Lapland Airport yeahhhh….

Bra skrivet i V-K i dag, både ledare och debattartikel om flyget i framtiden. Har skrivit om denna fråga ända sedan 1980-talet. Håller med om att vi kan glömma statligt/regionalt finansierad reguljär trafik på 4 st flygplatsert i södra Lappland. Minst 2 flygplatser kommer inte att trafikeras om 5 år.  Detta skuttande som en mjölkbil mellan de små flygplatserna är ju dessutom miljömässigt riktigt utmanande. Bangla Desh borde skicka hit någon representant som kan beskriva läget med växthuseffekten.

Jag tror inte ett ögonblick på att 2 st kommuner med egen flygplats på fikaavstånd släpper sin väl nötta snuttefilt vid något förbrödringssammanträde med den "tredje" kommunen. Glöm det! Staten måste äntligen få tummen ur …..  och peka med hela handen. När staten bestämt var den gemensamma flygplatsen ska ligga är det dags att i samband därmed se över vägnätet så att snabba säkra resor kan ske till flygplatsen i fråga. Väljer man en flygplats som inte kräver nya jätteinvesteringar i längre bana bör en hel del slantar kunna läggas på vägarna till "Lapland Airport". 100 miljoner till vägnätet bör kunna åstadkomma en hel del och blir mycket billigare än att bygga nya startbanor. Den mängd infrastrukturpengar vi kan komma över måste användas klokt eftersom den mängden pengar är begränsad. Vad de tre kommuner som nu slåss så testarna ryker måste göra är att enas om att STATEN får bestämma var skåpet ska stå. Helt enkelt överlåta till domaren, som dessutom sitter på alla pengarna, att bestämma var den gemensamma flygplatsen ska ligga. Samla er till ett gemensamt möte och fixa det. Det börjar bli bråttom!

Och NAMNET! T ex ett namn som "Storumans Flygplats" låter navelskådande på lång väg. Ungefär som att denna flygplats är vår och ingen annans. Storumans kommun kan börja med att efter flygtrafikens nedläggning i januari 2010 byta namnet på flygplatsen till "Lapland Airport". Det är en destination värd namnet det!  En destination som får Europas vildmarksturister att rysa av välbehag. Namn som Storuman, Vilhelmina, Lycksele är i det sammanhanget bara blaha blaha.

3 kommentarer

  1. Kjell Häll

    Har det förbigått dig att det redan finns en
    ”Lapland Airport” ?
    Den ligger i Gällivare.
    Ja, det finns starka indikationer på att man kan se en infrastrukturell satsning med fokus flyg i södra Lappland
    men att den enl så många skall göras runt Gunnarns flygfält
    är osagt och i dagsläget mindre troligt.
    Att det är Svenska skattepengar som skall finansiera en ev ny rullbana i V-mina är också helt osagt, ingen blogg-spekulerare vet.
    Triaden ”Södra Lappland” har även i dagarna blivit en kvartett iom att man även fr kommunledningshåll i Strömsund nu uttalat ett stöd för flygnav i Vilhelmina

  2. Håkan Rombe

    Det var som rackarn, då var inte ”Lapland Airport” en uppenbarelse i natt. Men någonting med ”Lappland” borde det vara. Det vore osnyggt mot Gällivare att bara lägga till ett extra ”p”. När staten pekar med hela handen ska naturligtvis staten ta ett samlat grepp över hela Norrlands inland, för att inte säga hela Sverige. Behöver inte universitetets kulturgeografer lite att bita i?

  3. Kjell Häll

    Lapland South international ? 😉
    Jag tror staten (med hjälp av kapitalet?) är på väg upp med handen i ngt som kan liknas vid et pekläge nu inom en överskådlig framtid.
    Spännande är det.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.