S hjärta KD

Av , , Bli först att kommentera 2
S KD
Du kan andas ut. Det är inte någon ny relation på gång i politiken. Det skulle möjligen vara vänsterprasslet mellan regeringen och januaripartierna då. Deras mål är inte att utveckla Sverige, utan att hålla sig kvar vid makten. Sverige har hamnat i ett vakuum när handlingskraft skulle behövas som bäst. Handlingskraften står oppositionen och speciellt Kristdemokraterna för. Man kan inte annat än regeringen när de till sist kommer med ett förslag och så visar det sig vara en kristdemokratisk idé från början. Gör som S, följ oss på Facebook… kd.nu/fb
Några kristdemokratiska förslag som regeringen ”lånat”:
Kömiljarder för att minska vårdköerna
Stimulansbidrag för bättre äldreomsorg
Investeringsstöd för fler äldrebostäder
Förbud mot samröre med terrororganisationer
Fler psykiatriambulanser
Satsningar på barn- och ungdomspsykiatrin
Vi behöver fler sådana som dig. Vi behöver bli fler som jobbar för att det som är viktigt i Sverige ska fungera.
Gå med i KD!
Bli först att kommentera

Om servicehus

Av , , 3 kommentarer 7

Igår kväll hade Västerbottensnytt ett inslag om Äldrenämndens inriktningsbeslut som berör vård och omsorgsboenden och där servicehusen är en del av beslutet. Det var ett ganska långt och turbulent möte vilket det ska vara med all rätt när känsliga beslut ska tas. Förslaget hade presenterats ett par veckor tidigare i arbetsutskottet, men det var inte känt vilka konsekvenser det skulle kunna få. Som alltid när information brister skapas oro och jag är verkligen ledsen för hur det som vi tyckte var ett logiskt politiskt beslut togs emot. När oro skapas är det svårt att komma tillbaka i balans.

Inriktningsbeslutet består av tre delar. Det är korttidsboenden, kategoriboenden samt servicehus, men de andra delarna i beslutet har det inte varit mycket skrivet om. Det tycker jag är synd. Det beslutsunderlag som presenterades föreslår ett helhetsgrepp när det gäller korttidsplatser genom att samla dem alla på en och samma plats. Kompetens kan specialiseras när resurserna samlas och tanken är att dessa platser flyttas från Dragonen Äldrecenter och boendet Aktrisen till Marielund som just nu är stängt för renovering. Antalet platser blir fler, men kanske finns det även plats för regionen att köpa vårdplatser om behovet uppstår. Det kommer att bli ett lyft och vi riskerar inte att människor blir kvar på sjukhuset för länge. De får hjälp med rehabilitering eller avlastning om de kanske främst vårdats hemma.

När korttidsplatserna flyttas och koncentreras till ett boende betyder det att en Aktrisens korttidsavdelning blir tom. Lokalen som är mycket knepigt byggd med anor från den tid som Umedalen var norra Sveriges största mentalsjukhus kan istället nyttjas som kategoriboende. Det betyder att vårdplatser kan reserveras t ex till personer med komplikationer i sin demens. Personalstyrkan kan bli större om det är personer som kräver mer resurser och det här är något som jag verkligen verkligen ser positivt på. Vi har diskuterat boende för yngre dementa och med tanken på kategoriboenden kanske vi kan tillskapa ett sådant alternativ så småningom.

Dragonens Äldrecenter har en avdelning för korttidsplatser vilket nu betyder blir ledigt om vi följer de två första stegen. Det är här servicehusen kommer in. Servicehusalternativet har förändrats och är inte vad det en gång var. Idag bor människor kvar hemma betydligt längre med hemtjänst jämfört med förr. Den dagen de söker en vårdplats är behoven mycket stora och servicehus blir fel vårdnivå och många flyttar direkt in på ett vårdboende och inte in i egen lägenhet. Det är här det blir komplicerat. Idag har vi enligt uppgift ca 10 platser tomma på servicehus. En plats på vårdboende kostar kommunen ca 833 000kr/person och år. Logiken säger att ett servicehus får stängas ner, vissa kan bo i lägenhet med hemtjänst och andra kan flytta till Dragonen eller annat boende. Logiskt, kanske, men det blir att göra det lätt för sig. Ekonomi säger en sak, hjärta och förstånd ett annat. I synnerhet när vi talar och möter de människor som bor i servicehus idag.

