Umebon existerar inte, tack och lov

I veckans lördagskrönika filosoferar jag på nytt lite kring Umeå:

’Umebon existerar inte, tack och lov

Mälaren, säger pappan i Eyvind Johnsons roman "Krilon själv" när trillan går mot ångbåtsbryggan, är Sveriges hjärta. "Vi bor i ett hjärta. Låter det inte trevligt?"
Annelise Bödecker lär ha sagt, citatet återfinns nu på vykort i Berlin: "Berlinarna är ovänliga och hänsynslösa, buttra och rättshaveristiska, Berlin är bortstötande, högljutt, smutsigt och grått, byggarbetsplatser och igenkorkade gator var man går och står – men jag tycker synd om alla människor som inte får leva här!"
"En konstnär", menade Friedrich Nietzsche, "har inget hem i Europa förutom Paris."
"Oavsett var du sitter i New York", skriver E.B.White, "känner du vibrationerna från storslagna tider och framstående gärningar, från ovanliga människor, händelser och projekt."

Vilket citat borde man trycka upp på ett vykort från Umeå? Vad skulle en romangestalt lutad mot, låt säga, Gamla bron viska om sin stad i solnedgången?
Skulle hon knyta näven och utmana den, eller få något milt, försonande i blicken? Skulle drömmarna vandra snabbt över vattnet in mot staden, in i en fascinerande närvaro, eller sträva tillbaka längs älven mot inland och hembygd, eller jaga flygplanen som lyfter mot söder och storstad i uppbrott och bortlängtan?

Vad står Umeå för i de enskilda invånarnas ögon? Varför är man här, när och hur kom man hit och vilka känslor utlöser reflektionerna kring den egna närvaron? Existerar något som skulle kunna sammanfattas med etiketten Umebo? Eftersom mångfald är ett ideal att sträva efter är det förstås meningslöst att söka Svaret. Var och en har sitt eget svar. Men genom att fundera kring de många olika reaktioner, från ett myller av utgångspunkter, som frågorna stimulerar kan man inleda en diskussion om Umeås karaktär och prägel, kvaliteter och brister.

Här finns de gamla som minns Umeå som verklig småort före universitetets tid, och de infödda eller i unga år hitkomna som går mot pensionen efter ett arbetsliv under vilket Umeå vecklade ut blad efter blad i sin tillväxt. Här finns de infödda som nu i tonåren tackar någon för att de fick ha sin uppväxt här, eller förbannar ödet som gav dem Norrland överhuvudtaget.

Här finns de hitflyttade från Norrbotten, från inlandet och från Skellefteå som kanske, man snappar upp det då och då, njuter av att faktiskt kunna vara sig själva i ett slags Norrlandsmetropol där det är lite friare, lite öppnare, liter mer eggande att vara, än på andra håll.
Här finns de som skulle flytta hem till den idylliska mindre ursprungsorten direkt om det bara fanns samma jobb och framtidsutsikter där. Här finns de som kommit hit från södra Sverige och inte vet riktigt vad de ska tycka. Här finns de som kommit från andra delar av världen, frivilligt eller på flykt, och som eggas av eller brottas med livets kastvindar beroende på öde.
Här finns studenterna som hoppas kunna hitta jobb, utkomst och möjlighet att stanna efter studierna i en stad de gillar, och studenterna som vill dra söderut bort från en stad de inte tål, så snart de får en chans.
Här finns kulturfolket som är stolta över det som finns och tillkommer och kulturfolket som är frustrerade över det som saknas eller försvunnit. Här finns akademikerna som hittat rätt och finansiering för stora projekt och akademikerna som hamnat avsides och kämpar med de små medlen bakom den flotta universitetsfasaden.

