S och valfriheten del 2

LOV i två interpellationer och ärendet om den planerade höjningen av hemtjänsttaxor. Det var en intensiv, ibland hård, men också alltför ofta osaklig debatt vilket numera är mer regel än undantag. Det var redan för en månad sedan som Liberalerna lämnade in en interpellation med frågan: Vad kostar en kommunal hemtjänsttimme? En högaktuell fråga med tanke på att hemtjänsten i äldreomsorgen har ett underskott och Umeå kommun betalar idag Sveriges lägsta hemtjänstersättning till privata hemtjänstföretag. Vi får fortfarande inte en tydlig redovisning för vad hemtjänsten kostar ”på riktigt” eftersom hemtjänsten inte är en egen resultatenhet i kommunens bokföring utan en del av äldreomsorgen. Vi är flera som har frågat efter tydlighet och som fortfarande hoppas.

Debatten var lång och kopplades mycket snart till det nya förfrågningsunderlag som vi beslutade om i förra veckan. Efter vissa tekniska bekymmer blev inte underlaget utlagt och därmed inte offentligt förrän på måndagen. Ordförande Carin Nilsson (s) talade väl om att nu är valfriheten tryggad och att de har tryggat upp höjda ersättningar till privata utförare. Här finns inget att vara orolig för, menade hon och när jag kommenterade att hon glömmer att lyfta sänkningarna fick vi bara till svar att vi svartmålar och kommer med skrämselpropaganda. Det blev faktiskt lite absurt när det lyftes att nu är även de kritiserade kraven på minst 70% tillsvidare anställda undersköterskor bortplockade eftersom kommunen fått kritik för dem. Carin Nilsson glömde säga att kritiken var tydlig redan i november 2014 när tidigare förfrågningsunderlag beslutades, eftersom vi var många som visste att kravet skulle innebära att inte heller kommunen skulle klara kravet. Konsekvenserna blev att outbildad personal INTE tillsvidareanställdes utan anställdes på uppdrag eller visstid för att klara avtalstexten.

Jag förstår att Carin Nilsson och flera andra socialdemokrater vill kalla det skrämselpropaganda när jag kritiserar försämringarna, men det är inget annat än härskarteknik med syfte att förminska argumenten. I mitt tidigare inlägg skrev jag om fyra sidor yrkanden och här bemöter jag några av dem.

11.1 samt konsekvens- ändring i 22.0 (utgår ev.)

Ickevalsalternativ Hela avsnittet ersätts enligt följande:

”Enligt 9 kap. 2 § LOV ska det finnas ett förutbestämt ickevalsalternativ för den enskilde som inte kan eller inte vill välja utförare. Umeå kommuns ickevalsalternativ utgörs av den kommunala utföraren. 

Detta är inte konkurrensneutralt enligt lagstiftning. Umeå kommun har för länge sedan varit icke-vals alternativ, men det ändrades till ett löpande system med olika veckor där olika utförare är alternativet. Nu ändrar S och V tillbaka till det gamla som de vet strider mot lagen.

16.0

samt konsekvens- ändring i 3.0 och 3.1 (och ev. andra delar samt bilagor

Åtagande (Geografiskt område) De geografiska områdena minskas till fem områden som utgår från nyckelkodsområdenas gränser:

 

  1. Umeå stad och omland (Berghem, Universitetsområdet, Haga/Sandbacka, Centrala stan, Västerslätt, Backen, Ersboda/Ersmark, Umeå Västra Landsbygd, Teg, Umeå Södra Landsbygd, Östra stadsdelen, Tomteboområdet, Mariaområdet, Umeå Västra Landsbygd)
  2. Tavelsjö
  3. Holmsund/Obbola
  4. Hörnefors
  5. Sävar/Holmön

 

Här finns massor att säga, i synnerhet eftersom jag bad Socialdemokraterna att ge en förklaring till varför de vill göra förändringen. Svaret jag fick av Vänsterpartiets Åsa Bäckström är att färre områden kommer att minska miljöpåverkan och ge färre bilar som kör runt. Jag menar att risken blir större om inte syftet är att kraftigt minska antalet utförare i stan och då bryter det mot konkurrensneutralitet.

Just nu är det tio geografiska områden som utförare kan välja att etablera sig i, men förslaget var att utöka dessa till 15. Det skulle t ex underlätta för företag som bedriver hemtjänst i egna trygghetsboenden att kunna koncentrera verksamheten i mindre områden. Den företagare som etablerar sig i ett område kan inte neka kunder som väljer dem vilket betyder stora avstånd. Det kan betyda att företag behöver fler bilar eller välja att avstå.

Ordförande var tydlig med att Socialdemokraterna vill ha en stark egen kommunal hemtjänst och jag betvivlar inte att detta är ett sätt för dem att försöka nå dit. Det var grundtanken när de beslutade att de ville avveckla LOV och jag har inte sett någon förändring hos dem idag.

26.0

Uppföljning

Särskild inrapportering Leverantören ska vid angivna tidpunkter som presenteras inför varje år till kommunen redovisa:

–          Heltid, deltid visstids- och tillsvidare anställningar.

 

Här läggs ytterligare ansvarsuppgifter på företagen utan att någon förklaring ges om varför det skulle vara nödvändigt. Tidpunkter är inte angivna och det är ingen som vet vad kommunen ska ha informationen till. Det är klart att mindre företag kommer att ha svårt att anställa på heltid eller tillsvidare anställa personal eftersom det är endast hemtjänst som läggs ut på LOV och inte andra verksamheter eller delar som fortsätter att finnas i den kommunala hemtjänsten. I kommunen har vi ett ofinansierat heltidsinförande i äldreomsorgen vilket innebär att verksamhet kan gå med underskott. Några medel för heltid ges inte till privata utförare.

