Bensinskatt + Kilometerskatt

Mitt eget parti Folkpartiet vill att man ska behålla bensinskatten oförändrad och det är bättre än Socialdemokraterna och Vänsterns förslag till höjning av bensinskatten. Folkpartiet och Alliansen anser att bensinpriset måste vara högt om vi ska nå våra ambitiösa klimatmål. Men med dagens höga världsmarknadspriser betalar konsumenterna redan mycket.

Jag håller med om att våra klimatmål är viktiga men den grupp i samhället som påverkas mest är de som inte har tillgång till något annat transportmedel än bil, alltså de som bor i glesbygden. I Norrland har vi av naturliga skäl inte tillgång till ett väl utbyggt kollektivtrafiknät. För många Norrlänningar kan det få stora konsekvenser, om bensinpriset höjs och det kan innebära att färre människor vill bosätta sig där.
Det är bara att inse att Sverige är stort och består av mycket långa avstånd. Bilen kommer alltid att behövas och arbetet med miljövänligare drivmedel är viktigt, men innan det finns ett fullgott alternativ kan man inte höja bensinskatten till extrema nivåer och bidra att avfolka Norrlands inland.
Kilometerskatten som innebär att tunga transporter beskattas hårt, är ett förslag från Socialdemokraterna.
Baserat på Socialdemokraternas budgetförslag skulle kostnaden för varje lastbil öka med 70 000 kronor. Ett litet åkeri, med tre till fyra lastbilar, kommer få ökade kostnader med ungefär en kvarts miljon kronor per år om skatten skulle införas. Resurser som skulle kunna ha gott till nya anställningar eller ökade investeringar.
Att transportera något idag är inte billigt och med en kilometskatt så höjs transportkostnaderna. I Norrland är vi beroende av våra basnäringar som skogs och gruvnäringen och utan lastbilar skulle deras transporter inte fungera.

 

En kommentar

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.