Inget flyg från Gunnarn

Rikstrafiken har beslutat att inte upphandla trafik på Storumans flygplats i Gunnarn. Det var lätt att förutse för oss som inte lever i drömmarnas värld. Statens och Rikstrafikens inställning har varit glasklar i minst 5 åt. De kommunpolitiker som levt i den världen och bränt 22 miljoner under 1½ år för att tjäna 5 minuter centralorten – Arlanda borde ha en del att förklara för sina väljare.

22 miljoner obudgeterade kronor till nästan ingenting (kunde lika gärna ha satsat pengarna på trav) innebär ju 22 miljoner mindre till vår kommuns välfärd och tillväxt. Den som inte begriper det borde leka i någon annan sandlåda än kommunpolitikens.

Etiketter: , ,

24 kommentarer

  1. Erold

    Grattis Håkan,å hoppas många kryssar dig i nästa val,för det behöver kommunen.
    En stark å förståndig man som du har säkert redan utstakat hur denna kommun bör styras.
    Vi som har trott på en framtid med flyget jublar inte,då nu de styrande inom rikstrafiken har plockat bort den bästa flygplatsen,enl. vår bedömning…men vi jobbar vidare med det vi tror är framtid.
    Du har ju fått många kompisar i grannkommunerna och i fjällpolitiska kretsar,så det är bara att önska er lycka till i framtiden,men det ni tror är utveckling.

  2. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    Förväntat!
    Men om någon tror att jag jublar så tror de faktiskt fel!
    Frågan är, vad gör kommunen nu?

  3. Erold

    Håkan..
    Då du nu skriver 5 minuter kortare tid,så kommer framtidens flygförbindelser bli för storumans del att på morgonen måste man stiga upp och åka före halv fem,och kommer hem ca halv ett på natten.
    Tror du det är en attraktiv kommunPR?
    Så om du tror att förbindelsen med flyg är gynnsam för oss i denna delav kommun,så anser jag att DU lever i en sandlåda.
    Vi har sett förslagen på hur rikstrafiken har utrett och tänkt ut detta ,har du?
    Storumans kommun är i detta prestigebeslut från rikstrafiken stora förlorare,och tror du att vi amatörpolitiker har gett upp ,då har du helt missbedömt oss !

  4. Erold

    Håkan.
    Jag håller med AJA,du har lobbat stenhårt för att sänka flygplatsen,och du är en av dessa som har gjort så att vi har förlorat alla dessa miljoner,nästan helt i onödan.
    Och varför är du aldrig på möten FÖR kommunen,du som är pensionär dessutom.
    Vi som jobbar heltid hinner ju engagera oss,så var har du hållit hus på alla dessa möten?
    Har du kanske varit på andra kommuners möten istället?

  5. Olof Finnström

    Efter allt spenderat av skattebetalarnas pengar så kanske vi ska gå tillbaks till det verkliga livet och börja ägna oss åt realpolitik där majoriteten av medborgarna i Storumans Kommun får vara med och glädjas åt eventuella förbättringar. Låt oss gemensamt bli lite kreativa och handlingskraftiga så att alla kan glädjas åt en positiv utveckling, det finns mycket att göra utan att det behöver gå prestige i allting. Vi borde inse att Storumans Kommun kan inte satsa pengar på flyget samtidigt som man isidosätter behovet för majoriteten av medborgarna. En dag hoppas jag att vi får se slutnotan.

  6. Jimmy Lindberg

    Nyhetsvärdet är väl knappast så stort, det här kunde väl alla se i spåkulan. Tycker vissa politiker kan avstå från kommenterer för att inte tappa all värdighet. Det är aldrig kul med nedläggningar, det tror jag alla är ense om. Men man kan inte försvara det riskspel som föregående år faktiskt inneburit. Nu gäller det att återgå till verkligheten som framöver blir grå oavsett vem som styr skutan.

  7. B-G. Burman

    Rikstrafikens beslut är naturligtvis tråkigt men inte det minsta oväntat. Magstarkt av Erold att nu skylla denna motgång på oss som tidigt förstod Rikstrafikens inställning till Gunnarns flygplats. Att skylla på andra för att framhäva sin egen förträfflighet är tydligen Erolds valstrategi.