När vi tog inriktningsbeslutet så var det främst för att arbetet med korttidsboenden och kategoriboende skulle kunna gå vidare. Marielund beräknas vara klart i september. Servicehusen blir den sista delen. Det är inte klart vilket hus eller om de går att lägga ner. Äldrenämnden saknar tillräckliga underlag vilket jag tydliggjorde i ett tilläggsyrkande och som alla partier i nämnden biföll. Alla utom Vänsterpartiet.

Tilläggsyrkandet lyder:
Att frågan om eventuell avveckling av servicehusen som boendeform skall återkomma till Äldrenämnden innehållande följande underlag:

att till Äldrenämnden redovisa en konsekvensbeskrivning innehållande ekonomiska effekter på kort och lång sikt
att till Äldrenämnden redovisa vilka konsekvenserna blir för de boende vid en eventuell avveckling av servicehusen.
att det genomförs samtal med Bostaden i syfte att komma överens om ett preliminärt hanterande av de lokaler/lägenheter som nämnden nu förhyr och vill lämna samt hur hyreskontrakten för dessa ska hanteras
att eventuellt beslut om avveckling av servicehusen ska hanteras av Äldrenämnden och andra berörda parter i enighet.

 

Allt blir bra till slut, blir det inte bra ja då är det inte slut än! Vi arbetar vidare och frågan kommer att återkomma i äldrenämnden, lite oklart när.

 

 

3 kommentarer
Etiketter: ,

Aldrig förr har hotet varit så stort..

Av , , Bli först att kommentera 8

Det är snart ett år sedan kommunfullmäktige beslutade att avslå Socialdemokraternas och Vänsterpartiets förslag om att avskaffa Lagen om valfrihet i hemtjänst för att ersätta den med offentlig upphandling. Det var en orolig tid, inte bara för oss som vill se valfrihet och vet att fler aktörer inom äldreomsorgen inte är ett hot utan tvärtom utvecklar den. Företagande bidrar till välfärden även inom offentligt finansierade verksamheter vilket många inte verkar tro. Socialdemokraterna och Vänsterpartiet förlorade omröstningen med 30-34 (1 ledamot avstod) och här kanske hotet mot valfriheten för Umeås äldre sågs som avskaffat. Men inte.

Jag har i flera inlägg skrivit om LOV i hemtjänsten och det förfrågningsunderlag som antogs av både Individ och familjenämnden och Äldrenämnden i november och det är ingen hemlighet att jag har varit starkt kritisk till Socialdemokraternas bemötande mot företagen och ovilja att förstå de villkor de är verksamma under. Allianspartierna i IFN och ÄN yrkade på återremiss med motiveringen att en risk- och konsekvensanalys ska göras med anledning av risken för ökade kostnader om kommunen måste ta över den privat drivna hemtjänsten.

Det har gått två månader och om drygt tre månader börjar det nya avtalet att gälla, men här blir frågan hur många företag vågar skriva avtal med Umeå kommun? Ingen risk och konsekvensanalys är gjord, det är som om Socialdemokraterna hoppas att det går vägen i alla fall och gör det inte då kommer alla som varit verksamma i privata företag att kunna anställas av kommunen istället. Det ifrågasätts inte varför personal valt andra arbetsgivare än kommunen det snarare förutsätts att alla vill arbeta för kommunen.

Jag har idag lämnat in en fråga ställd till Carin Nilsson, (s) ordförande i Äldrenämnden inför måndagens kommunfullmäktige.

