Bollnäs – det är där det händer

Jag har inga kreativa förslag på slogans för Umeå – men vill ta upp en annan aspekt av frågan.

Till vem ska slogan rikta sig och vad ska den gälla?

Ska den vara ett sätt att marknadsföra staden utåt eller peppa staden inåt?
Ska den syfta på vad Umeå är i dag eller på vad Umeå vill bli i framtiden?
Ska den vara ett sätt att söva debatten – slogan istället för problemdebatt – eller att väcka debatten – en slogan som uppfordrar till handling, självkritik och nytänkande?

I dag har jag inte känslan av att så många runt om i landet förknippar Umeå med något annat begrepp än "Björkarnas stad" – och även om det är vackert och bör värnas, så kan det knappast tillföra mer i marknadsföringshänseende än det redan gjort.

Förmodligen finns det inget sätt att med ett varumärke ta en genväg förbi verkligheten.

Om Sundsvall kallar sig Norrlands huvudstad så har det väldigt liten betydelse för stadens rykte fram till den dag som Sundsvall faktiskt kan visa på gångbara argument för att titeln hör hemma där.
Umeå vinner inte mer bara för att man har en slogan som säger att det är så, men kan också göra sig ett rykte som framgångsstad utan att någon utomstående har en aning om med vilka ord kommunen helst vill beskriva sig själv.

Den enda riktigt värdefulla slogan som man kan hitta är den som omvärlden tycker att man är förtjänt av och därför börjar upprepa, inarbeta och göra till ett allmänt begrepp.

Och det kan också bli lite smålustigt när kommuner satsar på slogans som omvärlden inte tycker är särskilt berättigade.
Inget ont om Bollnäs i Hälsingland – absolut inte – men orden (om jag minns rätt) "Bollnäs – det är här det händer" som på kommunens tågstation mötte (möter?) resenärer på väg från eller till Stockholm kändes alltid lite i grunden självironiska.

Det var sällan i Bollnäs det hände, men det var inte heller den kommunens enda eller bästa argument i konkurrensen med andra.

Det är roligt med en slogandebatt, men faran är att det lurar hela debatten att börja i fel ända: med jakten på ett varumärke för något som man ännu inte riktigt vet vad det är eller bör vara.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.