Varning för Bredband2

Hade tidigare Internet och bredbandstelefoni hos Webtech Nord som sålde till Adamo som sålde till Bredband2. Vid årsskiftet 08/09 skickade B. ett meddelande att jag begåvats med nya ip-adresser. Datorn klarade jag men telefonen blev stendöd. Det finns en dosa som ska vara konfigurerad med det nya numret. Tidigare manual för detta funkade inte och sedan har jag haft kommunikation, mest enkelriktad, till Bredband2 som i början svarade artigt med automatsvar. Sedan ett par månader är det enda livstecken jag får från Bredband2 fakturor med avgift för bl a extra ip-nummer för telefoni som alltså inte fungerat sedan årsskiftet. I ren ilska skickade jag för snart en månad sedan papperskopior på alla mina mail till Bredband2:s huvudkontor i Malmö och krävde svar och tillbakabetalning av de telefoniavgifter jag betalat sedan årsskiftet. Noll svar. Jag får nog kosta på en försändelse med papperskopior på min ’korrespondens’ med Bredband2 till Sverker Olofsson på TV. Kanske han skulle kunna väcka upp tomtarna på Bredband2?? Maken till nonchalans mot sina kunder har inte upplevts sedan Sovjetunionens sammanbrott. Vad är Bredband2 befolkad med för slags tomtar?

27 kommentarer

  1. Mattias

    Har själv en liten dispyt med Bredband 2. Som det ser ut nu så kommer ärendet förmodligen att avgöras i tingsrätten.

    Mattias Åkerstedt
    Miljötjänst Nord
    Storuman

  2. Håkan Rombe

    Har gått med i hemsidan fairshopping.se och där kan man läsa att det finns mängder av exempel på liknande fall i Sverige. Tyvärr. Sådana här företag som Bredband2 gör att mycket energi går åt till ingen nytta för vårt arma land. Kvalitetssäkring måste vara ett skällsord på Bredband2. Har skickat mail till [email protected]. Blir intressant att se om även denna person på Bredband2 behandlar brev/mail från kunderna som spam. Skulle tro att det snart blir fråga om Allmänna Reklamationsnämnden och Sverker Olofsson på TV. Enligt mina sökningar på Internet är Bredband2 ökänt i Sverige. Blir säkert ett bra TV-program där soptunnan kommer till användning.

  3. Stefan Johansson

    Det som behövs är inkompetenssäkring av användarna som är det stora problemet, har jobbat med support inom denna branch och kan bara säga att det är användarna som står för 99% av alla problem, INTE operatörerna.

    Och när det gäller BB2 så har dom nu den bästa supporten av alla operatörer och har tagit kritiken på allvar och anställer mer folk och kommer med fler supporttjänster, mycket bra gjort.

  4. Håkan Rombe

    Sedan jag mailat både vd:n och styrelseordföranden i Bredband2 dröjde det mindre än 24 timmar innan en handläggare ringde upp och gjorde upp om kompensation för betald men ej fungerande telefoni och kompensation för bristande kommunikation från deras sida. Man har kanske hajat att aktievärdet har en del att göra med det upplevda värdet hos kunderna på företagets produkter och tjänster. Man hör ju sällan en ICA-handlare nonchalera kundernas frågor, skriftliga och/eller muntliga. Troligen av någon anledning som har med marknadsekonomi att göra. I Leningrad, på den gamla onda tiden, kunde livsmedelshandlare däremot nonchalera kunderna och beteckna dem som idioter och problem som störde den eviga kommunistiska friden. Men så gick det som det gick….

  5. Omi

    Hej Hhåkan.

    Bra att sådana här saker kommer upp på ytan. Bredband2 är väl förhållandevis liten spelare på marknaden.

    Hade själv problem med Telia när jag bytte från ADSL till Fiber. Fakturor skickades kors & tvärs. Den vänstra handen på supporten visste inte vad den högra gjorde!! Än värre blev det när ip-telefonin kopplades in. Efter ca 8 byten av tilgin ipadapter & minst 20h support gav jag upp och bytte skiten mot ngt annat som fungerar skäligt idag.

    mvh
    Omi

  6. Mats

    Hej alla lurade kunder och framför allt medmänniskor.

    Jag har tvingats in i detta blufföretag då dom köpte upp digisip.

    Men jag är av den naturen att jävlas man med mej så möter man motstånd.
    Jag har anmält dom till PST och Konsumentverket samt slängt in en kopia till Vinge Advokatbyrå. Nu när det visar sig vara flera som har samma uppfattning om Bredband2 tycker jag vi ska göra en gruppanmälan.

    Asgamar som dessa ska utrotas från marknaden innan dom får för bra fäste.

    Hör av er till mig så kan vi utforma anmälan tillsammans.
    Det är ju det som är så fint med den nya komunikationsformen internet.
    Gemensamt kan vi få dessa hjärtlösa människor att känna på vad fri marknad är.