***********************************************************************

Beredskap för övertag av hemtjänstverksamhet

I november beslutade Äldrenämnden och Individ och familjenämnden om ett nytt förfrågningsunderlag för upphandling av hemtjänst enligt LOV (Lagen om valfrihet). Förfrågningsunderlaget börjar gälla fr om 1 maj 2020, men har blivit hårt kritiserat direkt från dag ett. Umeå har sedan flera år tillbaka Sveriges lägsta hemtjänstersättning, men det nya underlaget visar att det sammantaget ger än mindre ersättning jämfört med dagens avtal. Detta ger orimliga villkor för hemtjänstutförare i synnerhet som vi vet att kommunens egna verksamhet får 100 kr mer/ timme jämfört med externa utförare.

Det nya förfrågningsunderlaget har inte börjat att gälla, men redan nu talas det om verksamheter som kommer att lägga ned. IVO (Inspektionen för Vård och Omsorg) ifrågasätter hur företag med röda siffror kan bedriva verksamhet och banker nekar lån till företag med svältersättning från Umeå kommun. Risken för att hemtjänstföretag läggs ner har aldrig varit större samtidigt som Äldrenämndens inriktning är att äldre ska kunna bo hemma så länge som möjligt.

Om Äldrenämnden omöjliggör för externa hemtjänstföretag att bedriva verksamhet försvinner den valfrihet som kommunfullmäktige i januari 2019 beslutade om ska finnas kvar och vi vet med all säkerhet att kostnaderna för hemtjänsten kommer att öka.

 

Med anledning av detta ställer jag följande fråga:

  • Eftersom kommunens anorektiska ersättningssystem till externa hemtjänstföretag nu hotar driva fram en våg av nedlagda företag i kommunen, frågar jag hur kommunens beredskap ser ut om så blir fallet?

 

Veronica Kerr (KD)
1:e vice ordförande i Äldrenämnden

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

7, 5 miljarder kronor

Av , , Bli först att kommentera 6

Idag är verkligen en speciell dag i politiken när det stod klart att KD, M och V kommit överens om finansiering för ytterligare 2,5 miljarder kronor i generella statsbidrag till kommuner och regioner. Totalt tillförs alltså minst 7,5 miljarder kr under 2020 inklusive regeringens avisering inför vårändringsbudgeten.

Detta  innebär att vi nu kan stärka äldreomsorgen, sjukvården och skolan. Förslaget innebär resurser för en medelstor svensk kommun motsvarande 40 undersköterskor och för en region ca 100 anställda sjuksköterskor. Enligt VK blir det 197 miljoner kronor till Västerbotten och av dessa 197 går 65,5 miljoner kronor till Umeå kommun. Det är glädjande och välbehövligt!

 

 

välfärd

 

 

 

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

Religionsfrihet och respekt för andra – även i Region Västerbotten

Av , , 4 kommentarer 11

Ibland blir jag så oerhört frustrerad och när det händer har det många gånger med tydlighet att göra. Eller mer korrekt, avsaknaden av tydlighet. Det händer alldeles för ofta i politiken att det är oklart vem som har ansvaret för att utföra en arbetsuppgift, i synnerhet de uppgifter som är mer obekväma eller som kan väcka medial uppmärksamhet. Det blir otydligt med uppföljning och inte finns det några tydliga uppgifter om när det ska vara klart eftersom ingen vet när beslutet togs.

