Gunnarn inlandets flygplats

John-E Mårdner Lycksele har skrivit en insändare i V-K som är det klokaste i ämnet flygplatser jag läst på åratal. Problemen med en flygplats ”utanför stugknuten” beskriver han klockrent och initierat. Bara detta med begravningsplatsen är ju rent horribelt. Man kan kapa ned träd men gränsen torde väl gå vid att kapa gravstenar.

I Helgeland i Norge bygger man en storflygplats för hela regionen och lägger ned de små flygplatserna. Det borde gå lika bra att göra sammalunda i södra Lappland. Jag har sagt det tusen gånger. Bra tillgång till flyg är definitionsmässigt att nå närmaste flygplats inom 2 timmar. Från majoriteten av kommuncentra i södra Lappland når man Gunnarn inom 1 timme. Från Lycksele 42 minuter 30 sekunder!

Sluta gödsla mångmiljonbelopp på småflygplatserna i Lycksele och Sagadal i Vilhelmina och satsa på Gunnarn. Vi ska komma ihåg att befolkningsunderlaget i södra Lappland 36 000 inv egentligen är för litet för en flygplats överhuvud taget men avstånden till Umeå och Skellefteå är så stora att staten borde ge subventioner till EN flygplats inom överskådlig tid. Och kommunpolitikerna får sluta att se egen flygplats utanför stugknuten som ett äreminne över sig själva. Göra något klokt är bättre äreminne! Läs John-E Mårdners debattinlägg.  http://www.vk.se/1020734/gunnarn-ar-alternativet-for-flyget

Etiketter: , , , ,

8 kommentarer

  1. Lars A Grahn

    På 90-talet tog jag fram idén att göra Gunnarns flygplats som en incoming dito. Jag hade gjort ett upplägg med internationell prägling. Kostnaden hade beräknats till 360 000 kronor. Länsstyrelsen skulle vara med på halva summan om närliggande kommuner tog den andra halvan. Storumans och Sorsele tog 40´ var, Lycksele sa inte en krona och Vilhelmina ville avvakta vad storebrorskommunen sa, vilket de gjorde. Jag hade kontakt med ett internationellt incomingkonsultföretag inom EU som skulle göra en djupare analys inom områdena, turism, jakt, fiske, skidor,event etc. De skulle få större delen av konsultkostnaden. Synd att den inte blev av. Så här är det i inlandet, bättre att vi gräver lika stora gravar än att någon får leva något längre som en politiker sa till mig då.

  2. Marianne R Johansson

    Kan bara hålla med. Men så länge detta samförstånd inte finns, så kan inte Gunnarn stå och blöda skattekronor för Storumans skattebetalare, tyvärr!
    I en del avseenden dräper glesbygden ut sig själv!

  3. B-G. Burman

    Håller med dig, problemet är bara att Staten inte inser verkligheten. Upphandla Gunnarn som självbärande inlandsflygplats och spara stora skattepengar. Glöm prestigekämparna i Lycksele och Vilhelmina som bara tänker på sig själva.

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Ja flygplatspolitikerna i de olika kommunerna tittar nog djupt in i sin egen navel. De tänker dock inte på sin egen kommuns bästa om vi i det sammanhanget menar kommunens flertal och kommunens skattebetalare.

      • reidar

        Bra att dettta med Gunnarnflygplats nu kommer upp till ytan igen med tanke på att denna är hypermodern
        och inte har stått såå våldsamt länge i malpåse.
        Jag följer er vilja och hoppas på mera stöd ..
        För när nu Norge bygger kommer detta att märkas i kranskommunerna
        mvh reidar

  4. Ivar

    Det är synd att de i Storuman inte kan läsa kartor som sträcker sig utanför länet. Ska vi titta på var det finns flygplatser som har internationell trafik så finns det en som ligger ungefär 15 mil från Storuman city och det är den i Arvidsjaure och tittar man åt andra hållet så finns det ingen förrän på Frösön i Jämtland och dit är det dubbelt så långt. Min åsikt är att det är lämpligt med en flygplats som ligger ungefär mitt i mellan dessa och då blir det i Vilhelmina. Att rusta upp Gunnarn kostar bra mycket och det är inte säkert att Lyckseleborna skulle åka dit: De skulle kanske i stället flyga från Umeå till lägre priser. Likadant blir det om de skulle tvingas åka från Vilhelmina.

  5. klimpen

    Ja det vore kanske något att ha Gunnarn som inlandets flygplats. Som det är nu så skulle man kunna lägga ned Lycksele flygplats. Folk verkar tro att det är en mänsklig rättighet att ha en timme till närmsta flygplats, eller vad tycker du Håkan?

    • Håkan Rombe (inläggsförfattare)

      Det som gäller i Sverige är att man (Trafikverket) anses ha god tillgång till flyg om restiden till flyg är mindre än 2 timmar. Att ha 3 flygplatser i södra Lappland (tidigare 4) på en befolkning på 36 000 invånare är mot den bakgrunden rena galenskapen av navelskådande lokala politiker. Och någon mänsklig rättighet är 2 tim ju inte, bara en målsättning. Många från Sorsele, Storuman, Vilhelmina, Lycksele etc åker till Umeå för att flyga därifrån för att flygresorna blir tusentals kronor billigare. Kommunpolitiker och direktörer i stora bolag resonerar på annat sätt eftersom de reser på andras pengar. Synd på alla hundratals miljoner kr som kunde använts klokare, t ex på bättre vägar.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>