Ovanligt tyst!

Det är ovanligt tyst bland våra riksdagspolitiker när det gäller införandet av en vägslitageavgift. I dagsläget är det bara Edward Riedl (M) som står upp i frågan.

Införandet av vägslitageavgiften kommer att slå oerhört hårt mot näringslivet i länet och det verkar många inte många ha förstått än.

Det här också ett hårt slag mot svensk åkerinäring och avgiften kommer att drabba all form av åkerinäring och i slutändan även alla konsumenter i landet. En sådan avgift skulle innebära otroliga kostnader för många åkerier. Resurser som skulle kunna ha gått till nya anställningar eller ökade investeringar istället.

Att transportera något idag är inte billigt och med en kilometerskatt så höjs transportkostnaderna. I Norrland är vi beroende av våra basnäringar som skogs och gruvnäringen och utan lastbilar skulle deras transporter inte fungera. Att sen

säga att avgiften skulle, ge mera jämlika villkor för den Svenska åkerinäringen gentemot utländska företag köper jag inte. 80 % av alla godstransporter sker redan idag via ett svenskt åkeri

Sen skulle skatten heller inte ge något tillbaka till Norrland. De miljarderna som staten skulle få tillbaka i nettointäkter per år, ska investeras i järnvägar i södra Sverige. Våra klimatmål är viktiga, men att införa straffskatter som kilometerskatt och höja bensinpriset för oss i Norrland känns inte rätt.

 

En kommentar

  1. Roland Larsson

    Det är fruktansvärt att inte större politiskt avsteg gjorts mot detta förslag. Det här är ju ett rent löjeväckande politiskt förslag som måste ha sitt säte i Miljöpartiet, ett parti som inte verkar ha något som helst förankring i Svensk verklig värld. LÅs ut dom och fördöm dom – det enda man kan göra. Annars är Norrland som företagsvärld helt förintad.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.