Norrland straffas igen!

Efter höjningen av bensinskatten, så planerar socialdemokraterna för en vägslitageavgift som innebär att tunga transporter beskattas hårt. Det är en avståndsbaserad avgift som baseras på hur långt man kör. Vänstern och miljöpartiet är också positiva till vägslitageavgiften.

Man tror att förslaget till avgift skulle gynna svenskt näringsliv och förbättra förutsättningarna för att skapa nya jobb i Sverige. Det tror inte jag, för avgiften kommer att drabba all form av åkerinäring och i slutändan även alla konsumenter i landet. En sådan avgift skulle innebära otroliga kostnader för många åkerier. Resurser som skulle kunna ha gått till nya anställningar eller ökade investeringar istället

Att transportera något idag är inte billigt och med en vägslitageavgift så höjs transportkostnaderna. I Norrland är vi beroende av våra basnäringar som skogs och gruvnäringen och utan lastbilar skulle deras transporter inte fungera.

Att sen säga att avgiften skulle, ge mera jämlika villkor för den Svenska åkerinäringen gentemot utländska företag köper jag inte. 80 % av alla godstransporter sker redan idag via ett svenskt åkeri

Sen skulle Vägslitageavgiften heller inte ge något tillbaka till Norrland. De 4 miljarder som staten skulle få tillbaka i nettointäkter per år, ska investeras i järnvägar i södra Sverige

En kommentar

  1. Joachim

    Så länge vi är med i EU får vi snällt finna i oss i detta. Tyskland och Andrea Merkel som pumpat in nödlån efter nödlån till Grekland för att rädda deras egen ekonomi som annars faller tillsammans med Greklands behöver nu all hjälp hon kan få från alla skattebetalare i EU-området i form av höjda skatter. Alla får ställa upp solidariskt, det är baksidan med EU! Räntorna växer utan regn och måste betalas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.