Levande historia våren 1956 i Storuman. Häpnadsväckande!

Häpnadsväckande händelser i Storuman som gav eko i rikspressen och som räddade mitt betyg i tyska! När jag började andra året i Realskolan hösten 1954 var tyska ett obligatoriskt ämne och vår lärarinna var en judisk kvinna vid namn Pohlhausen. Hon förklarade frånvaron av sin ena arm med att hon hade förfrusit armen under en dödsmarsch västerut från ett koncentrationsläger i Polen vårvintern 1945. Alla som inte klarade marschen sköts av vakterna och lämnades åt sitt öde! Hennes make hade under anfallet mot Sovjetunionen 1941 varit tysk överste med uppgift att styra upp de erövrade områdena bakom de anfallande arméerna med civil administration! Han intygade att han var helt oskyldig till illdåd som begicks mot judar och andra, han var hur civil som helst. Överste Pohlhausen var lärare i civila ämnen som geografi och gav privatlektioner i tyska för hugade elever i Pohlhausens bostad. Härvid uppträdde han vid något tillfälle i sin översteuniform inför storögda elever. Jag vet inte om det var en SS-uniform men det var just SS-förband som ”ordnade upp” civilsamhället bakom de framryckande arméerna så jag är idag helt säker på att överste Pohlhausen ljög om sin oskuld vad gäller uppspårande och avrättningar av judar, romer och andra ”untermenschen”. Det ingick i eftertruppernas uppgift. Makarna Pohlhausen var alltså det mest omaka par man kan tänka sig, den f d förövaren och det f d offret.

Fru Pohlhausen var en hårding och hennes make hade en mild framtoning! Efter några lektioner i tyska hade hon märkt att vissa elever (flickorna) var mer intresserade av tyska och pojkarna mindre intresserade. Hon pekade raskt ut ointresserade pojkar och stor omflyttning ägde rum i klassrummet. Intresserade flickor längst fram och ointresserade pojkar längst bak. Hon riktade all uppmärksamhet mot flickorna och oss förtappade pojkar längst bak ingen uppmärksamhet alls. Vi fick inte svara på frågor och vi förhördes aldrig på läxan. Några av oss fördrev lektionerna med luffarschack.

Vårvintern 1956 exploderade så nyheten i rikspressen och i VK och VF. Rektor i Storuman anklagas för att ha gjort elev med barn! Det var makarna Pohlhausen som låg bakom anmälan. Vid den tiden hade det börjat knaka betänkligt mellan rektor och makarna Pohlhausen, framförallt gällde det fru Pohlhausen som uppvisade usla resultat i tyska tack vare sin apartheid i klassrummet. När nu en elev på skolan hade blivit med barn ingicks ett muntligt avtal mellan Pohlhausens och eleven att eleven skulle ange rektorn som ”den skyldige”. När eleven utsattes för polisförhör föll eleven till föga och erkände att det var en elev på skolan som var den skyldige och att hon hade lurats att ljuga på uppmaning av makarna Pohlhausen!

Nu dröjde det bara en vecka så hade makarna Pohlhausen flyttat från Storuman, gissningsvis enkel biljett till Tyskand. Rektorn övertog undervisningen i tyska senvåren 1956 och ingick en pakt med oss elever. Om vi var flitiga och läste läxorna ordentligt så lovade han att vi skulle kunna förbättra våra betyg väsentligt, speciellt vi ”spetälska” som hade osynliggjorts längst bak i klassrummet. Jag och hela klassen tog rektor Fahlen på orden. Jag hade underkänt BC i tyska vt 1956 och våren 1957 skrev jag A på realskrivningen i tyska. Hösten 1956 vann jag stavhoppet på skol-DM i Lycksele och på mitt realexamensplakat i juni 1957 hade treorna förstås ritat en stavhoppare med texten ”Tyska stavhoppet BC – A”. Jag ångrar att jag inte sparade detta plakat!

Rektor Fahlén sökte snart rektorstjänst på annan ort trots att han var mycket omtyckt som rektor. Han var ju helt oskyldig men jag kan förstå att han gjorde det.

Jag har sökt på namnet Pohlhausen och inte hittat någon med det efternamnet i Sverige så därför har jag inga problem med att skriva lärarnas riktiga namn.

Etiketter: , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. brorson

    Mycket intressant och jag känner så väl igen tidsandan, men några tyska lärare i tyska hade vi inte, så ni var nog efter er tid i Storuman. Engelska var första främmande språk, och det redan i folkskolan. Första språk jag fick lära mig i skolan var svenska, och för det hade jag en särskild lärarinna, som var mycket gammal.

    Mina båda föräldrar var förvisso svenskar, men båda jobbade, varför vi hade en barnflicka, som bara talade finska. Men hon fick inte prata med mig p.g.a. den tidens idéer att barn som växte upp med två språk, skulle bli halvspråkiga. Så, när jag började skolan kunde jag bara lite svenska och ingen finska. Nej, detta var inte den finskspråkiga delen av Sverige, där staten i bästa välmening förbjudit barnen att tala finska i skolan. Det ansågs hindra deras språkinlärning. Barn har ju så små hjärnor, så där ryms inte så mycket.