30.4

Personal Andra stycket ”Vid utförande av personlig omvårdnad ska majoriteten av personalen ha en adekvat utbildning inom vård och omsorg” ändras till:

”Vid utförande av personlig omvårdnad ska minst 50 % av personalen ha en adekvat utbildning inom vård och omsorg.”

 

Näst sista stycket ”För att öka kontinuiteten ska utförare eftersträva att personalen erbjuds tillsvidareanställning” ändras till:

”För att öka kontinuiteten för brukarna ska utförare eftersträva att personalen erbjuds tillsvidareanställning och heltidsanställning”

 

Tillsvidareanställning och heltid är toppen, men förutsättningarna med Sveriges lägsta ersättning, färre arbetsuppgifter jämfört med kommunala hemtjänsten samt ingen möjlighet att gå med underskott blir det en omöjlighet. För egen del ser jag det mer som ett hån när den egna kommunala äldreomsorgen får betydligt mer pengar för just heltid.

37.0

Dokumentation Texten:” den sociala dokumentationen ska förvaras på ett betryggande sätt så att otillbörliga ej kan komma åt uppgifter kring den enskilde”

 

Tillägg:

Personalens identitet ska kunna säkerställas vid dokumentationstillfället, och det ska inte vara möjligt att i efterhand genomföra ändringar i dokumentationen

Oklart vad som krävs för att det ska vara omöjligt att genomföra ändringar i efterhand, men meningen andas misstänksamhet som om att ändringar i efterhand genomförs fortlöpande hos privata utförare.

47.0

Fordon Hela avsnittet ersätts med följande:

 

Miljö och fordon (ny rubrik på punkten)

 

Utföraren ska bedriva ett systematiskt miljöarbete så att miljö- och klimatpåverkan från uppdraget minskas. Utföraren ska även följa Umeå kommuns miljömål vilka för närvarande är under revidering och därför kan komma att ändras under avtalsperioden.

 

Fordon som används för att utföra uppdrag i verksamheten får ej vara äldre än fem (5) år. Utförarna ska utöver detta vid nyanskaffning av fordon följa kraven för Umeå kommuns interna fordonsupphandling. I första hand bör dock alltid cykel eller kollektivtrafik användas vid transporter mellan olika uppdrag för att minska miljöpåverkan.”

 

Det är orimligt att en utförare ständigt ska få anpassa sig till nya krav eller ändringar under pågående avtalsperiod. Skrivningen ”I första hand bör dock alltid cykel eller kollektivtrafik användas vid transporter mellan olika uppdrag för att minska miljöpåverkan.” är uppseendeväckande. Med större geografiska områden och mindre tid till varje insats blir det mycket svårt. Sedan blir det i det närmaste att skriva företagen på näsan hur de ska klara logistiken.

 

73.0

Arbetsrättsliga villkor Hela avsnittet ersätts med följande:

 

”Umeå kommun strävar efter att så långt det är möjligt och ändamålsenligt ställa krav som bidrar till goda arbets- och anställningsvillkor. Kommunens leverantör ska inte få konkurrensfördelar genom att tillämpa undermåliga arbets- och anställningsvillkor.

 

Leverantören ska vid avtalets utförande iaktta särskilda arbets- och anställningsvillkor avseende lön, semester, arbetstid gentemot sina arbetstagare. Villkoren utgår från delar av det centrala kollektivavtalet i branschen mellan Svenska Kommunalarbetareförbundet å ena sidan, samt Sveriges Kommuner och Landsting och Arbetsgivarförbundet Pacta å den andra – Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor samt rekommendation om lokalt kollektivavtal m.m. – HÖK 16.

 

Arbetstagare som utför uppdrag som beställs från avtalet ska vid avtalets början minst erbjudas de arbets- och anställningsvillkor som anges ovan. Dessa villkor kan komma att justeras under avtalsperioden i samband med att kollektivavtalet revideras. För det fall utföraren anlitar en underleverantör som har arbetstagare som utför arbete inom kommunen, åligger det utföraren att säkerställa att de vid var tid gällande villkoren efterlevs av den som är arbetsgivare.

 

Skulle förutsättningarna ändras så är det leverantörens skyldighet att meddela kommunen om detta.”

 

Helt plötsligt börjar S tala om att det ska vara konkurrensneutralt eller vad menar de egentligen med att ”Kommunens leverantör ska inte få konkurrensfördelar genom att tillämpa undermåliga arbets- och anställningsvillkor.” Konkurrensfördelarna som är just nu har kommunen med högre löner, heltid som norm samt arbetskläder och utbildningar. Vad texten innebär i klartext är ännu oklart.

 

Det blev ett långt inlägg, men det är viktigt att fler förstår hur kraven är ställda. Jag känner en oro och en rädsla för att hemtjänstföretag kommer att lägga ner för att arbeta i Umeå under ett vänsterstyre är att arbeta i motvind. Hur länge orkar man driva ett företag som ständigt ska anpassa sig till politiska nycker eller eventuella policies som ännu inte är beslutade. Socialdemokraterna säger att valfriheten inte är hotad och att LOV ska vara kvar, men så länge som S väljer att förhandla villkoren med vänstern kommer hotet alltid finnas kvar!