    Med stort hopp om en snabbt slut på Bredband2.

    mats

    [email protected]

  7. Håkan Rombe

    Jag avslutar mina relationer med Bredband2 31 oktober. Jag fick faktiskt svar på den skriftliga uppsägningen. Beträffande återbetalning av avgifter för icke fungerande telefoni och bristande kommunikation så ordnades det upp efter att jag mailat styrelseordföranden och VD:n. Bortfall av internet i 4 dagar i augusti och senare 7 dagar i september fick mig att ta det slutliga steget. Det visade sig senare att bortfallet i september orsakats av kommunens personal i Storuman. Ingen från Bredband2 hörde dock av sig under de 4 och 7 dagarna. Vet inte om internetleverantören borde ha automatisk övervakning av nätet och reagera i ett sådant fall. Andra leverantörer lär reagera. Ringa till supporten och vänta i mobiltelefon minst 2 timmar valde jag bort i det senare fallet. Som sagt jag har just nu ingen surdeg kvar med Bredband2 och vill lägga företaget bakom mig med en lång in- och utandning. Men lycka till med kampen!

  8. Luie

    Bredband2 är ett stort skämt. Deras support är katastrof.
    Vårt ärende kommer nog också avgöras i tingsrätten.

    Och Stefan Johansson.. vem försöker du lura?
    ringde senast supporten idag. 15 minuter tog det innan jag kom fram. Och det kallar Du ”bästa supporten”..

  9. Jimmy Lindberg

    Bredband2 har värdelös support och värdelösa tjänster som dessutom är dyra. Att kunden beskylls kan väl förvisso vara förståeligt men oftast ligger felen enligt min erfarenhet utanför det lokala nätverket alltså mellan hubben och internet. Nu sticker jag kanske ut hakan eftersom jag är långt ifrån it-expert, men Bredband2:s dåliga support är ett faktum!

  10. Micke

    Jag kan bara hålla med om att Bredband2 är ett oseriöst företag. Jag har varit i kontakt med supporten via mail, det gick mer än en månad utan att något hände. Därefter ringde jag de, räkna med minst 20-30 minuters väntetid, om du ens har turen att komma fram. Har mailat de igen och klagat och bara blivit ignorerad, både av helpdesk och den som ska vara ansvarig för den. Kort och gott, kan ni välja ett annat bolag så gör det är mitt råd. Själv har jag nått bristningsgränsen och har fått nog av detta oseriösa företag.

  11. Matte i stockholm

    Hej jag har åxå problem med deras kundtjänst, man blir behandlad som mindre vetande för att inte säga idiot, dom har ingen ordning alls på fakturor och dyligt utan bara vill håva in pengar. Ligger i tvist just nu.
    Det jag skulle vara tacksam för är om det finns nån som har kontaktuppgifter på chefsnivå? Och du får dela ut min hotmail adress för svar.
    Tack Matte

  12. Matte

    Tack för info, jag har betalat uppkopplingen enligt avtal men håller inne samtalskostnader till det är utrett. Ett exempel på deras inkompetens: Jag har inte kunnat logga in på deras portal för granskning av ”fakturaunderlag” Supporten säger att det går utmärkt att logga in med uppgifterna,problemet är bara att dom inte lagt upp nytt lösenord som står i klartext på ”fakturan” utan använt mitt gamla lösen, hur är det på en skala ? herr krok verkar ha ”kroknat” servern tar inte adressen men lovgren verkar gå fram, får väl se om jag får nåt svar eller blir fortsatt ignorerad. Man får lust att orsaka en ”fraktura” 🙂 men det blir att lägga ner s.iten, satsa på nåt annat bolag, jag har en tunna som Sverker hade och dom ligger där nu, och se om jag kan bli kompenserad. Skit, ska skit ha.Och jag varnar alla mina vänner för företaget, en pysslar lite på Comhem 🙂
    Tack igen, jag håller er uppdaterade, vi ska vinna. Matte i Stockholm.

  13. Matte i Stockholm

    Hej, då va det dax igen,jag betalade internet enligt avtal men höll inne trafiken på telefon och inte till min förvåning kom en påminnelse om att batala en ny faktura som förfallit med nytt,för mig okänt belopp, och en påminnelseavgift a´50 pengar, fortfarande inget svar på mitt senaste mejl om inloggning och fakturaunderlag, jag har flera gånger påpekat att inga förseningavgifter betalas tills det är utrett vad jag ska betala och vad jag betalt in, så dom trampar på och nonschalerar sina kunder, nästa steg från dom blir väl hot om kronfogde för 50 spänn, för pengar ska dom ha, men att specificera fakturan de kan dom inte! Undrar om dom gått nån speciell utbildning för att dj.vlas med kunden, dom har säkert ett bonussystem för det. Men mig skiter dom inte på näsan.
    Nu ska jag ha en trevlig helg, och koltrasten håller på å sjunger upp sig, ringduvorna kurtiserar så kråkan kan stjäla deras första kull, korpen börja slå sina lovar här med, men de är ju fredade.
    Trevlig helg Matte i stockholm.