  8. Rickard

    Erold, kolla upp eniro färdväg bil Storuman-Gunnarn och Storuman-Vilhelmina flygplats. Det är om du följer hastigheterna på vägen. Sen flyg storuman med mellanlandning kramfors till Arlanda eller Vilhelmina-Arlanda direkt vilket är fallet nu, då har du en enda minuts vinning från Gunnarn kontra Vilhelmina. Så det du svamlar om är ju bara osanning. Det kostar endast 168kr enkelväg med flygtaxi till/från Vilhelmina, du hämtas vid dörren din. Är det då så farligt tycker du att förlora 1 minut? Ta reda på fakta för en gångs skull istället för att bara hitta på och skrämma folk.

  9. Håkan Rombe

    Att påstå att min ringa person skulle ha fått staten och Rikstrafiken att under 5 års tid ge tummen ned för rikstrafik från Gunnars flygplats är inte ens enfaldigt. Det är värre. Jag har under kanske 30 år i debattartiklar och brev till kommunikationsdepartement mm pläderat för Gunnarn som det lämpliga gemensamma fältet för södra Lappland. När det är uppenbart att staten inte delar min uppfattning avstår jag från att visa rättshaveristbeteende. Skadan är begränsad, vi har fortfarande unikt bra tillgång till flyg. 3 st flygplatser som nås inom 1 – 1½ timme! Omvärlden avundas oss.

  10. Helnöjd!

    Klockrent! Har hela tiden hållit på din linje Håkan. Och jag kan lugnt säga att jag är besviken på halvkändisen som borde vara ganska åt vänster. Men han lobbar som en fullblodad moderat med det resonemang som han för. Jag kommer att rösta rött i riksdagsvalet men kommunalt vette fan om nån kommer att få mer än ovett. Underbart och fullkomligt rätt för vilken gång i ordningen vet jag inte. Känns som om vi upplevt det här bestlutet tidigare men inte inom kommunfullmäktige. Eller heter det att man är att man tror sig vara maktfullkomlig? Pinsamt Storumans Kommun!

  11. Erold

    Som vanligt är det de modiga ”anonyma” stackarna som är de som har de slemmigaste tungorna.
    Stanna kvar i skuggorna för ni klarar inte av att stå för era uttalanden.
    Direkt ynkligt!
    För min del så ser jag starka kopplingar till att få mer pengar till äldreomsorg och skola i sidoeffekter genom ett flygutbud i Gunnarn .
    Och jag kommer att fortsätta jobba för flyget då jag anser att gunnarn har bästa förutsättningen,och skulle det vara att jag å vi inte får detta förtroende i valet,så givetvis kommer jag att sluta denna ideella kamp för kommunen,och slippa skitsnacket från anonyma ynkryggar.

  12. Rickard

    Jag är väl för fan inte anonym bara för att jag inte har ett namn man känner igen genom nån jä–la såpa i tv? Måste man dela ut adress och allt eller?
    Då får vi hoppas ni inte får något förtroende då så att du slutar som politiker så vi slipper allt dravel och alla fantasier 🙂

  13. Erold

    Rickard!
    Eftersom du hela tiden skriver och skriver om flygplatserna hela tiden ,så MÅSTE det ju finnas nånting att kriga för att ha en flygplats i kommunen som Gunnarn.
    För annars skulle du inte vara så PÅ hela tiden,då du dessutom bor i Vilhelmina kommun..
    Är ni så rädda att vi har en flygplats ,så säger mitt ”paktförflutet” att här ligger en hund begraven.
    Å Halvkändis är det inte så dumt att vara,då du även hakar upp dig på det!!
    Avundsjukan eller vad det är lyser igenom,därav din anonymitet…
    Men oavsett dina skriverier så fortsätter vi att hitta lösningar för Storumans framtid!!!

  14. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    I vår kommun är det bara Vänstern som säger ”Nej” till kommunala driftsbidrag till flyg!

    Vad jag oroar mig för i den här frågan är, att det efter valet ska finnas en majoritet i Fullmäktige för att fortsätta lägga skattemedel på driften av flygverksamhet!! Jag anser att det har vår kommun INTE råd med, oavsett om Gunnarn egentligen är det bästa alternativet som flygplats i inlandet! Det är en ovesäntlig diskussion, så länge inte rikstrafiken tycker detsamma!

