Starbucks-effekten, coffeshops och den ekonomiska krisen

Jag tillhör dem som gillar den ’nya’ typen av coffeshops ännu mer än traditionella kaféer, och måste bekänna att jag inte bara gärna samlar på mig informationsblad om och menyer från alla olika coffeshops jag stöter på, utan därtill äger två Starbucks-koppar inhandlade vid det Starbucks som ligger i närheten av Bahnhof Friedrichstrasse i Berlin.

Därför känns det här som en principiellt oroande tes: ’A Venti-Sized Recession? The more Starbucks a country has, the bigger its financial problems.’

Dock inte för Sverige om man ser Starbucks som en kedja för sig, inte som ett kulturellt samlingsnamn på hela fenomenet. För i Sverige finns väl inte just Starbucks överhuvudtaget?

En kommentar

  1. Marcus

    … har vi inga Starbucks trots att vi svenskar brukar vara ”early adopters”. 🙂 Vi har ju vår svenska svar på Starbucks dock, Waynes, som jag för övrigt också såg fanns i Moskva när jag var där i fjol.

    Så här i lunchtider blev jag riktigt sugen å en espresson con panna nu. Kanske måste rusa iväg och inhandla en sån efter maten. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.