Vi valde rätt Tåg???

Tekniska chefen på Norrtåg påstår att man inte valde fel tåg? Han säger vidare att det är ett bra tåg i botten och att folk som reser med dem tycker om dem.

Jag förstår inte påstående att man valde rätt tåg, nämligen ett tåg som varken går i kyla eller snö. Det är bara att hoppas att nästa gång det blir en upphandling att man kan välja mellan mer än två tågtyper.
I dagarna släppte Trafikverket siffrorna över Tågens punktlighet i Sverige under 2012 och sämst punktlighet hade tågen i Norra Sverige och ändå räknades inte inställda tåg in i statistiken.
Det här med tågen som inte går är fruktansvärt pinsamt och det förstör helt trovärdigheten för tåg som transportmedel.

 

4 kommentarer

  1. B-G Wikström

    Men allvarligt talat. Det är ju så här som den borgerliga regeringen vill att det ska vara. Den som är billigast och lovar att sköta det sämst ska ju ta hand om allting. Tågen fungerar inte, för ingen vågar satsa på dyra bra tåg, för då förlorar man ju upphandlingen. Ingen vågar utbilda personal inom skolor och äldrevård, för det är ju alltid den billigaste som vinner upphandlingen. Folk får inte sina mediciner för det är enbart kortsiktiga vinster som räknas samt att det ska skickas många hundra miljober utomlands till skatteparadis. Billigast och sämst ska det vara, det är ju precis vad denna regering vill, så varför är du förvånad ???
    Avregleringen av järnvägen är en total katastrof.
    Avregleringen av apotek är en katastrof.
    Skolor, sjukvård, elmarknad…. Vad har blivit bättre ?
    Våga stå upp för den borgerliga åsikten att allt ”ska skötas så dåligt som möjligt”…..

  2. Villy Hansen

    Viss politisk retorik av t.ex. B-G Wikström med flera andra är fullständigt förutsägbart och helt utan överraskningar.

    Alla i min bekantskap vet att jag inte vunnit några pengar på Trisslotter. De flesta av dem vet säkert också att det är den nuvarande regeringens fel eller den förra regeringens fel.

    Signaturen Retorikfabriken Villy Hansen

  3. Thomas Hartman

    Ett dilemma i sammanhanget är att man inte köper tåg på samma sätt som en bil. Köper du en ny bil idag så är den redan från början byggd för, och testad i, snart sagt alla klimatförhållanden. Att bygga och utrusta tåg på samma överdimensionerade sätt skulle ligga utanför alla ekonomiska gränser varför alla tåg säljs i en basversion som sedan anpassas till de funktionskrav som köparen anser nödvändiga. Därefter tar säljaren fram teknik som lever upp till dessa funktionella krav. Tågen har testats under två vintrar i norra Sverige innan de leve- rerades till oss.

    Förutom vinteranpassning ställdes krav på bland annat högre komfort med bättre säten. Stor vikt har också lagts på tillgänglighet i samarbete med handikapporganisationerna.

    I samband med detta gör olika experter bedömningar av om säljarens lösningar kan leva upp till kraven. Dessa görs komponent för komponent. Att sedan få en fullständig överblick hur dessa komponenter fungerar tillsammans i varje unik situation är i praktiken omöjlig att helt förutse.

    Ett sådant exempel är den ventil i tågets toalett som genom sin placering gjort att toaletterna fryser, att detta kan ske är omöjligt att på teoretisk nivå förutse utan måste korrigeras i efterhand. Samma sak gäller för stålet i slitytorna på hjulen som idag endast har en tredjedel av den livslängd som var beräknad. Varje omsvarvning av hjulen tar 3-7 dagar och gör tåget indisponibelt under tiden.

    Detta kan synas vara en enkel lösning att bara byta tågtillverkare, men det är varken möjligt, eller särskilt verkningsfullt. Dels löper våra avtal under många år och dels så skulle vi då börja om samma process igen.

    Så jag tror du reagerar lite förhastat i dina slutsatser. Frågan har betydligt fler dimensioner än man tror när man tittar på den som snabbast.

  4. Bergis

    Varför sparkade Alliansen SJ:s tidigare styrelseordförande Ulf Adelsohn då han öppet vågat kritisera regeringens järnvägspolitik??? Har du någon ide om det Peder Westerberg?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.