Reformen utföll ungefär som förväntat

Vår huvudledare på dagens ledarsida handlar om de hushållsnära tjänsterna:

——————————-
’Stort behov av hemservice
Möjligheten till skatteavdrag för hushållsnära tjänster utnyttjas av allt fler. Reformen utföll ungefär som förväntat.

Allt fler köper hushållsnära tjänster. Intresset ökar kraftigt. Enligt en undersökning tjänsteföretagsorganisationen Almega presenterade på måndagen köper ungefär en kvarts miljon hushåll hemservice av olika slag. Det är en växande bransch, precis som regeringen hoppades och trodde när möjligheten till skatteavdrag för hushållsnära tjänster infördes 2007.
Almega har genom halvårsvisa undersökningar utförda av konsultföretaget Demoskop följt utvecklingen i hemservicebranschen. Redan i en rapport våren 2008 talade Almega om explosionsliknande utveckling med nya företag, nya jobb och en positiv attityd bland allmänheten – och om en svart marknad som håller på att bli vit. Dessutom har det visat sig att de flesta som får jobb i de nya hemserviceföretagen kommer direkt från arbetslöshet.
Stort behov av denna typ av tjänster finns. Men det är fortfarande en politiskt omstridd nisch inom tjänstesektorn. En förändrad majoritet i riksdagen kan hastigt slå undan benen på det som nu byggs upp.

Av särskilt intresse i den senaste undersökningen är att hushållen prioriterar hemservicen mycket högt. Om hushållen fick sämre ekonomi skulle de spara på annat så som resor, nöjen och bilkörning och försöka fortsätta köpa hushållstjänster. Det skulle tyda på att detta är en bransch som inte är extremt konjunkturkänslig. Hur det blir i verkligheten återstår att se. I konjunkturnedgången i slutet av 2008 märktes ännu ingen inbromsning i hemservicebranschen. De största grupperna användare är barnfamiljer i storstäderna och personer över 65 år.
Början var hur som helst försiktig. Två faktorer inverkade i högsta grad; för det första att det tog tid för de nya företagen att komma i gång och för det andra att många, såväl företagare som kunder, tvekade på grund av de osäkra förutsättningarna. Kunde företagarna satsa långsiktigt? Kunde hushållen räkna med hållbara villkor?

Ännu är marknaden för hushållsnära tjänster i ett skede av uppbyggnad och etablering med stark sysselsättningsskapande effekt. Det betyder mycket för arbetsmarknaden och samhällsekonomin i ett läge där delar av industrin hamnat i stora svårigheter.
Reglerna för skatteavdragen var inledningsvis onödigt krångliga. Förfarandet har förenklats. Det är synnerligen viktigt att systemet är tydligt och klart. Av största betydelse är också att det är behoven i respektive hushåll som styr, det vill säga att reglerna utformas så att hushållen faktiskt har råd och kan välja hemservice efter behov.’

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.