    Jag tänker på detta nu, när svenskar framställs, som ett särskilt ondeskefullt folkslag – bara ryssarna är mer illasinnade än svenskar, som bara vill nationella minoriteter och invandrare illa. Tanken var kanske god, fastän det blev fel? Nu far den tyska prästdottern, som är ärkebiskop i Sverige runt i Norrland och ber om ursäkt för att svenska präster har fört kristendomen till samerna. Varför ber hon inte alla svenskar om ursäkt för den tyska munken Ansgars missionsresor till Sverige under 800-talet? Om kristendomen är så hemsk. Morgonbön i skolan.

    Du och jag är tillräcklgt gamla för att minnas Koreakriget och rysskräcken. Den fanns förvisso sedan tidigare, men breddes på rejält, inte mins i mina dåvarande hemtrakter, som befarades bli den första delen av Sverige, som skulle falla i ryssarnas händer. Misstänksamheten mot ryssar präglar mig fortfarande, så att jag inte kan lita på en rysk politiker, hur riktigt och förnuftigt det han säger än må vara. I alla diskussioner om svensk säkehetspolitik utgår jag alltid från ”hoppas på det bästa, men planera för det värsta”.

    Därför blev jag dödligt förolämpad av en moderat Nato-extremist i södra Lappland, som frågade ”Hur mycket har du betalt?” Underförstått av Putin. Detta sedan jag ifrågasatt den ensidiga bilden av Ukraina i svenska medier och dessutom har ifrågasatt nyttan med svenska stridsvagnar på Gotland, som enligt min mening i stället bör försvaras av ubåtar och stridsflyg från det svenska fastlandet. En åsikt som f.ö. delas av militära experter .Jag blev chockad av att en svensk moderat är som Putin, som beskyller alla, som inte delar hans säkerhetspolitiska bedömningar för att vara betalda agenter för främmande makt.

    Kan jag tänka att miljoner ryssar, som har samma barndomsupplevelser som jag. tänker som jag, fastän omvänt? Ja, det kan jag tänka. Och just därför är det viktigt att inte låta känslorna trumfa förnuftet och se krig som den enda lösningen. Därför kan jag förstå miljoner vanliga ryssars rädsla för att Ukraina ska gå med i Nato, rädslan för amerikanska kärnvapen i Ukraina.

    Man kan hoppas att det är en obefogad rädsla, men förmodligen (att döma av hans verbala klavertramp) senil Biden i Washington kan man inte vara riktigt säker. Ryssland har förmodligen motmedel mot amerikanska kärnvapen – som skjuts från långt håll. Emellertid är avståndet från Ukrainas nordgräns till Moskva bara hälften så långt som från baltstaternas östgränser.

  2. brorson

    Ståt Moderaterna verkligen bakom uttalandet en M-politiker att Hultqvist och Linde tillhör ”Moskva-falangen inom socialdemokratin”? Om de tillhör någon särskild falang skulle väl de flesta gissa på ”Nato-falangen”? Man måste kunna föra en sansad diskussion, utan att häva ur sig den här typen av verbala förlöpningar om meningmotståndare. Även om man är M-gruppledare i en liten kommun. Man måste visa respekt för meningsmotståndare.

    Jag tycker mig emellertid känna igen Herbert Tingstens argument under 1950-talet för ett svenskt Nato-medlemskap i Rombes resonemang. Andra demokratiska stater är ju medlemmar, så varför inte Sverige? Som jag tolkar Rombe, tycker han , om att vi hade sluppit en del av våra nutida bekymmer, om vi hade gått med för 10 – 15 år sedan. Det är en åsikt, som bör mötas med respekt och förståelse, även om den egna åsikten landar i ett nej. Inget säger att vi hade tillhört hökarna inom Nato, om vi varit medlem. Vi kunde ju t. ex. ha stött den franske presidentens försök till en diplomatisk lösning med Ryssland.

    Var man än befinner sig på Gotland, har man havet i ryggen. Vad händer om ön förloras? Fartyg och flyg, som inte har förlorats i strid, kan ta sig tillbaka till det svenska fastlandet och fortsätta striden därifrån. Det kan inte stridsvagnar, som i stället faller i fiendens händer och kan användas mot de svenska försvararna på fastlandet.

    Det är också en ekonomisk fråga. Stridsvagnar måste samverka med andra vapenslag. Dessutom förutsätter strategin om stora pansarslag på en ö, att fienden redan har landstigit. Borde inte rätt resurser i stället användas för att hindra landstigningen?

    Efter det snöpliga uttåget ur Afghanistan verkar Biden besatt av tanken att visa de amerikanska väljarna att han inte är fel. Då sa han att de amerkanska resurserna i stället borde användas till att försvara Irak och Pakistan, vilket han tycks ha glömt nu. Att han är helt verklighetsfrånvänd visar hans senaste uttalande, att världen har blivit en säkrare plats att leva i sedan en IS-ledare i Syrien har dödats.

    Detta samtidgt som tiotals pakistanska soldater har dödats i strid med en pakistansk talibanrörelse. Och bönder i norra Irak inte vågar odla sin jord.. p.g.a. härjande IS-terrorister. Och Nato-landet Turkiet har ingått något slags avtal med IS i Syrien om att de med turkisk hjälp ska återta de kurd-kontrollerade områdena i Syrien.

    Det börjar likna en upprepning av förspelet till andra världskriget, när Tyskland var besegrat och till synes försvarslöst, och fienden var Sovjetryssland.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.