsta betyg åt kommunens service, utmålades som gnälliga, otacksamma norrlänningar som behöver utbildning i hur man svarar på enkäter.

Och det var inte de närvarande politikernas fel. Lennart Holmlund (som alltid är lite mer nyanserad live än på sin blogg), Anders Ågren och Britt-Marie Lövgren sade ungefär det som kan förväntas av dem i deras olika roller.

Trots det blev mötet en uppvisning i hur man ignorerar kritik och dunkar varandra i ryggen.

Jag ska återkomma till det i nästa blogginlägg.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.