Det jag beskriver ovan kan till stora delar appliceras till vad jag kände när jag läste Folkbladets artiklar om att muslimer inte längre har ett rum tillgängligt på sjukhuset för att tvätta sina döda vilket är ett måste enligt islam. Detta är borttaget sedan 2017. Jag fick höra om detta tidigare under hösten i Umeås interreligiösa samverkansråd, men att samtal pågick på landstinget/regionen och att det skulle komma att lösas. Det var inte en fråga som skulle tas politiskt utan fanns på en annan nivå. Jag blev därför förskräckt när jag läste att frågan ännu inte är löst samt att det verkar finnas både missförstånd och oenigheter om det ska lösas. Anledningarna till varför det ännu inte är löst är att tvagning av döda inte ingår i uppdraget att hantera döda; det är lokalbrist; ingen (varken stat, kommun eller region) har ett direkt ansvar; få vårdplatser och rummen måste snabbt städas ur. Förutom dessa anledningar har jag också fått höra att det är en fråga om juridik, men det har jag inte fått bekräftat.

Det som behövs är ett rum med avlopp där en fullständig tvagning av den döda kan göras vilket har funnits tidigare. Artiklarna ger inga svar på om varför möjligheten har försvunnit eller vem som har tagit beslutet. Verksamhet eller politik? Var det en besparing, antagligen inte och för övrigt har muslimerna i det här fallet erbjudit att själva stå för kostnaderna till Region Västerbotten.

Det som gör mig mest irriterad är när ett regionråd säger att det inte framkommit att det varit kris för samtalen med Muslimska föreningen har ”varit mer resonerande”. Är det vad som krävs för att regionråd reagerar, ställ krav och gå till media för då tas samtalen på allvar? Det är tydligt att förståelsen för andra kulturer och religioner behöver stärkas och politiker med ansvar för sjukvårdsfrågor bör ha mer kunskap om vad religion betyder för människor. Vi har idag andaktsrum och sjukhuskyrka och samtal för sörjande, men alla blir inte inkluderade.

Region Västerbotten har påbörjat HBTQ diplomering av politiker och tjänstemän och Patientnämnden var en av de första verksamheterna att utbildas. Jag har själv gått utbildningen och i introduktionen står det att vi som går regionens HBTQ diplomering bidrar till ”vårt gemensamma arbete för en jämlik och inkluderande organisation.” Utbildningen var inte lång. Det blev en del diskussioner, men mycket av det vi fick lära oss borde vara självklarheter för fler. Det borde också vara självklart att med en kunskapshöjning i politiken om vad religion kan innebära i de verksamheter vi ansvarar för. I grunden handlar det om respekt för andra och hur vi själva vill bli bemötta.

 

4 kommentarer

Privatpersonen Veronica reflekterar

Av , , Bli först att kommentera 12

Jag har snart klarat av första arbetsveckan utan ledigheter eller röda dagar och det går bättre än förväntat. Det har varit sammanträden i Brand och räddningsnämnd, kommunstyrelse, alliansmöte, gruppmöten samt tidigare idag möte med arbetsutskottet i äldrenämnden. Vi arbetar samtidigt med rekryteringen av ny politisk sekreterare (se tidigare inlägg) och det är en av de trevligare arbetsuppgifterna jag har. Mer om det vid ett senare tillfälle.

Jag vill dela med mig av några reflektioner som jag har gjort de senaste dagarna och jag funderar på om dessa främst gäller i politiken eller om de delas av andra. Här kommer fyra funderingar.

En bild säger mer än 1000 ord sägs det, men idag säger det oftast mer om det som inte finns. Det blev tydligt i söndagens Agenda i SVT som uppmärksammade att det är ett år sedan januariavtalet tillkom. Trots att det har gått ett år finns det INGA gemensamma bilder på avtalets fyra partiledare. Experter från Moderaterna och Socialdemokraterna gav sina egna analyser, men verkade båda vara överens om att det är första gången som ett regerings och budgetsamarbete inte ställer upp på gemensamma bilder. Varför är det så? Om en gemensam bild visar på enighet och tydlighet, vad säger då frånvaron av bilder?

