Järnvägen som symbol för framsteg
Om Rälsen som symbol, järnvägssatsningar och miljöminister Andreas Carlgrens utspel i går har jag en signerad text på dagens ledarsida:
’Så kommer rälsen åter med framtid och hopp
I begynnelsen var Rälsen, och Rälsen bar drömmen om en bättre tillvaro.
"Få eller ingen", sade legendariske liberalen Johan August Gripenstedt i ett tal till Riddarhuset 4 juni 1857, "torde finnas här närvarande, som ej erkänner, att mensklig odling i allmänhet följer spåret af materiel förkofran och att, då jernvägar otvifelaktigt utgöra ett af nutidens mäktigaste medel till framsteg i detta hänseende, de äfven för oss måste betraktas såsom en sak af yttersta vigt, hvilken kraftigt skall bidraga till utveckling af landets tillgångar i alla riktningar."
Järnvägen är en av de främsta symbolerna för den epok då det vidsträckta fattig-Sverige började lyfta sig ur armod och kris, till kulturbygdernas välstånd och demokrati. Då stod tåget för en anstormande, bullrande, bolmande industrialism. I dag står det fortfarande för tillväxt genom snabba kommunikationer – men för en grön och hållbar utveckling. Det är argumenten för Botnia- och Norrbotniabanan, och för angelägna satsningar runt om i landet på ny och utökad spårkapacitet.
Miljöminister Andreas Carlgren säger nu till SvD att han stödjer Klimatberedningens förslag om en kapacitetsökning för gods- och persontransporter med 50 procent till 2020, trots att statsministern uttryckt skepsis till beredningen på den punkten. Carlgren gör rätt som går ut tufft i frågan.
En satsning på transporter längs framtidens moderniserade och förhoppningsvis mer konkurrensutsatta järnväg är helt enkelt smart miljö- och tillväxtpolitik vars ansenliga, initiala kostnader kan rättfärdigas.
Rälsen kan bli ett mäktigt medel för framsteg igen.’