Fartglada politiker

Inlandets vägar är de i särklass mest olycksdrabbade räknat per fordonskilometer. Huvudorsaken till detta är de höga farterna och inte vägens kvalitet som vissa vill hävda. Raka vägar med gles trafik inbjuder till hög fart. En helt annan sak är att dåliga vägar inverkar negativt på tunga transporter t ex timmerbilar. Erik Bergkvist med titel regionråd hör till dem som ogillar sänkta hastigheter, fartkameror etc. Är det bara fartglada grabbar i regionrådet?? Till regionrådet Bergkvist sällar sig nu kommunalrådet Maria Kristoffersson Vilhelmina i propagandan mot sänkta hastighetsgränser. Man vill helt uppenbart behålla vår topplacering för trafikolyckor och döda i vägtrafiken.

Argumenteringen är en blåkopia på Motormännens urgamla retorik. I stället för att sänka farten gör något utopistiskt för enorma pengar. Gör vad som helst men "rör inte min heliga fart".

Här påstås t ex att en sänkning av farten med 10 km innebär 25 minuters längre körtid till Umeå från kommuncentra i inlandet. (Kristoffersson i Lokaltidningen). En liten räkneövning på denna måte visar att om hastigheten höjs till 140 km kommer man fram till Umeå före man startat. I så fall kan vi lägga ned alla flygplatser ty att med bil komma fram till målet före man startat är oslagbart. En seriös tidskalkyl vore på sin plats!

Det som kostar mycket tid för en resa till Umeå efter E12:an är alla byar med 50 eller 70 km begränsning. Kanske regionalrådet och kommunalrådet vill ha bort dessa begränsningar också för det är där tiden flyger iväg. Och där har vi också regionalrådets hatobjekt fartkameror. Vill man korta restiden väsentligt för resenärerna efter E12:an är den enda verksamma åtgärden att dra E12:an på sidan om byarna mellan Lycksele och Vännäsby. De minuter man kan vinna eller spara på ändringar av hastigheten 10 km upp eller ned på 90- och 110 km sträckor är så löjligt få att jag inte förstår tonläget och resonemanget. Det är när man ska ligga på 50-70 km/tim milvis som tiden rasar iväg.

3 kommentarer

  1. Någon

    Snitthastigheten mellan Storuman och Skellefteå ligger om man kör något lagligt på cirka 94 km/h, det är 110 från Skellefteå till just innan Malå, därefter 90 km/h. Just vid Malå en sträcka på 70 km/h och därefter 50 genom samhället. Till Storuman efter E45 sedan är det i princip 90 hela vägen. jag har kört denna väg otalgiga gånger. Skulle man sänka 110 till 100 och 90 till 80 på denna väg, så borde snittet hamna på runt 85 km/h. Detta gör cirka 19-20 minuter i längre körtid, så helt galet var inte uträkningen. Det är bara att använda den gamla matteformeln Sträckan genom farten gånger tiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.