Agenda visade istället för fyra partiledare – fyra partisekreterare som alla verkade vilja vara någon annanstans. På frågan varför partiledarna inte syns tillsammans svarade Centerpartiets partisekreterare Michael Arthursson att det inte är en gemensam regering  (C och L styr inte) utan ett politiskt avtal och att det är inte väsentligt för väljarna om det finns en bild eller inte. Det blir lite som tidigare år när Jonas Sjöstedt fritt kunde kritisera Socialdemokraterna för det ena och det andra för att i nästa stund klappa sig för bröstet och säga att det är tack vare Vänsterpartiet det har blivit gratis mediciner, mammografi, glasögon m.m Stefan Löfven bet ihop då med V och gör det idag med C och L. Ja, Mp finns med också, men där verkar Mp vara mer beroende av S än tvärtom jämfört med de övriga. Den som är i beroendeställning kanske vet att inte vara besvärlig.

Tala med kluven tunga – Agenda igen eller närhelst en socialdemokrat försvarar 73 punkts programmet. Här menar jag inte att Agenda på SVT far med osanning eller har låg trovärdighet, men programmet visade hur svårt det är för Socialdemokraterna att vara trovärdig när de genomför den politik som går emot den politik de gick till val på. Att stå upp för den politik som är tvärtemot det S-kongressen beslutat om, det kräver mod eller dumdristighet. Socialdemokraternas partisekreterare säger att reglerna kring dagens arbetskraftinvandring är vansinniga, men försvarar i nästa andetag att de ska värnas eftersom de är en av punkterna i 73 stegs programmet. Hon säger att hon inte är en röst för regeringen, men samtidigt är hon den som handhar det yttersta ansvaret för organisationsfrågor och det dagliga arbetet i partiet. Enligt Novus är det ENDAST 11% som är nöjd med den politik som förs idag, jag skulle vilja veta % bland socialdemokrater.

Att tala eller inte tala – när det är fel att vara tyst. Jag börjar direkt med att säga att jag tycker att det är en fruktansvärd händelse när ett flygplan kraschar, oavsett i vilket land det sker eller vilken orsak som ligger bakom. Det är för mig oväsentligt vilken nationalitet passagerarna har när vi vet att det är en obeskrivlig sorg hos de som förlorar en vän eller nära anhörig. Det ukrainska plan som kraschade i Iran hade passagerare från flera länder, men istället för fokus på den skräck som måste ha funnits eller den sorg många känner fastnade tydligen flera i begreppet om det var svenskar eller inte. Som om sorgen gör skillnad på vilket land de omkomna kommer ifrån. Istället för att säga att det var 17 svenskar som miste livet blev det istället 17 personer hemmahörande i Sverige och det är tydligen många som också tyckt att det är fel beskrivning.

Läste ett inlägg på Facebook av en lokal kommunpolitiker som var chockad över att partiledare och rikspolitiker inte yttrat något om att 17 svenskar mist livet i en flygolycka. En olycka som skett bara timmar tidigare. Kommunpolitikern var irriterad över att Ebba Busch Thor kunde lägga ut ett inlägg om vårdköer på sin politikersida, men samtidigt inte nämna något om de döda. Har du inte uttalat ditt medtagande och sorg betyder det då att du inte känner den? Betyder det att du inte bryr dig, självklart inte. Klart är att politiker förväntas uttala sig om allt och du ska vara snabb för annars är du hjärtlös. Det osagda ordet får större betydelse än det sagda.

I måndags hade nätverket Välfärd i Umeå pressträff. Från VKs artikel: ”Den svenska välfärden står inför stora utmaningar. Enligt regeringen kommer välfärden att behöva 90 miljarder mer 2026 för att kunna behålla samma standard den gör i dag. De oroväckande siffrorna fick privatpersonerna Mehrana Bassami och Andreas Lundgren att reagera.”

