Höjning av bensinpriset

Enligt en rapport från konjunkturinstitutet så måste bensinpriset höjas drastiskt om Sverige ska nå regeringens vision om en fossil-oberoende bilpark år 2030. Det innebär att om 17 år ska alla bilar drivas av el eller miljöbränslen och om visionen ska uppfyllas kommer bensinpriset år 2030 vara 42 kronor per liter.

Nu tror jag inte att vi år 2030 kommer att ha en fossil-oberoende bilpark, för många av dagens bilar kommer att finnas kvar då.

Jag håller med om att våra klimatmål är viktiga, men den grupp i samhället som påverkas mest är de som inte har tillgång till något annat transportmedel än bil, alltså de som bor i landsbygden. I Norrland har vi av naturliga skäl inte tillgång till ett väl utbyggt kollektivtrafiknät. För många Norrlänningar kan det få stora konsekvenser, om bensinpriset höjs och det kan innebära att färre människor vill bosätta sig där.

Det är bara att inse att Sverige är stort och består av mycket långa avstånd. Bilen kommer alltid att behövas och arbetet med miljövänligare drivmedel är viktigt, men innan det finns ett fullgott alternativ kan man inte höja bensinskatten till extrema nivåer och bidra till att avfolka Norrlands inland

6 kommentarer

  1. Leif

    Ibland funderar man. Alliansens politik bryr sig i 99 fall av 100 inte om dom svaga. Dock i detta fall verkar det vara så. Varför bryr ni er nu? Någon som har aktier i något oljebolag som måste gå med vinst?

  2. Per Edberg

    Tjena Peder. Jag läser ofta dina bloggar med nyfikenhet. Den här vill jag gärna kommentera lite. Det finns en sak du måste fundera mer kring och det är att det finns en risk att man inte tar fram de fullgoda alternativen förrän det är för sent och DÅ blir det inte lätt för de som bor i glesbygden. Jag tror att de regioner som ligger i framkant i omställningen kommer att bli vinnare när oljebristen är ett faktum och priserna kommer att höjas dramatiskt. Vi vet inte exakt när den dagen kommer men oljeforskare talar om 25-50 år. För klimatets skull borde omställningen skett för 25 år sedan….

  3. David

    Det stora problemet med ett höjt bensinpris är att redan man gjort sig beroende av höga bensinskatter och det kommer att cementera drivmedelspriserna på en orimlig nivå. För ingen tror väl att man kommer att skippa alla skatteintäkter på bränsle den dag vi är fossil-oberoende? Det bortfallet kommer ingen framtida regering att ha råd med.

    Hade man verkligen velat nå upp till klimatmålen hade vi redan nu gjort det mer attraktivt att köpa nya bilar och skrota de gamla. I själva verket är det tvärtom. Vi har miljöbilsregler som är ytterst märkliga och inget görs aktivt för att skynda på utvecklingen av nya bränsletyper. Om bara viljan fanns hade man satt press på biltillverkarna och gett dem en deadline.

  4. Peder Westerberg (inläggsförfattare)

    Jag håller med att det är viktigt att man tar fram alternativa drivmedel och vi får en omställning. En satsning på kollektivtrafiken är viktig, men av naturliga skäl så är inte kollektivtrafiken utbyggd i inlandet.
    Det kommer att ta lång tid att göra vår bilpark fossil-oberoende och innan vi har fullgoda alternativ kommer inlandet att vara avfolkat.

  5. Peder Westerberg (inläggsförfattare)

    Jag tror att viljan finns hos biltillverkarna, men det finns en rädsla på vad man ska satsa på. Jag håller med att det är viktigt att man gör det attraktivt att köpa nya bilar och skrota de gamla. Sverige har trots allt en av Europas äldsta bilparker.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.