Någon måste ta Ansvar för Tågtrafiken

Glädjande är att vi äntligen har en fungerande färja till Vasa, det är bara att hoppas att den nya färjan har en mera lyckosam framtid än vad tågen har haft.

Jag tror att så småningom kommer vi att få en bro till Vasa och det är bara hoppas att den nya utredningen sänder positiva signaler. 

En ny Kvarkenbro och ny järnväg från Mo i Rana till Storuman ska utredas av Umeå Universitet tillsammans med Handelshögskolan i Bodö och Vasa Universitet.

Som man kan läsa i dagspressen så klarar inte Tågen vintern i Norrland och tågkaoset fortsatte även under måndagen när samtliga Norrtågs avgångar mellan Luleå och Umeå blev inställda.
Jag tror att det är viktigt att man får tågen att fungera även under vintern, annars börjar resenärerna använda bilen istället. Får man då inte tågen att fungera, så faller hela idén med Botniabanans tanke. Jag blir ännu mera frågande till tågen som inte fungerar, då vad jag förstår att Finland inte har några större problem med sina tåg under vintern.
Vid en upphandling år på 2000-talet så måste man kunna upphandla tåg som klarar av snö och kyla.
Nu måste det bli en skärpning med tågtrafiken annars försvinner trovärdigheten helt för tåg som transportmedel.
 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.