Här finns småföretagare som blomstrar, småföretagare som kämpar, och småföretagare som tvingas ge upp. Här finns offentliganställda som känner slitet och mödan men inte syftet och erkänslan, och offentliganställda som är relativt nöjda och tillfreds över att få jobba här och inte på en annan ort. Här finns de som bor centralt och de som lever i skärgårdsmiljö. Här finns de som lever på landet eller längtar till landet. Här finns de som tar cykeln i snöstorm och de som tar bilen i alla väder. Här finns de som gillar gallerior och de som hatar gallerior. Här finns naturpoeterna och asfaltsromantikerna.

Charmen med en riktig storstad är ju ofta att den upplöser de flesta identiteter i en gryta av oslagbar mångfald och tolerans; man blänger inte, få bekymrar sig om att leta etiketter att klistra på människorna runt omkring.
Det är en vanlig lovsång till Umeå, att här finns en del av metropolens obekymrade, toleranta öppenhet. Jag hör själv till dem som brukar se det som en väsentlig ingrediens i Umeås potential att växa ytterligare. Här känns den ständigt föränderliga världen mer som en självklarhet än ett hot.

Men det är också en vanlig kritik mot Umeå, att talet om den storstadsliknande öppenheten är en myt, en besvärjelse som utvecklingen de närmaste åren kommer att avslöja när ambitioner och mål inte längre förverkligas och uppnås som förr.
När någon i framtiden skriver den stora romanen om Umeå dessa förändringens år och låter en gestalt stå och spana in mot staden i solnedgången, är det därför förhoppningsvis inte någon symbol för Umebon som viskar sitt omdöme – vilket det än blir. Den typiska umebon är omöjlig att definiera. Den typiska umebon existerar inte. Och det är kanske det allra finaste omdöme man kan ge kulturhuvudstadskandidaten.’

5 kommentarer

  1. Tomas Wennström

    Livets formel är paradoxen, konstaterade Torgny Segerstedt. Är det inte så ock med umebon? I vår brist på identitet uppstår en ny identitet präglad av mångfald, öppenhet, gränslöshet och samverkan. Vi umebor försöker inte förverkliga dessa vackra ord, vi försöker leva dem. Det är därför vi vill och förtjänar att bli Europeisk kulturhuvudstad 2014. Allt gott!

  2. alfredo castro

    Salve,

    En aspekt av diskussionen om avsaknad av modernitets medvetande i vår stad.

    Mvh/alfredo castro

    Att kulturen är en tillväxt befrämjande faktor i samhällskroppen är en klyscha som håller på att dö av sin egen framgång och upprepningstvång.
    Betydligt intressantare är att studera kulturens mer specifika beståndsdelar och dess roll i samhället. En av dessa är arkitekturens betydelse för det offentliga rummet.

    De flesta städer av betydelse har alltid haft en arkitektur som på något
    sätt manifesterar denna betydelse. New York, Rom, Mexiko city etc.

    I förbigående kan man påpeka att det är invecklat eller t.o.m. en smula orättvis att göra en jämförelse mellan Umeå och andra kulturstäder, men det är ofrånkomlig i sammanhanget att tänka på vad storheter som Gaudi och andra har betyd för Barcelona m.fl. städer med sina byggnadsverk. Vilket föranleder oss att reflektera över vilken ansenlig betydelse inom den tillväxt befrämjande kulturen arkitekturen har och kan ha för en stads självbild och identitet.

    Umeå är en ”glokal” stad dvs. en stad som präglats av lokala och globala
    influenser. Och där det uppstår en komplex förening av det globala och det
    lokala.

