Att sticka huvet i sanden.

I en norsk avisa läste jag om den svåra tunnelolyckan där 5 personer omkom. Enligt norska tidningar tror man att olyckan berodde på hög fart. Om det var båda bilförarna eller den ena bilföraren som bröt mot hastighetsreglerna har jag inte forskat närmare i. Det tycks vara en ’sport’ i Norge att köra som galningar i tunnlar. Nu överväger man kameror för genomsnittsfartsberäkning.

Hastighetsöverträdare är den kategori brottslingar som orsakar flest döda i Sverige enligt trafikforskningen. Ungefär 175 döda talar man om, vilket är långt över vad våra mördare presterar. Till dessa döda kommer ca 350 svårt skadade och invalidiserade enligt militära tumregler för strid. Mot bakgrund av detta är det svårt att förstå upprördheten hos vissa med anledning av polisens hastighetsövervakning. Som alla bovar genom alla tider tycker en del att polisen ska ägna sig åt andra brottslingar än en själv. Vill vi minska antalet onödiga begravningar borde vi finna metoder att öka laglydnaden i trafiken. Den bästa och billigaste metoden är i fordonen inbyggd hastighetsbegränsning. Vinkelslipar får inte ha fartresurser som orsakar olyckor. Det gäller även långtradare och borde naturligtvis även gälla personbilar och motorcyklar.

Ecclestone som basar över racerbilarnas formel-1 har nyligen berömt Adolf Hitler. Vad kan man mer begära av företrädaren för en bransch som bedriver propaganda för cigarrettrökning genom massiv reklam på bilar och arenor? Naturligtvis bara vettlösheter.

Mats Odell (kd) är en minister i regeringen som sällat sig till de statsråd som efterlyser klokt ledarskap i kommunerna under den rådande ekonomiska krisen. Det innebär att prioritera välfärden som utgörs av kommunernas kärnverksamheter. Statsråden vill se ledarskap och kurage att avveckla verksamheter som man kanske har råd med i goda tider men bör sluta med i dåliga tider. I Storumans kommun gör man precis tvärtom i förhoppningen?? att som genom ett trollslag vända på hela världsekonomin. Eleverna och de äldre, som kommer att få betala kalaset, blir kanske historiska om detta jättetrots mot regering och riksdag lyckas och världsekonomin vänder helt plötsligt p g a jättesatsningen på 11 miljoner på ett flygbehov som har minst tre andra och dessutom bra lösningar.

V-K basunerar ut att nu är det fritt fram att köra vattenskoter överallt eftersom polisen inte kommer att prioritera kontroll av lagefterlevnaden. Motståndet växer mot lagen om vattenskotrar, säger V-K och har lyckats hitta en person som har just den åsikten. Personen råkar?? vara en som säljer och tjänar pengar på åkdonen vilket kanske inte uppfyller kraven på OSU, obundet slumpmässigt urval. Snarare hör slutsatsen till vilda spekulationer i visst syfte. Lagen om begränsningar beror på ett folkligt tryck på de förtroendevalda att skapa ordnade förhållanden eftersom en stor andel människor känner sig störda av vattenskoteråkning när de vistas på badplatser, i fritidshus och i övrigt i närheten av sjöar och vattendrag. De kan ju inte frånkännas rätten att känna sig störda när de t ex samtalar eller lyssnar på fågelsång. Till det som ska beaktas hör även skador på fågellivet i vattendragen. Och vad är det för vits med att fara omkring på fordon av olika slag och irritera folk? Eller är det själva vitsen? Hade alla bristvaran vanligt folkvett skulle inga lagar behövas.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.