  14. Håkan Rombe

    Svar till Matte i Stockholm (2011-04-08 17:59)
    När nu planekonomierna fallit i öst kan väl det här företaget tjäna som åskådningsexempel på hur kundbehandlingen fungerade i Sovjet och Östtyskland före 1990. ”F-n ska en kund få komma och störa på arbetstid”?

  15. Matte i Stockholm

    Hej igen, nu börjar BB2 trixa för att vrida sig ur situationen, man ändrar tillbaks till det gamla lösenordet,givetvis utan förvarning, och hävdar att ”vi kan inte ändra” lösen, ganska infamt då jag har ett undertecknat papper med nytt lösen, då jag tidigt väckt klagan och sagt att jag inte betalar förseningsavgift,50 pengar, så reagerar dom som små barn som blivit bestulna på sin godisklubba, det börjar lysa ett löjets lampa över det hela, det är nu bara att garva åt deras inkompetens och ta kontakt med jurist om stämningsansökan för kränkning/förtal då de anklagat mig för att fara med osanning. Ja ja det gäller ju att sopa framför egen dörr, men det hajjar dom inte. Hackspetten har trummat in sitt revir med hjälp av balkongräcket(aluminium)Ringduvan ligger nog och ruvar nu, Koltrasten sjunger för full hals, ja det är vår.
    Hälningar, Matte i stockholm

  16. Matte i Stockholm

    Nu har jag skaffat lite mer info via Ktib.se vid samtal med dom så fram kom att bb2 inte uppfyller minimikraven för hur en faktura för fast telefoni(ip-telefoni) ska se ut.
    Vidare så är dom givetvis inte anslutna Ktib och tror väl därmed att dom kan härja som dom vill, Arn är kontaktad för rådgivning, och funderar vidare på polisanmälan om kränkande behandlig, det innebär ju alltid en risk men hitintills så har mina argument stärkts, och vi får väl se vad den nya lagstiftningen som kommer 1/7 innebär, ska ju stärka konsumentens ställning gentemot ”golddiggers” som BB2. Jag kämpar på, Ha det Matte i stockholm.

  17. Matte i Stockholm

    Hej igen, istadigt säger dom att det inte går att ändra lösen till mina sidor, har sänt 1 bevis till dom på BB2.
    Och jag blev ju inte direkt förvånad när dom dunkade på en inkassoavgift på 160 pengar och ett hot om avstängning, kan man göra det när kunden har ip-telefoni? Tror inte de va 🙂 Så nu har jag sänt ett mejl till VD Daniel Krook, inte fått någon kvittens (givetvis) Men jag har ett ess till i ärmen, nämligen brevet från BB2 med mitt nya lösen som jag inte kan använda och som dom i sitt system ändrat tillbaka till det gamla utan att meddela mig. Det är kundservice det, men dom kämpar på för att dölja sina spår och vill ha sina 50 spänn, tror inte den gubben går.
    Jag har meddelat BB2 att all vidare korrespondans får gå via ordinarie postgång och att jag inte har för avsikt att läsa eller svara på e-post från dom, med undantag från VD då eller ansvarig för den så kallades kundtjänsten, om dom har modet att erkänna sina fel. Tror ni att dom har det? dDet finns säkert fler som dom kan fösöka blåsa, och varför behålla en kund långsiktigt? Verkar ju vara snurren verkar det som, och varför gå kunden tillmötes det finns ju kanske fler ”succers” där ute, då kan man ju sälja sin aktiestock när företaget står på ”topp” så får köparen ta smällen, de e bizzniz de, the modern way. Money for nothing and chicks for free.
    Trevlig valborg från Matte

  18. Matte i Stockholm

    Hej igen, nu ska ni få höra, kors i taket och hela köret, har fått ett brev från BB2 där jag kommer att krediteras ”straffavgiften” på 160 pengar, utan ränta givetvis,förseningsavgiften på 50 pengar borttagen och allmänna villkoren där kriterierna för avstängning är markerade. Det näms inget om ip-tele men jag vill minnas att det är inte bara att stänga av pga. säkerhetsskäl, ska ju funka som fast kopparlina, och för att det ska funka så måste ju internet vara påslaget, så som ni redan vet är det ena riktiga klåpare. Tror ni att jag fick någon ursäkt för allt besvär BB2 orsakat mig? Nix, huvet i sanden och så kör vi på bara, kompensationen va väl de 50 pengar som dom strök. Så ni som kämpar med dessa i-d-o-t-r,det finns hopp. Jag ska fullfölja min del av kontraktet, måste enligt gällande regler,sen är det ajöss med BB2. Och jag vill påminna er alla att från första juli i år kommer ny lagstiftning som även omfattar dessa ”tjänster”.
    Planering för sommarsäsongen är i full gång, fiskelådan ska bottenmålas och putsas lite, så ska hon få lite bräckt vatten på kölen i år och gäddor å aborre ska upp, kanske någon gös och om turen står mig bi,lax eller havsöring.

