Skolbarnen och de gamla får betala direktörernas halvtimmar
Gunilla Lundgren (s) sa i fullmäktige igår att hon är stolt över vad de åstadkommit. Kan det vara att de flygplatsfrälsta till priset av 4,1 + 7,2 = 11,3 miljoner kronor för året 2009 har kortat ned tiden till flygplats från ca 1 tim till ca en halv timme. Summan 11,3 miljoner kan jämföras med äldreboendet Sibyllagårdens 6,5 miljoner och Vikbackas 6,3 miljoner. Eftersom kommunen även utan miljoncirkusen till flygplatsen gör underskott 2009 borde sund ekonomisk hushållning innebära att minst 12 miljoner sparas in på något annat. Nedläggning av Sibyllagården och Vikbacka ger en besparing på just den summan. Det är alltså de summor det är fråga om.
I den påkostade och enkelriktade massiva propaganda som sköljde över fullmäktige igår deklarerade många att man ’inte ska ställa verksamheter mot varandra’, som om det fanns två sorts pengar. Hallelujapengar, t ex till flyg, som inte påverkar kommunbudgeten och så dessa trista pengar till skola och omsorg som enbart är problem och utvecklingshämmande. I min värld har vi en budget med en intäktssida och inom den totala summan ska allt rymmas, undervisning, socialtjänst, äldreomsorg, gator och avlopp mm mm. Smäller man iväg 11,3 miljoner på t ex flyg får det klockrena konsekvenser för alla andra verksamheter. Eller är det tänkt att flygplatsen tar hand om de äldre på Sibyllagården och Vikbacka och skolans stödundervisning? Politikernas uppdrag är att säkerställa kommunens kärnverksamheter och att prioritera mellan olika behov. Orkar man inte ställa olika verksamheter mot varandra och prioritera är det väl fråga om man är rätt person att vara politiker. Statsministern Reinfeldt sa i ett tal angående nedskärningarna i kommunerna att det var dags att prioritera kommunernas kärnverksamheter. I Storuman prioriterar vi 11,3 miljoner till en flygplats som staten prioriterat bort, dessutom helt utan diskussion av konsekvenserna för övriga verksamheter och för kommunens ekonomi. 11,3 miljoner för att trotsa staten. Är vi i trotsåldern?
Elis Holmgren ringde nu och jag väntade mig en utskällning men vi hade ett fint samtal. Han förstår att vi inte kan trolla fram pengar som inte finns, och jag bedyrade att jag även fortsättningsvis kommer att angripa det orimliga med att satsa ytterligare hundratals miljoner på flygplatserna i Lycksele och Vilhelmina för att de ska få banor i klass med de som redan finns i Gunnarn. I Lycksele måste de väl kapa gravstenarna på begravningsplatsen för att göra längre banor eller göra som i Vilhelmina, bygga nytt för kanske 250 miljoner kronor enligt en expert. Samme expert säger att man kan för bråkdelen av 250 miljoner bygga en asfaltväg från Svartlidengruvan till Gunnarnfältet och då skulle Vilhelminaborna nå Gunnarns flygplats på klart under 1 timme. Staten kan väl inte demonstrera sin dövblindhet ännu en gång när det gäller nedgödslingen av södra lappland på flygplatser. Dags att peka med hela handen!
Under gårdagens massiva propagandaföreställning för flyg hävdades det från konsulterna och ’experterna’ att befintligheten av vindkraftsprojekt, Bio Stor-fabriken och gruvor beror på att vi har linjeflyg i Gunnarn. Den snälla varianten är att det är naivt att tro på sådant. Min hänsynskänsla förbjuder mig att använda adekvata uttryck här. Man kunde lika gärna ha nämnt renskötseln när vi ändå är i fablernas värld. Utan flyg i Gunnarn ingen renskötsel. Fakta är att tillgängligheten till flyg anges i timmar och minuter. Det finns en halvtimme att tjäna på att ha flyg i Gunnarn jämfört med att flyga från Vilhelmina, Lycksele och Hemavan. Minst 90 % av Sveriges folk och Sveriges näringsliv har längre tid till närmaste flygplats än vi har till flygplatserna i Lycksele, Vilhelmina och Hemavan.Om de som uppträder som representanter för ’näringslivet’ tycker att det är OK att skjuta kommunens ekonomi i sank för dessa 30 minuter blir jag bekymrad över den ekonomiska kompetensen. Om dessa 30 minuter till närmaste flyg är värt 11 miljoner per år kanske näringslivet betalar den summan om inte kommunen har råd. Välkommen med checken!
I oktober 2008 beslöt kommunfullmäktige att flygplatsbolaget skulle få upphandla flyg i Gunnarn med en förlustgaranti på 4,1 miljoner vilket raderade ut kommunens överskott för god ekonomisk hushållning. Finanskrisen och lågkonjunkturen var redan då över oss och jag varnade på det bestämdaste för att satsa på ett sådant högriskprojekt för att trotsa staten. Men alla varningar och ifrågasättanden landade på hälleberget, finanskrisen vaddå finanskris. Utan flyg i Gunnarn skulle kommunen döden dö. Nu ser vi resultatet, minus 11,3 miljoner för 2009 och ett jättehål i kommunens ekonomi. Hur kan man vara stolt över sådant? Namnen på de 9 st ledamöter som vågade trotsa den euforiska flygstämningen på fullmäktigesammanträdet i okt 2008 och röstade nej till nya flygäventyr i Biggles anda och reserverade sig mot beslutet borde få sina namn inhuggna i sten på stora torget. Vid valet nästa år kommer röstlängden från fullmäktige i Hemavan oktober 2008 att vara intressant läsning för väljarna. Det är mer ett löfte än en spådom!
Senaste kommentarerna