Det är egentligen ingenting konstigt med artikeln, förutom att ordet privatperson nämns flera gånger. Det faktum att Andreas Lundgren är politiker och ordförande i den tyngsta välfärdsnämnden i Umeå kommun nämns inte alls. Bassami är ledamot i samma nämnd, båda är socialdemokrater och båda sitter i kommunfullmäktige. Men här finns INGEN politisk baktanke tydligen, för de gör det privat!! Är det möjligt? Pressträffen skedde på Stadshuset och det är inte många privatpersoner som kallar till presskonferens just där. Det här är ingen kritik mot Lundgren som tillhör kommunledningen, men ibland tror jag att, inte bara han, utan många socialdemokrater trivs med att vara i opposition mot sig själva. I synnerhet med tanke på att det är Lundgrens och Bassamis eget parti som styr både kommunen och regeringen.

 

 

 

Nyårslöften och jobbtips

Av , , Bli först att kommentera 8

Vi är snart halvvägs in på januari och jag har varken summerat året som varit eller lovat något inför året som börjat. Visst finns alla de gamla löftena som att träna mer, äta mindre och bli allmänt bättre kvar även om jag inte varit nöjd med mina resultat. Eftersom jag fyller ett halvsekel detta år och inte vill skämmas på hälsokontrollen ska jag ta mig i kragen på riktigt det här året.

Idag på Facebook dök ett minne upp den här dagen för två år sedan och jag älskar små tillbakablickar. Jag hade då precis som nu bloggat om nyårslöften och vilka löften som är lättare att hålla. Jag blev åter påmind om att nyårslöften är som politikers vallöften. Det som börjar som ett löfte, förändras till en målsättning och när året är slut tillsätts en utredning om varför det inte gick som planerat. Jag gör fortfarande besök ute i verksamheterna med en viss regelbundhet, men trots det finns det fortfarande äldreboenden som jag inte besökt eller företag som jag gärna skulle vilja besöka. Vill du ha besök av en intresserad kristdemokrat i ditt företag eller verksamhet, tipsa mig!

För övrigt ser jag med glädje fram emot 2020 och tror att det kommer att bli ett mycket bra år. Kristdemokraterna i Umeå börjar året med att rekrytera ny politisk sekreterare och det finns fortfarande tid kvar till att söka. Sista ansökningsdag är på måndag för den som funderar på ny karriär.

polsek annons

 

 

 

Bli först att kommentera
Etiketter: ,

Andreas Lundgren sitter i glashus och kastar sten när han påstår att jag vill slakta äldreomsorgen med 25 miljoner.

Av , , Bli först att kommentera 24

Jag vet att min blogg har provocerat och det blev än tydligare när jag läste Andreas Lundgrens blogg igår kväll. Nu sitter jag inte längre som ledamot i Individ och familjenämnden, därför kan jag inte med säkerhet veta allt som har sagts men det jag har skrivit här på bloggen står jag fast vid. När jag skriver om Socialdemokraterna så är det främst de som sitter i Äldrenämnden, men det betyder inte att texten inte skulle passa in på socialdemokrater i IFN.

Lundgren har ett stort driv och engagemang för sociala frågor, det kan ingen ta ifrån honom, men under förra mandatperioden var det ett par tillfällen som jag var oerhört kritisk till hur beslut togs. Med det var jag tydlig och det har jag också tagit med honom direkt. Nu påstår Lundgren att jag kommer med diverse felaktigheter utan att specificera vilka förutom att jag skulle vilja ”slakta äldreomsorgen”. Lundgrens blogg har kommenterats av socialdemokrater som uppmanar mig till att ”kliva av mina höga hästar och bege mig ut i verksamheterna och tala om för personalen hur jag tänker”. , ”att jag inte har någon verklighetsuppfattning och att jag borde praktisera på ett äldreboende”.

Det är personer som jag inte känner och jag vet inte ens om de är intresserade av att veta hur jag tänker, men här bemöter jag Lundgrens påståenden.

Beslutet om nytt förfrågningsunderlag för LOV togs i IFN förra onsdagen och till det mötet hade allianspartierna förberett ett återremiss yrkande som skulle läggas i båda nämnderna.