    Umeå är en stad emellertid som inte saknar skäl för att betecknas som en
    modern stad med naturvetenskaplig forskning av världs klass, en design
    utbildning i nivå med de bästa i Europa, ett galleri på Umedalen och ett
    bildmuseum som gör vilken världskonstnär som helst hemstad och konsekvent
    benägen att ställa ut i Umeå. Symtomatiskt nog för staden begåvas vi också
    med ett fotbolls damlag som hör till de bästa i världen. Ungdomsmusik med resonans utanför våra avlägsna murar. Bland ytterligare betydande faktorer kan man även
    erinra sig om att Umeå är världens främsta Internets stad, vilket har
    dessutom uppmärksammats av forskare som den världsberömde uttolkare av det
    informationella samhället, nämligen sociologen Manuel Castells.
    Jag undrar samtidigt om det finns någon stad i världen som trots sin
    litenhet har ett opera hus av den dignitet staden förestår?
    I Umeå bor även folk från många olika kulturer och kontinenter (annanlännigar), och
    mängder ungdomar (”los olvidados” dvs. de glömda som de benämns I andra
    delar av världen), som i regel lever i tidsenliga glokala former. Men trots alla
    dessa betydande fenomen finns det inte i Umeå en arkitektur, som speglar
    denna dynamiska och komplicerade kulturs kropps grammatiska avvikelser. I
    enklare termer, en arkitektur som reflekterar och står i samklang med den
    specifika karaktären Umeå har.
    Lite tillspetsat, kan man påpeka, att Umeås arkitekturs kropp, ger
    associationer till en träaktig händelselös och konventionell stad med en
    lång huvudgata och mycket låga, alltför låga och lite enformiga konventionella byggnader, än snarare den staden Umeå de facto är. Uttryck i andra termer, en lagom stad som liknar många andra lagom städer i världen.

    Det räcker med att jämföra oss med granlandets Finlands enastående och
    egenartade arkitektur för att förstå fenomenet, vilket en argentinsk arkitekt på
    besök här i Umeå och på väg till Finland, med häpnad uppmärksammade denna differens.

    Med Umeå som exempel är det inte heller så svårt att polemisera mot
    författaren och kultur filosofen U Ecos generaliseringar om att arkitekturen är
    den mest samhälls reflekterande av alla konstarter. Umeås arkitektur
    speglar inte tillnärmelsevis Umeås verkliga liv.
    I arkitektoniska sammanhang är Umeå som en Nietzsche kläd i träningsoverall eller en god vins årgång serverad i tetrapacks facila kartongs lådor.

    Om det är något emellertid som vår stad är i behov av i globaliseringens,
    kommunikationens och norrlands befolknings dräneringens tid, är bilder som
    framhäver Ume ´, som en framåtblickande, attraktiv och komplex dynamisk
    stad en modern eller uttryck i mer moderiktiga termer en postmodern stad. Umeås aktuella arkitektur tyvärr maskerar och förtränger helhetsbilden av vår stad. En sentimental konserverande och provinsiell arkitekturbild har varit alltför länge den dominerande.
    Staden kunde ha sett radikalt annorlunda ut. Och som en vän påpekade:

    Förträngnings mekanism har också gälld kritiken över återhållsamheten i stadens konventionella arkitektur generellt. Vi är alltför många som bugande och bockande accepterat att arkitektur gestaltningen i offentligheten omgärdas av en frusen tystnad och/eller ”omedvetenhet”.

    Att Umeå, även borde få en arkitektur där överensstämmelsen mellan (uttryck) står i någorlunda samklang med stadens liv (innehåll), borde egentligen vara obestridlig både i teori och praktik dvs. i Ecos mening borde arkitekturen reflektera Umeås samhällsliv! Notera att jag egentligen inte uppfattar begreppen uttryck-innehåll, som separata enheter utan som samtidsverkande vilket gör iakttagelsen mer substantiell. Vilket det manar oss att servera en annan fråga: Vad är det för fel på Umeå? Eller mer konkret: Varför sammansmälter inte kulturen med Umeås kropp?
    Eller återspeglar trots allt arkitekturen staden Umeås reella liv? Med andra ord; Är vår reell existerande konventionella arkitektur, trots enstaka öar av modernitet (såsom den mondäna designen på den nya hängbron över älven vid ICA MAXI, och några få andra exempel), och trots framstående inslag av kulturell och vetenskaplig utveckling en tillräcklig arkitektonisk avspegling av stadens natur, som vi nu tillskriver byhålan och eller metropolen Umeå?
    Kanske denna arkitektur är ett uttryck för den klyvningen som finns mellan det moderna och det förmoderna i Umeås mentala liv.

