Volvo Personvagnar och framtiden

Vår huvudledare i dag handlar om spekulationerna kring eventuella intressenter för ett köp av Volvo Personvagnar:

—————————-
Volvo ett bra köp?
Intressenter finns för en större industriell satsning. Frågan är hur deras kapital kommer bäst till användning.

En grupp investerare ledda av svenska intressenter vill köpa Volvo Personvagnar av Ford. Det är tio år sedan Ford köpte Volvos personbilstillverkning. I den rådande finanskrisen och den djupa lågkonjunkturen försöker Ford sälja Volvo för att koncentrera sig på verksamheten i USA.
Brittiska affärstidningen Financial Times skrev på tisdagen om spekulationerna kring försäljningen av Volvo. Tre kinesiska biltillverkare nämns som de tillsvidare hetaste kandidaterna bland förmodade budgivare.
Det är inte mycket nytt ännu kring detta. För svenskt vidkommande handlar det tillsvidare framför allt om jobben. Möjligen är det också en nostalgigrej för svenska näringslivskretsar att köpa tillbaka Volvo. Volvo ses som svenskt märke. Om ett köp av Volvo är en bra affär kan egentligen bara spekulanterna själva och deras finansiärer avgöra.

Tunga skäl fanns för de svenska ägarna att sälja Volvos personbilstillverkning för tio år sedan. Det går inte att komma ifrån. Enorma resurser krävs för att ta fram nya modeller, miljöbilar och miljövänliga motorer. Förutsättningarna för att tillverka personbilar i Sverige i 2000-talet är inte särskilt gynnsamma.
Kompetens och effektivitet är det inte brist på. Men verksamheten är dyr. Samma produktion kan göras många gånger billigare på annat håll. Volvobilar monteras redan i Kina, där Ford har samarbetspartners.
Industrifacket Metall är pressat mot väggen i den rådande krisen. Två alternativ synes föreligga. Det ena har varit att köra lönefrågan hårt. Det skulle öka antalet uppsägningar ytterligare och påskynda den industriella strukturomvandlingen. Det andra är att ge efter med krislösningar av det slag som tillämpas genom avtalet om lön vid permittering, där kortare arbetstid eller utbildning temporärt byts mot sänkt lön.
Vad det handlar om är kostnadsanpassning eller avveckling. Eventuella nya svenska ägarkonsortier bakom Volvo – och kanske även Saab – kommer att se över alla alternativ för den fortsatta produktionen. Att de skall mäkta med det de amerikanska ägarna inte klarat av, det vill säga fortsättning i samma banor som hittills, är inte realistiskt.

Europeiska investeringsbanken, EIB, är i startgroparna med krediter till krisande biltillverkare. Lånen ger viss frist, men skjuter också upp problemen. När konjunkturen vänder för fordonsindustrin måste den ha strategin och planerna klara för kraftigt förändrad produktion. På sikt tvingas andra lösningar fram. Krediterna räddar en del jobb under den värsta krisen. Men sedan måste lånen betalas samtidigt som nya satsningar kräver sin finansiering.
Att det mitt i den värsta finanskrisen ändå finns investerare och svenska intressenter som överväger en jättesatsning i fordonsindustrin är ändå ett tecken på att kapital finns. Frågan är hur det skall användas.’

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.