Brexit Muahaha!

”Ta tillbaka kontrollen” ha ha ha. Var det TV-kontrollen? Storbritannien får väl be om internationell hjälp med att ordna mat och bensin till sin befolkning. T ex från EU! Brexit-gaphalsen Nigel Farage är tyst vilket tacksamt noteras.

När jag var liten hade vi ett sommarbarn från Stockholm för ca 75 år sedan som var en aning ouppfostrad. När någon ramlade och slog sig eller slog sig på tummen med hammare häcklade han genast hånfullt med orden ”Så kan det gå, så kan det gå”. Om denne nu mogne man lever kanske han utbrister, ”så kan det gå, så kan det gå”!

Jag antar att Skottland noga studerar kaoset i GB inför eventuell folkomröstning om att utträda ur Storbritannien och begära medlemskap i EU.

Etiketter: , , ,

En kommentar

  1. Brorson

    Under inledningen av andra världskriget och sedan Frankrike fallit, klarade Storbritannien inte bara sitt eget försvar, utan i viss mån även andra länders försvar. Utan vare sig EU eller annan internationell hjälp. Och i varje fall ytterst lite från kolonierna, då fienden behärskade världshaven. Då klarade Storbritannien värre påfrestningar än dagens brexit. När det då uppstod brist på både busschaufförer och andra chaufförer, tvingades man kalla in den inhemska arbetskraftreserven, de brittiska kvinnorna, som enligt expertisen aldrig skulle klara av att ratta så tunga fordon, som bussar. Kvinnliga bilkårister tog över mer och mer av transportapparaten, som blivit både större och tyngre p.g.a. kriget.

    Den av dig nämnde Nigel Farage må vara en gaphals, men nog tycker jag att både brittiska tankbilsåkerier och den svensk-tyska monopolkapitalisterna Cemen,ta, såväl brittiska som svenska arbetsgivare, när leds av ännu värre gaphalsar, när de så totalt dömer ut den inhemska arbetskraft
    reserven och hotar med massarbetslöshet om de inte får förstöra miljö.

    Sverige deltog visserligen inte i kriget, men led ingen brist på cement för att bygga bunkrar och lyckades dessutom bygga bergrum i det svenska urberget, vilka inte behövde förstärkas med cement. Vad har hänt med svenska kapitalister, som tydligen inte klarar någonting själva, utan stöttor i form av nya lagar och enorma subventioner av skattemedel? Vad har hänt med svenska arbetsgivare, som inte klarar av att anställa kompetent och arbetsdugligt folk inom den inhemska arbetskraften, utan måste anlita utländska underentreprenören, som har lyckats med rekryteringen inom den egna arbetskraften?

    Att utbilda enen skicklig och erfaren personbilsförare till förare av tunga tunga tankbilar behöver inte ta mer än någon månad. Att omskola en kvinnlig busschaufför till tankbilsförare borde ta högst en vecka. Men vilken busschaufför vill byta ner sig till det smutsiga jobbet som tankbilschaufför utan en rejäl löneförhöjning? Men den kostnaden kan väl de brittiska bilisterna stå för, om de vill fortsätta åka bil i stället för buss.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.