  15. informatören

    Marianne
    Driften betalar staten ungefär 9,7 miljoner till Gunnarn
    för detta får kommunen 15 statligt anställda medborgare som
    betalar skatt mm till kommunen. Den operativa flygningen
    är den kostnad som kommunen idag stått för.
    Med rätt upplägg på detta kommer det inte att kosta skjortan med en inomkommunal flyglinje arlanda-gunnarn-hemavan, med nuvarande resandeunderlag ca 3.5-4.5 miljoner
    per år dvs samma kostnad som en flygbuss till Lycksele skulle kosta enligt rikstrafikens beräkningar.
    Slutsaten blir: liten kostnad för 15 statliga jobb!!! eller hur? VI HAR RÅD MED DETTA !!!

  16. Augustyn Voloshyn

    Till informatören

    Det förutsätter att staten/rikstrafiken godkänner det upplägget, vilket inte är troligt.

    Dessutom, vad finns det för garantier för att staten kommer att betala 9,7 miljoner i driftsbidrag till Gunnarn som ju inte skall upphandlas???

  17. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    ”Informatören”
    Om vi tycker att flyg är viktigare än skolor, vård, omsorg, kommunal service mm, ja, då har vi råd! Men då bryter vi också mot lagen!
    Det ställer jag inte upp på!

  18. Informatören

    Men Marianne inga pengar har hittils tagits från den lag-stadgade verksamheten i kommunen, men pengar har t.o.m.
    tillförts se senaste KF protokoll.Sedan ett klarläggande
    driftsbidrag får man om man producerar ett visst antal
    flygstolar under en viss tid vare sig man är upphandlad eller inte, det sista riktat till Augustyn V.Tips läs ledaren i dagens VK om rikstrafikens utredning om flyg i
    norrlands inland. Styrelsen kan inte ha varit läskunnig
    vid senaste sammanträdet. eller hur??

  19. Marianne Johansson Bygget Mosekälla

    ”Informatören”
    De pengar som hittills lagts på Gunnarns flygplats ska tas någonstans ifrån, och det kommer att behöva sparas under kommande mandatperiod. Pengarna som ”flygits upp” har man kunnat använda till att ex börja bygga ut demensboendet Blåsippan i Stensele, som man beslutat om, men hittills inte haft pengar till. Att flyga eller inte flyga för kommunala medel handlar om vad man prioriterar. Du och jag har inte samma prioriteringar!

  20. Rickard

    Vad är det för hund som ligger begraven? I Vilhelmina flygs det för fullt vad jag vet och kommer så göra fram till 2015 minst. Innan dess är den nya banan lagd och jag kan då inte se att rikstrafiken skulle ändra sig och tycka att Gunnarn borde upphandlas då heller. Gunnarn är och förblir själva i denna fråga. Lycksele kommer aldrig att samarbeta om flyg till gunnarn och södra lappland har då sin egen bana för chartertrafik etc. med många aktörer som redan är igång med grupper som byter av varandra på terminalen typ. Tycker det är kul att driva med en politiker som tycks va så bra själv 😉

  21. Me myself änd I

    Vilka fantasier du har ”Informatören” 🙂 Och du tror att rikstrafiken skulle ändra sig eller? Ni har varit på dom i flera månader så jag tror nog dom har tänkt klart dom där 😉 Det blir bara dyrare för dom hur du än vrider och vänder på det! Det går inte att flyga för 3-4 miljoner det har ni ju själva bevisat! Jag säger som Marieanne, det finns hål att stoppa i men dom hålen täcks aldrig igen. Och att påstå att det inte tagits därifrån kanske är sant men det kan va så att dom stoppats från att läggas dit från första början? Tänk på den!

  22. Augustyn Voloshyn

    till informatören

    Visst, driftsbidragets storlek beror i dag på antal flygstolar och turtäthet. Hur blir det när pengarna förs över till regionen och regionen skall fördela pengarna??
    Gunnarns flygplats verkar ju inte var fullt förankrad ens i Region Västerbotten.

  23. Håkan Rombe

    Om staten avlönar 15 st anställda med ca 3,75 milj i total årslön genererar det i kommunalskatt ca 825 000 per år. Flyghaveristerna har på 1½ år satt sprätt på 22 miljoner kr ur kommunkassan. Med andra ord, Ebberöds bank i kubik. Ger man sig inte nu är det dags att tala om allvarligt rättshaveristbeteende. Försök i stället fixa så inte Storuman står på löpsedlarna för uselt ansvar för dementa och deras familjer. Med andra ord. Kom ned på jorden igen efter åren av utflykt i det blå!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.