Luften i centrum

 

 
Det är glädjande att trafikmätningarna visar att Norra länken blev en succé men att fordonsrörelserna över gamla E4 söder om Tegsbron ligger på samma nivå, det är oroande.
Men att hitta en praktisk lösning att stoppa privatbilism att köra från Entré syd genom centrum till Ersboda blir oerhört svårt. Självklart måste vi jobba hårt i kommunen för att hitta en lösning så att privatbilism inte använder centrum som en genväg.
Först och främst måste vi börja att stoppa den tunga trafiken genom staden och det är omgående. Här kommer en gammal blogg från mig som känns viktig att nämna och där jag har lite synpunkter på lösningar!!
 
Luftmiljön i centrum kan förbättras!
Att Umeå har problem med luftkvaliten i de centrala stadsdelarna är ingen nyhet. Den tunga trafiken och då helst med lastbilar över 3,5 ton är en av de största bovarna till den dåliga luften i centrum. Man kan med olika saker styra bort den tunga trafiken från centrum och vi behöver inte dyra hjälpmedel som till exempel kameror. Ett bra exempel är förbudet mot tung trafik som infördes på Norra Obbolavägen 2006 och det har verkligen fungerat bra.                       
I andra kommuner i Sverige har man infört vissa förbud med goda resultat!  I Stockholm har man ett förbud mot en fordonslängd över 12 meter i de centrala delarna av Stockholm, vem har inte kört på Tegsbron och sett alla lastbilar med släp som täppt till trafiken. Man har även i Stockholm ingen lastbilstrafik nattetid utom på särskilda färdleder och det finns även parkeringsförbud för frikopplande släpfordon och tunga fordon nattetid i de centrala delarna. En dialog med transportnäringen i Umeå är också viktig innan man skapar en massa förbud för den tunga trafiken.
Sen måste vi som politiker också skapa förutsättningar för att få bort den tunga trafiken från de centrala delarna av Umeå. Min motion rastplats/truckstopp för lastbilar fick inget gehör i kommunfullmäktige förutom av Arbetarpartiet, grundtanken i min motion var att transportnäringen har en viktig betydelse för vår stad och ska bemötas väl när man kommer till Umeå. En rastplats/truckstopp inkluderar stora parkeringsutrymmen, toaletter och även en möjlighet för turistbussar och husbilar att tömma sina sanitetstankar. Givetvis behövs också förutsättningar för en bensinstation och matservering i samband med denna rastplats.
Idag måste den tunga trafiken köra genom bostadsområden i Umeå för att kunna tanka eller äta, och man sover även i sina lastbilar i centrala Umeå. Till och med har bensinstationer fått smeknamn som Volvo Hilton och Shell Plaza. Tanken är väl att vi inte ska leda den tunga trafiken in i bostadsområden? Tönnebro eller Hagsta krog är två bra exempel på att en rastplats/truckstopp inte behöver ligga i närheten av ett bostadsområde för att locka kunder

http://www.vk.se/738612/holmlund-vill-stoppa-trafiken-genom-centrum

En kommentar

  1. tobba

    Ett problem är att en cykelbro mellan lundåkern och bölesholmarna skjuts upp hela tiden.

    Och att man väljer alternativet västralänken Prästsjön ”halvägs till vännäs” i stället för tunnelalternativet.
    Folk vill gena så mycket det bara går.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.