Som man ropar får man svar.

 I Sverige ledsagas monarkin av ögonbedövande reklam i tidningar och etermedia. Ingen dag utan prinsessor och prinsar mm i våra aftontidningar. Tantsnuskpressen Se och Hör, Allt om Allt etc etc har i alla tider försörjt sig på behovet av bling bling och halva tidningarna fylls naturligtvis av kungar, drottningar, prinsar, prinsessor och prinskorv. Alltid finns det något statsrättsligt  viktigt att kommentera, fräknar, ny frisyr, körning av rallybil, toalettbesök etc etc. Följaktligen tror folk att hela vårt liv hänger på en skör tråd om monarkin förpassas till historiens slutförvar av relikter.

Informationen om EU:s betydelse för vårt land och Europa är för det mesta negativ. Bryssel används närmast som ett skällsord. Greklands i högsta grad självförvållade problem skylls på EU. Ingen positiv information om frihandeln, fria rörligheten för arbetskraft, rätten att studera i andra länder inom EU får vi ta del av. Inte heller fördelarna med att EU är en stark röst i världen tack vara sin drygt halva miljard invånare.  EU-politiken sköts med vänster hand av de politiska partierna med undantag av folkpartiet som vågar tala ur skägget. Debatten i Sverige handlar om tjafs och bjäfs t ex snusfrågan. Få talar om nackdelen för Sverige att stå utanför euron vilket medför en för stark krona och exportsvårigheter för våra företag. Skogsindustrin t ex går på knäna.  Följaktligen tror folk att allt negativt beror på EU.

Sverige har lurat i skolbarn ända från 1946 att Sveriges neutralitet gör oss till jordens godaste folk (självgodaste vill jag säga). Att det är fullt medvetna lögner av Sveriges regeringar skvätter bara bort som vattendroppar på en het spis. Vem bryr sig om självförhärligande förljugenhet när vi framställs som inkarnationen av gott samvete. NATO har i årtionden framställts som lika goda kålsupare som den kommunistiska Warszawapakten. När flera generationer matats med sådan intellektuell dynga kan resultatet bara bli ett. Följaktligen har vi en negativ opinion mot svenskt NATO-medlemskap.

Som Povel Ramel sjöng, "allting går att sälja med mördande reklam, till och med konserverad gröt". Nu har vi både konserverad gröt i butikerna, en helägd kungafamilj som plågas dag och natt av snaskande hovreportrar och hovnarrar, EU-negativ opinion och negativ NATO-opinion. 

Som man ropar får man svar. Men inte av mig, jag tänker själv.

Etiketter: , , , ,

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>