    Har vi emellertid kanske just den arkitektur Umeå förtjänar? Den tanken vägrar jag att svara affirmativ. Vi förtjänar mer…

  3. johan, numera fjollträskbo

    är en gråsosse utan ambitioner. Nu när universitetet är moget kommer inte staden växa mer. Eller förlåt, den kanske tar några hundra från inlandets metropoler som vill komma till ”storstaden”.

  4. Tomas Wennström

    Hej och tack Alfredo för tänkvärda ord om samspelet mellan Umeås kulturella innehåll och dess arkitektoniska uttryck. Dina funderingar fick mig att återvända till Marshall Bermans klassiska ”Allt som är fast förflyktigas”, där han i förordet skriver: ”Jag hoppas att bokens läsare ska minnas att gatorna, våra gator, är modernismens plats. Den öppna vägen leder fram till vårt gemensamma torg.”

    Apropå vårt behov av identitet i en föränderlig värld skriver han: ”Vår önskan att vara rotade i ett stabilt och sammanhängande personligt och socialt förflutet, och vår outsläckliga törst efter expansion – inte bara ekonomisk tillväxt utan också förstorad erfarenhet, njutning, kunskap, mottaglighet, en expansion som förstör vårt förflutnas såväl fysiska som sociala landskap och våra känslomässiga band med dess förlorade världar. De kan belysa vår desperata lojalitet med etniska, nationella, klass- och könsmässiga grupper som vi hoppas ska ge oss en fast ´ìdentitet´, och den internationalisering av vardagslivet – av våra kläder och hushållsartiklar, våra böcker och vår musik, våra idéer och fantasier – som brer ut all vår identiet över kartan; vår trängtan efter klara och fasta värderingar att leva efter, och vår önskan att omfatta den moderna levnadens och erfarenhetens gränslösa möjligheter som upplöser alla värden; de sociala och politiska krafter som driver oss in i explosiva konflikter med andra människor och folk, samtidigt som vi utvecklar en djupare mottaglighet och känsla för våra utpekade fiender och kommer att inse, ibland för sent, att de trots allt inte är så olika oss”.

    Just så och här befinner vi oss i Umeå, mellan det förflutna och det moderna, och mitt i det glokala. Min förhoppning är att vår strävan att bli Europeisk kulturhuvudstad leder oss till att vi skapar nya gemensamma torg och inspirerande offentliga rum, där kulturellt innehåll och arkitektoniska uttryck samspelar. Idéerna om ett Konstnärligt campus är en bra början. Jag hoppas vi får fler, t ex ett nytt Kulturens hus.

    Allt gott!

  5. Urban Bengtson, idékonsult

    Bra badarkitektur förutsätter vatten, i och utanför ”badet”. Umeå kommuns planer på ett Bad på Nannakvarteret ger badarkitektur omgiven av höga byggnader, bussgata, genomfartsgata, p-infartsgata och p-hus.

    Bra badarkitektur ska också ha mycket glas för att se in och se ut. Se in hinner man svårligen på Nanna då trafik och hus omger ett bad där, och det kan inte ses på långt håll.

    Bra badarkitektur är också hur man upplever badet inifrån och ut. I ett Nannabad går blicken in i trafik och väggar, väggar och trafik.

    Just bad är därför ett av de allra svåraste att få bra arkitektur på om man placerar det så trångt och utan ut- och insikt. Det mesta annat passar bättre på Nannakvarteret, kulturhus, bibliotek, affärskomplex, hotell, bostäder, ungdomspark, evenemangsarena, etc.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.