– att nämnden återremitterar ärendet med följande motivering: en risk- och konsekvensanalys ska göras med anledning av risken för ökade kostnader om kommunen måste ta över den privat drivna hemtjänsten.

Jag vet att det inte finns några pengar till höjda ersättningar för hemtjänsten därför måste båda nämnderna vara medvetna om att företag inte kan bedriva verksamhet med förlust och att vi inte kan räkna med att hemtjänstföretagen ska rädda upp den kommunala verksamheten som har betydligt mer i ersättning/timme. Vad händer om alla företag säger att vi klarar det inte längre och vill därmed inte skriva på ett nytt avtal? Om företagen lägger ner så ska kommunen ta över och då kommer inte 313kr/timme att räcka.

Eftersom S inte var intresserad av att nyttja arbetsutskottet som det är tänkt, en möjlighet att arbeta med beslutsunderlag till nämnd, utan valde istället att överrumpla övriga ledamöter med fyra sidor ändringar blev det förändringar vid sittande bord. Jag önskar verkligen att både Andreas och Carin Nilsson förstår att de kunde ha agerat annorlunda och då menar jag främst hur de bemöter sina meningsmotståndare.

Eftersom återremissen föll lades dessa yrkanden:

–          att en risk- och konsekvensanalys av det nya förfrågningsunderlaget ska göras.

–          att om konsekvenserna av förfrågningsunderlaget visas vara alltför omfattande för de privata utförarna ska nämnden revidera förfrågningsunderlaget.

–          att ersättningarna till utförarna generellt höjs med 15%.

–          att boendestöd ska ingå i förfrågningsunderlaget.

–          att ledsagning ska ingå i förfrågningsunderlaget.

–          att som en valfri möjlighet för hemtjänstutförare, inkludera trygghetslarm under dagtid och/eller dygnet runt.

Dessa yrkanden var förberedda sedan tidigare förutom frågan om ersättningsnivån som tillkom under Individ och familjenämndens sammanträde. Det är omöjligt att säga vilka belopp det rör sig om, men vi vet att ersättningarna mellan kommun och utförare är ojämlika samt att kostnaden det innebär om företagen lägger ner är betydligt högre. Oklart hur hög eftersom ingen risk och konsekvensanalys kommer att göras. Eftersom Lundgren var ordförande på mötet borde det vara klart för honom hur yrkandet lades och hur det resonerades. Vi lade samma yrkanden som allians i Äldrenämnden dagen efter.

Det är bra att Lundgren visar förståelse för att det finns många LOV-företag som sliter till en redan låg ersättning och att det finns förståelse för att de både har det tufft och känner oro över framtiden. Tyvärr betalar det varken löner till anställda eller hyra för lokaler.

Under förra mandatperioden satt Andreas Lundgren i personalutskottet och beslutade att införa heltid åt alla inom äldreomsorg och funktionshinderomsorgen. En utredning från ett par år tidigare visade att heltid skulle innebära en kostnad på mer än 100 miljoner kronor. Ur utredningen: Deltid till heltid

Om varenda medarbetare som i nuläget har deltid inom äldre-och handikappomsorg skulle få heltid bedöms merkostnaden till 114, 2 miljoner – innan eventuell effekt på vikariekostnad-erna beaktats. Det är en kostnad som ansvariga politiker får räkna med om alla vill ha heltid och inga krav ställs på hur överkapaciteten ska användas.

Personalutskottet hade inga egna pengar, men kunde ändå besluta om det mest budgetpåverkande beslutet för kommunen detta decennium!! Heltid har införts, men underskotten är fortsatt stora eftersom äldreomsorgen har en så låg grundbemanning.

Eftersom heltid inte ska bort är det andra verksamheter som får stå tillbaka och jag tycker inte att det är rätt. Jag tycker inte att det är rätt att besparingarna läggs på hemtjänsten för att andra verksamheter har underskott på grund av ett ofinansierat heltidsinförande. Jag vet att detta har gett konsekvenser i äldreomsorgen och jag ser att andra får lida pga det, därför blev jag mest ledsen över Lundgrens påstående att jag skulle vilja slakta äldreomsorgen när det mer handlar om prioriteringar. Politisk retorik kan vara hård, men ibland är den bara låg.

