Skolk på betyget

Jag var ingen storskolkare, men fick i gymnasiet sänkt betyg i ett par ämnen på grund av för mycket ogiltig frånvaro. Vanligtvis satt jag då i biblioteket och läste.
Skolk är ett komplext problem som kan ha många olika orsaker och som inte ska analyseras ensidigt och förenklat; men just det borde erkännas: att det är ett problem som kräver uppmärksamhet och insatser. Närvaro är på något sätt grundförutsättningen för all skolverksamhet. Ger man upp kravet på närvaro rasar det mesta. Det vore den värsta formen av förenkling.

Därför är det fullt rimligt att skolk redovisas på betyget. Det är en insats som kan bidra till att påtagligt få ner den slentrianmässigt ogiltiga frånvaro som inte har särskilt komplexa orsaker och därmed underlätta för mer gedigna, lyhörda och genomtänkta insatser i svårare och mer sammanfatta fall av skolk.
Som flera har påpekat finns det gränsdragningsproblem som måste lösas, insikten om att skolk inte är ett enhetligt fenomen och att insatserna inte får stanna vid att notera ett timantal på ett betyg måste vägleda skolans sätt att hantera frågan. Men att ge upp inför problemet löser ingenting.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.