Äntligen Genomfartsförbud

Äntligen får vi ett genomfartsförbud för tung trafik i centrala Umeå!

Förbudet innebär att man har en start och en slutpunkt och det är rondellerna på Söderslätt och Sandbacka och passerar man genom båda punkterna så bryter man mot förbudet. Nu får den tunga trafiken istället ta den nya E4an över Kolbäcksbron.

Jag har självt sett en massa lastbilar som tagit vägen genom centrum utan att ha något stopp i Umeå och sen tror jag inte att detta förbud är hela lösningen på luftproblemen i centrala Umeå, men det är en viktig del av att förbättra luftkvaliten i centrum. Många har även haft synpunkter på att man inte kan bötfälla utländska bilar, men det gör man redan idag.

Det som verkligen skulle behövas i närheten av Umeå är en rastplats/truckstop. Men min motion rastplats/truckstopp för lastbilar fick inget gehör i kommunfullmäktige (förutom av Arbetarpartiet). Grundtanken i min motion var att transportnäringen har en viktig betydelse för vår stad och ska bemötas väl när man kommer till Umeå.

En rastplats/truckstopp inkluderar stora parkeringsutrymmen, toaletter och även en möjlighet för turistbussar och husbilar att tömma sina sanitetstankar. Givetvis behövs också förutsättningar för en bensinstation och matservering i samband med denna rastplats.

Idag måste den tunga trafiken köra genom bostadsområden i Umeå för att kunna tanka eller äta, och man sover även i sina lastbilar i centrala Umeå. Till och med har bensinstationer fått smeknamn som Volvo Hilton och SHELL Plaza.

Tanken är väl att vi inte ska leda den tunga trafiken in i bostadsområden? Tönnebro eller Hagsta krog är två bra exempel på att en rastplats/truckstopp inte behöver ligga i närheten av ett bostadsområde för att locka kunder.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.