Testa äldre för körkort?

En majoritet tycker att alla +70 ska testas för att få fortsätta att köra bil. Jag tycker inte att det är något fel med regelbunden hälsokontroll och då  främst av andra orsaker än att ompröva körkortet. Vid alla hälsokontroller är läkare skyldiga att larma Transportstyrelsen (heter det visst nu) om en patient har åkommor som gör det olämpligt att köra bil. Det sker redan nu. Bilar ska regelbundet kontrolleras av bilprovningen. Människorna borde också tas in för hälsokontroll regelbundet, förslagsvis vart 5:e år från 50 för att förebygga ohälsa och upptäcka pyrande sjukdomar.

Den åldersgrupp bilförare som orsakar i särklass flest allvarliga olyckor är män 18-25 år. Vill vi göra något verkningsfullt åt olyckorna är det väl i första hand män 18-25 år som vi ska ägna vårt intresse åt. Här kan man tänka sig olika åtgärder, t ex "körkort på prov". Det innebär att körkortet dras in för minsta förseelse mot trafikreglerna, till vilka faktiskt hastighetsbestämmelserna också hör. En annan åtgärd, som borde gälla för alla, är obligatorisk färdskrivare i personbilar som registrerar bl a farten. Det skulle även vara intressant för försäkringsbolagen. När Folksam redovisar sin årliga statistik över olycksorsaker har man inte med den absolut viktigaste faktorn för uppkomsten av olyckor nämligen  farten vid olyckstillfället för inblandade fordon. Folksams statistik över olycksorsaker är därmed i det närmaste ett falsarium. Men bättre med usel statistik än ingen alls.

Trafikmiljön ska naturligtvis anpassas efter trafikanternas förmågor och utsatthet. Till trafikanter hör pensionärer, barn, cykelåkare, motorcyklister, vägarbetare, gångtrafikanter och naturligtvis bilförare och bussförare. Trafikmiljön ska  anpassas så att alla trafikantkategorier slipper riskera liv och lem. Våra vägar och gator är alltså ingen lekstuga för "Turbo-Rolf" som ytterst sällan uppnått 60 års ålder.

Etiketter: , , ,

3 kommentarer

  1. Mr Cool

    Helt ok med generella hälsokontroller efter 50 bara det inte blir kostsamma ”hälsobesiktningar” endast för körkortsinnehavare som skall adderas till kostnaderna och besväret med ordinarie fordonsbesiktning. Men den verkliga effekten blir om läkare vid diagnostiserade hälsoproblem oavsett ålder är skyldiga att rapportera det till Transportstyrelsen för åtgärd. Det fungerar inte så idag.

    Min egen far drabbades av en demenssjukdom nyligen och det var inte förrän han vid ett tillfälle blev ledsagad hem av polis när han skulle handla (till fots) innan någon åtgärd skedde från Transportstyrelsen som efter utredning tog av honom körkortet vilket var helt korrekt. MEN det jag finner mest märkligt är att han trots indraget körkort samt oförmåga att sköta sin ekonomi och ej ibland vet var han befinner sig ändå inte ifrågasätts vad det gäller VAPENLICENSERNA. Jag har på eget bevåg ”avväpnat” honom och låst in slutstyckena i mitt vapenskåp eftersom han med jämna mellanrum ser demoner.

    Att för unga förare som leder olycksstatistiken införa någon form av prövokort slår lite slumpvis men kanske kan fungera.

  2. Håkan Rombe

    Svar till Mr Cool (2012-02-07 19:18)
    Jag har liknande erfarenheter. En dement person ringde bilverkstadens ägare kl 0400 och ville ha bilen servad omedelbums. Men det är ju natt, menar du allvar svarar verkstadsägaren. Nej det är mitt på blanka dagen, säger bilägaren. Vi fick bilägaren till en doktor och då skötte han sig tydligen alldeles utmärkt för det hände absolut ingenting. Kort tid därefter försvann bilägaren med sin bil, efterlystes i radio och återfanns i södra Norge där motorn skurit. Han hade glömt fylla på olja. Han visste inte var han var och vart han skulle. Sedan tog det åtskillig tid innan körkortet återkallades. Men det är väl inte så det ska fungera! Och är det lika illa i dag borde reglerna börja tillämpas och är reglerna otillräckliga borde de skärpas. Solklart, det har jag inget emot.

  3. Sven.

    Jag vet inte vika föhållningregler du fick med dig med ditt körkort? Men jag fick dessa regler:
    1. Anpassa farten efter väglaget och trafiken
    2. Visa hänsyn till de som uppehålla sig på eller vid vägen.
    3. Körkortet var inget kompetensbevis, utan ett intyg att
    under eget aqnsvar förkovra sig i bilkörning!
    1960-09-17 står det på mitt intyg/körkort, och har inte varit inblandad i någon olycka eller krockat/kvaddat!?
    Nya körkortsinnehavare borde som i finnland ha 80 gräns under de första 2 åren, dessutom borde alla andra sättas i körsimulator och av dessa resultat få en maxfart utsatt (denna fartgräns skulle skyltas bak på den bil de kör med)
    och fri fart för de som har förmåga!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.