Hur åker folk i Umeå år 2050?

Tunnelbana, trådbussar, spårvagn, spårtaxi, bussar med biobränsle, subventionerade hybridcyklar och vinteruppvärmda cykelbanor/cykelbroar, eldrivna och tysta bilar på vanlig väg, ringleder och vägavgifter, kollektiva bilpooler?

När expanderande städer, av olika storleksordning, börjar söka nya, miljövänliga lösningar på de växande transportproblemen, och vill  föra onödig biltrafik bort från de centrala delarna i så hög grad som möjligt, kommer valet av kollektiva färdmedel och metoder att styra bort biltrafiken att utgöra några av de svåraste besluten.
I Stockholm pågår en debatt om investeringar i spårvagn kontra tunnelbana. I Uppsala har fördelarna och nackdelarna medspårtaxi under året ställts mot fördelarna och nackdelarna med spårvagn. Även Umeå finns som bekant med i diskussionerna om ett pilotprojekt kring så kallade spårtaxislingor.
Umeå, som oavsett vilket befolkningsmål man anser vara realistiskt beräknas växa stadigt under kommande decennier, kan i sig bli något av ett pilotprojekt för nya lösningar i större småstäder. Eftersom möjligheterna här att välja väg inför framtida kollektiva lokaltrafiklösningar är större än i städer som redan är mer plottriga, ”färdigförtätade” och låsta till befintliga lösningar kan diskussionerna här få mer grundläggande karaktär.
Hur ska, exempelvis, transportbehovet in till stadskärnan lösas när Ön i Umeå bebyggs? Frågan brukar sätta igång fantasin (och den politiska cynismen, men det är en annan sak) hos umebor intresserade av transportfrågor.
Jag bekänner gärna att jag för egen del är en vän av spårvagnslösningar. De har nackdelen av att kräva mycket stora investeringskostnader, men till skillnad från likaledes mycket investeringsdyra spårtaxislingor har spårvagnsnät högre långsiktig kapacitet att bli en kollektivtrafiklösning i egentlig mening.
Spårtaxi är en idé som låter väldigt lockande i första läget, men som mer har prägeln av lyxlösning för vissa punktvisa transportbehov, eftersom passagerarvolymen är så relativt begränsad.
Har Umeå råd med det? Det är väl tveksamt.
Har Umeå råd med spårvagn? Då måste nog staden växa så det dånar och knakar, även om det löser fler behov än spårtaxi. Givetvis är det långsökt, men roligt att drömma om.
Bussar drivna på miljövänligt bränsle är, i en stad med Umeås utformning, förmodligen det överlägset mest flexibla alternativet. Men förutspåelsen att bil- och busstrafik inom en snarare framtid kommer att avge så lite utsläpp att de förblir dominerande transportmedel även inom städerna är inte okontroversiell. Dessutom ger mer utpräglade kollektivtrafiklösningar (åtminstone ovan jord) även andra trivselvärden i starkt urbana miljöer, som en av biltrafik (om än aldrig så klimatneutral) och dominerad stadsbild inte kan erbjuda. Kommer biltrafiken automatiskt om man satsar på stadsinfrastruktur för busstrafik?
Trådbussar vore ett i initialskedet billigare alternativ än spårtrafik, och har också goda argument för sig, men har förstås inte samma charm i stadsbilden. Och hur har cykeltekniken – i och för sig inget kollektivt färdmedel – utvecklats om några decennier?
Tunnelbana, trådbussar, spårvagn, spårtaxi, bussar med biobränsle, subventionerade hybridcyklar och vinteruppvärmda cykelbanor/cykelbroar, eldrivna och tysta bilar på vanlig väg, ringleder och vägavgifter, kollektiva bilpooler?  Hur ser det ut i Umeå år, låt säga, 2050?
Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. Kicki Axengrip

    Intressanta tankar!

    Umeå kommun driver ju ett projekt som syftar till att vi ska åka mer kommunalt och även ta oss fram för egen maskin på cykel eller till fots. Och vi kanske borde börja att använda de färdmedel vi har 🙂 Om fler åker buss finns det ju möjligheter att sätta in fler turer och rutter.

    Samtidigt är det ju också bra att vi börjar tänka och diskutera utifrån nya perspektiv. Om det är meningen att vi ska ha spårvagn 2050 kommer det att lösa sig med ekonomin. Saker brukar ha en förmåga att falla på plats när vi är rätt ute så att säga.

    /Kicki

  2. Korre

    Våga tänka nytt !

    Det är kanske så att vi inte skall åka så mycket ??? Hemska tanke för en liberal! Vi kanske inte har råd att åka så mycket, det finns visst en miljöskuld att betala?! Dessutom har vi en kropp som är byggd för rörelse. Så varför inte cykel som är redan färdigutvecklad, men kanske kan utvecklas vidare ???

    Ideér som uppvärmda cykelbanor mm visar att vi har en redaktör som inte ännu har fattat att tekniken inte kommer att lösa miljöproblemen åt oss, utan i stället förvärra dessa. I varje fall har all erfarenhet hitintills visat detta!

    Back to basic!

  3. Niklas

    Nu bor jag iof inte i Umeå, utan i Stockholm. Efter att ha tagit del av de intressanta planerna kring ön kan man konstatera att det bäst för Umeå vore just spårvagn. Avstånden är för korta för t-bana och bullriga/skakiga bussar har inte någon värst bra förmåga att locka över bilister till att åka kollektivs.

    Spårvagnar är heller inte så dyrt. Jag vet inte varför det blivit så dyrt i Stockholm nu, men den första etappen av Djurgårdslinjen kostade 25.000 kronor metern (en tiondel av idag). Även utbyggnaden av spårvagnsnätet i Norrköping gör med betydligt lägre kostnader.

  4. Niklas

    Forts.
    En spårvagn uppvärderar det område den passerar. Det betyder att det i framtiden skapar initament för exploatering med ett mer tätt milövänligt kvartersstadsområde, istället för bilgenererande villa + förortsmattor.

    Låter man fler människor bo nära jobb och verksamheter minskar transportbehoven och ger fler möjlghet att gå eller cykla. En sådan åtgärd minskar biltrafiken.

  5. Rickard

    I bakåtsträvande Umeå kommer man att fortsätta satsa på dieselbussar och ombordbetalning även 2050 om man inte byter ut samtliga kontorister på Länstrafiken i Lycksele genast. Biogas, spårvagnar och biljettmaskiner utanför bussarna vet Lycksele inget om. När man bott i Norrtälje, Uppsala och Umeå är det extremt pinsamt att konstatera att Umeå är så extremt hopplöst långt efter de bägge Upplandsstäderna!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.