KD o snabbtåg

Ska jag försöka vara rolig så tror jag att KD har bättre koll på lodrät kommunikation än vågrät. KD säger nej till höghastighetståg p g a att det påstås bli för dyrt. Tänker man några årtionden framåt är det mycket sannolikt att höghastighetståg är det klimatriktiga sättet för snabba resor mellan svenska centra och luftledes återstår då väl små batteridrivna flygtyg som kostar skjortan att utnyttja. Eller kanske luftskepp? Sträckan Umeå – Stockholm när det är 25-30 grader kallt och flygplan med batteridrift. Ack ja, tur att jag då inte är i behov av att resa överhuvudtaget.

När stambanorna byggdes med början kring 1860 togs stora statliga lån utrikes och de årliga investeringarna tog en mycket stor del av statsbudgeten. Inga privata aktörer ville eller kunde ta det ansvaret. Järnvägarna moderniserade Sverige vilket gav stora välståndsökningar de årtionden som följde. När klimatproblemen nu kommer att kräva stora omställningar av resandet inom Sverige (och naturligtvis även resandet till andra länder och världsdelar) är det baksträveri att att säga nej till höghastighetståg mellan stora svenska centra. Det är en himla tur att inte denna ängslan drabbade Sverige när järnvägar och stambanor byggdes. De dåtida beslutsfattarna tänkte längre än dit nästippen nådde. Tack för det modiga förfäder och d:o mödrar!

Vi är kreditvärdiga och har unikt låg statsskuld. Investera! Dags också snart att av miljöskäl glömma det obsoleta ”mjölkflyget” till och från Bromma.

Etiketter: , , , , , ,

En kommentar

  1. Karl Almlöf

    Om det nu går att skaffa fram resurser för höghastighetståg borde det också var möjligt att rusta upp befintliga järnvägar. Exempelvis inlandsbanan och dess viktiga bibanor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>