    Jag vill åxå tacka Håkan för denna blogg, där man får lätta på trycket och delge info om bolaget som förhoppningsvis faller på eget grepp. Ps.Det verkar som herr Vd:s mejl funkar 🙂 Ds.
    Lev väl, Matte i Stockholm.

  19. Matte i Stockholm

    Hej, nu avlägger jag sista rapporten om bb2, vårt ”samarbete” upphör den sista november detta år, dom kunde givetvis inte släppa mig tidigare(pengaberoende) Och jag kommer aldrig att anlita dom eller några som är associerade med dom. Har valt T3 med fantastiska priser på telefoni då min dam ringer mycket till Thailand och får väl se vilken hastighet som levereras, har beställt 10/10. BB2 ansåg att 7,2Mb/sek va ok har aldrig kommit över 700kb, när man beställt 10 och då har jag fiber in i lägenheten. Så tack för uppmärksamheten och tveka inte att ventilera ditt missnöje, over and out Mats.

  20. Matte i Stockholm

    Trodde det sista va sagt om BB2, men icke sa nicke de fortsätter i samma grandiosa stil, man har inte gott i skola så man lärt sig kalendern. Man ska bli omkopplad till annan leverantör 31/12 bekräftat och klart, ja men va fan vi kopplar ur honom 30/11, same same tycker väl dom han har ju redan betalat. Så en stämning för avtalsbrott kanske skulle va nåt, men jag är bara glad att bli av med skräpet. Matte

  21. Ol

    Ringde in och felanmälde eländet redan i februari (hög ping, massvis med packet loss, och blockerade portar) och fick då till svar att jag skulle testa med annan utrustning och sedan maila in resultaten mera i detalj, gjorde så och när jag bekräftade att problemen kvarstod efter att jag testat med annan dator (alltså felet ligger inte hos mej) så slutade dom svara mej. Problemen har kommit och gått och när jag hörde av mej till dessa bedragare igen för nån vecka sen och berättade att problemen kvarstår samt krävde att få säja upp tjänsten omedelbart så rekomenderade dom bredbandskollen! (men det var ju inte hastigheten som var problemet) och envisades med en 3 månaders uppsägningstid. Fick återigen förklara allt från början och berätta om problemen men nu har dom såklart dragit avgiften för en ny 3 månaders period… känns totalt hopplöst. En mera okunnig och oseriös internetleverantör får man leta efter! jag rekomenderar alla att bojkotta dessa bevisade bedragare.

  22. Ol

    Kan även tillägga att all form av streaming är ”trottlat” – dvs dom begränsar hastigheten medvetet på vissa portar, har länge misstänkt att det är så eftersom glasnost aldrig kan slutföras (dom har väl lagt in nån spärr där med) Det är alltså omöjligt att kolla på en livesändning med bredband2 (buffrar och hackar nonstop), men med min bärbara + 3g sticka så gick det hur bra som helst på samma sajter. Testade för säkerhets skull laptopen med bredband2 och det var samma buffrande… alltså finns bara en enda gemensam nämnare: bedragarna bredband2. Nu blir jag kvitt skiten den sista oktober och jag hoppas dom svartlistas.

  23. Örjan

    Passa er för bredband 2. Ett riktigt skitföretag, dom lurade på mig ett mobilt bredband som är totalt värdelöst, deras garantier om att få lämna tillbaka det om det inte fungerar är bara lögner, hopplöst att komma fram på telefon till växeln, och dom som har hand om reklamationer och klagomål har inte ens telefon!!!!! Har mailat dom och försökt att utreda ärendet, men när det bränner till slutar dom helt enkelt att svara. Detta har hänt tre gånger nu. Så nu sitter jag här och tvingas betala för en tjänst jag inte har någon som helst användning av. Satans bondfångare är det…

    • Mauritz

      Hej. Jag har bittert fått erfara bredband2. Man har dubbelfakturerat och vägrar kreditera. Man fortsätter att skriva fakturor trots att abonnemanget är uppsagt och fortsätter att både påminna och skicka inkasso trots att de både bekräftat uppsägning och har upphört med tjänsten. Jag har haft de mest förvridna samtal med deras kundtjänst utan resultat.
      Jag vill absolut varna för detta företag.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.