Transporter är viktigt för Norrlands överlevnad!

Idag har jag varit på ett intressant seminarium, om hur vi säkrar framtidens transporter i norra Sverige. Transporter för vårt näringsliv i Norrland är oerhört viktiga och det finns tyvärr många orosmoment. Kapaciteten på våra järnvägar är inte tillräckliga och det kommer innebära att transporterna måste gå med lastbil. Med de nya svaveldirektiven kommer också sjötransporterna att öka med 20 procent och därmed bli ett dåligt alternativ för näringslivet. Det kommer även att innebära. enligt nya rapporter att dieselpriset, stiger med minst 80 öre per liter på grund av EU:s nyligen beslutade svaveldirektiv.

På en presskonferens idag i Visby presenterade Alliansen den största infrastruktursatsningen i modern tid, men det som tyvärr inte nämndes i det skriftliga underlaget, var Norrbottniabanan. Det betyder inte att dörren är helt stängd, men för näringslivets överlevnad i Norrland är det viktigt med en Norrbottniabana. Men det som är glädjande är att det kommer att bli en satsning, på 140 miljarder kronor på stambanorna,

 

En kommentar

  1. Leif Berglund

    Du menar väl att kostnaderna för sjötransporter kommer att öka med 20%?
    Dessutom innebär det nya svaveldirektivet ökade svavelutsläpp då kostnaden för att transportera ett ton papper till Rotterdam blir lika stor från Brasilien som från Umeå, man kan anta att sydamerikanska pappersprodukter kommer att söka sig till Europa, på samma sätt som svavlet…
    I denna fråga var Sverige väldigt ”svenskt” ska va bäst i klassen oavsett vad det innebär för landets konkurrenskraft.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.