Regeringen inför Norrlandsskatter!

När det gäller Umeå och Västerbotten, så är flygförbindelserna till Stockholm oerhört viktiga och det är även en viktig överlevnadsfråga för vårt näringsliv. När det gäller flygskatten så är det för mig en Norrlandsskatt och nu måste det få ett slut. Jag förstår mig inte heller på socialdemokraterna och miljöpartiet som vill straffa Norrland med en massa skatter på allt som rör sig. Tillsammans med mina allianskollegor i kommunen så skriver vi om det i en debattartikel i VK.

Här kommer artikeln i sin helhet!

Flygskatt skadar Norrland

Den första april inför Socialdemokraterna och Miljöpartiet en svensk flygskatt. En skatt som ger en absolut minimal påverkan på Sveriges insats för klimatet samtidigt som den slår hårt mot idén om att människor ska kunna bo i Norrland.

Hans Lindberg (S), kommunstyrelsens ordförande i Umeå kommun, är med i ett parti som förutom slag mot Norrlands åkerinäring genom förslag om kilometerskatt och slag mot pendlare genom höjd bensinskatt nu fortsätter införa norrlandsfientlig politik genom flygskatten.

Sverige är till ytan EU:s tredje största land och vi är det land som har längst avstånd mellan vår södra och norra landsände. För nyetablering av företag och verksamheter utanför Stockholm är flyget centralt. För ett växande näringsliv, en växande turistsektor och möjlighet för oss att hälsa på våra nära och kära är flyget för många avgörande.

Svensk luftfart bidrar med 53 miljarder till BNP, 80 000 jobb och bidrar med ytterligare 100 000 jobb inom turistnäringen. Flygnäringen ger den svenska statskassan ett tillskott på ca. 24 miljarder kronor om året.

En svensk flygskatt skulle innebära att flygbolagen väljer att lägga ned linjer samtidigt som de flyttar långdistansflygningar till Helsingfors, Oslo och Köpenhamn. Då får du betala en flygresa till för att ens kunna påbörja semestern. Då handlar det inte om några små slantar. Priskänsliga turister skulle välja bort Sverige. Speciellt norra Sverige kommer att straffas hårt, då man efter flygningen till Arlanda ska flyga vidare norrut. Skatten slår i flera avseenden hårdare mot de fyra nordligaste länen än resten av Sverige.

Från Umeå tar det över sex timmar med tåg till Stockholm, över 10 timmar till Göteborg och ytterligare någon timme om man ska besöka Malmö. Det finns inte några tids- eller prismässigt jämförbara alternativ till flyget.”. Goda kommunikationer till resten av landet är vitalt om vi ska locka nya företag till Umeå. Redan nu råder det stor arbetskraftsbrist på högkvalificerad arbetskraft i Västerbotten. Försämrade kommunikationer kommer inte bidra till att det blir bättre.

Länder som Danmark, Irland och Nederländerna har infört en inhemsk flygskatt för att sedan ta bort den då skattens påverkan på ekonomin varit alltför stor. I Storbritannien skapas fler och fler undantag från skatten då dess ekonomiska påverkan blir allt tydligare.

Svenskt inrikesflyg står för mindre än en procent av Sveriges samlade utsläpp av växthusgaser och har minskat sedan 1990. Det behövs globala och internationella lösningar på våra klimatutmaningar.

Den svenska flygnäringen ingår redan i EU:s handel med utsläppsrätter. Den som släpper ut mest ska också betala mest. Den svenska flygskatten straffar den som reser till Visby lika mycket som den som reser till Cypern. Med en flygskatt blir det billigare att släppa ut ju längre du flyger. Skatten ger inte heller några incitament för flygbolag att utveckla gröna drivmedel då det är en skatt på resan, inte drivmedlet.

Att införa en inhemsk flygskatt kommer inte hjälpa klimatet. En flygskatt skulle inte ge några betydande effekter på Sveriges utsläpp.

Den potentiella utsläppsminskningen är 0,2 procent av Sveriges totala utsläpp. Det är ungefär lika mycket som den svenska vägtrafiken släpper ut på 48 timmar. Vi skulle uppnå en tre gånger så effektiv insats för klimatet om svenskarna började köra med rätt däcktryck på sina bilar.

Socialdemokraterna inför norrlandsskatt efter norrlandsskatt. Bilister och åkerier straffas, flygresenärer likaså. Snöröjningen är under all kritik och tågen står still oftare än de går den här vintern. Goda kommunikationer verkar vara ett främmande koncept för socialdemokraterna.

Låt oss tillsammans med andra länder bemöta klimatutmaningarna. Symboliska skatter som straffar och försämrar istället för att lösa problemen på riktigt hjälper ingen. Det får vara ett slut med regeringens Norrlandsfientliga politik.

Anders Ågren, kommunalråd för Moderaterna i Umeå kommun

Peder Westerberg, gruppledare för Liberalerna i Umeå kommun

Mattias Larsson, gruppledare för Centerpartiet i Umeå kommun

Veronica Kerr, gruppledare för Kristdemokraterna i Umeå kommun

2 kommentarer

  1. O Lindström

    Helt rätt att Alliansen påpekar att alla som bor i Norrland straffas med pålagor och skatter som gör att
    många familjer flyttar till Stockholm, där alla kan åka kollektivt med priser och villkor så fort man ska
    till jobbet och alla andra resor inom länet.
    Här betalas hög skatt både kommunal- och Landstingsskatten, och ska dessutom straffas så fort vi ska
    besöka vänner och bekanta samt göra våra ärenden.

  2. Pollax

    Med en sådan här tes kan man krossa allt! Att gå in och visa på att andra saker är värre.
    Det enda jag kan urskilja som ett motförslag är att vi lagstiftar om däcktryck och inför detta som en kontroll som utförs i trafiken med bötesbelopp?

    Alla som har ett förhållande till det ena eller andra som riskerar en förändring, kan likväl som detta inlägg driva en liknande tes och att därmed behövs inga förändringar! Sedan tuffar vi på som mänsklighet mot ett redan forskat och fastställt resultat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.