 

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

S och valfriheten del 2

Av , , Bli först att kommentera 18

LOV i två interpellationer och ärendet om den planerade höjningen av hemtjänsttaxor. Det var en intensiv, ibland hård, men också alltför ofta osaklig debatt vilket numera är mer regel än undantag. Det var redan för en månad sedan som Liberalerna lämnade in en interpellation med frågan: Vad kostar en kommunal hemtjänsttimme? En högaktuell fråga med tanke på att hemtjänsten i äldreomsorgen har ett underskott och Umeå kommun betalar idag Sveriges lägsta hemtjänstersättning till privata hemtjänstföretag. Vi får fortfarande inte en tydlig redovisning för vad hemtjänsten kostar ”på riktigt” eftersom hemtjänsten inte är en egen resultatenhet i kommunens bokföring utan en del av äldreomsorgen. Vi är flera som har frågat efter tydlighet och som fortfarande hoppas.

Debatten var lång och kopplades mycket snart till det nya förfrågningsunderlag som vi beslutade om i förra veckan. Efter vissa tekniska bekymmer blev inte underlaget utlagt och därmed inte offentligt förrän på måndagen. Ordförande Carin Nilsson (s) talade väl om att nu är valfriheten tryggad och att de har tryggat upp höjda ersättningar till privata utförare. Här finns inget att vara orolig för, menade hon och när jag kommenterade att hon glömmer att lyfta sänkningarna fick vi bara till svar att vi svartmålar och kommer med skrämselpropaganda. Det blev faktiskt lite absurt när det lyftes att nu är även de kritiserade kraven på minst 70% tillsvidare anställda undersköterskor bortplockade eftersom kommunen fått kritik för dem. Carin Nilsson glömde säga att kritiken var tydlig redan i november 2014 när tidigare förfrågningsunderlag beslutades, eftersom vi var många som visste att kravet skulle innebära att inte heller kommunen skulle klara kravet. Konsekvenserna blev att outbildad personal INTE tillsvidareanställdes utan anställdes på uppdrag eller visstid för att klara avtalstexten.

Jag förstår att Carin Nilsson och flera andra socialdemokrater vill kalla det skrämselpropaganda när jag kritiserar försämringarna, men det är inget annat än härskarteknik med syfte att förminska argumenten. I mitt tidigare inlägg skrev jag om fyra sidor yrkanden och här bemöter jag några av dem.

11.1 samt konsekvens- ändring i 22.0 (utgår ev.)

Ickevalsalternativ Hela avsnittet ersätts enligt följande:

”Enligt 9 kap. 2 § LOV ska det finnas ett förutbestämt ickevalsalternativ för den enskilde som inte kan eller inte vill välja utförare. Umeå kommuns ickevalsalternativ utgörs av den kommunala utföraren. 

Detta är inte konkurrensneutralt enligt lagstiftning. Umeå kommun har för länge sedan varit icke-vals alternativ, men det ändrades till ett löpande system med olika veckor där olika utförare är alternativet. Nu ändrar S och V tillbaka till det gamla som de vet strider mot lagen.

16.0

samt konsekvens- ändring i 3.0 och 3.1 (och ev. andra delar samt bilagor

Åtagande (Geografiskt område) De geografiska områdena minskas till fem områden som utgår från nyckelkodsområdenas gränser:

 

  1. Umeå stad och omland (Berghem, Universitetsområdet, Haga/Sandbacka, Centrala stan, Västerslätt, Backen, Ersboda/Ersmark, Umeå Västra Landsbygd, Teg, Umeå Södra Landsbygd, Östra stadsdelen, Tomteboområdet, Mariaområdet, Umeå Västra Landsbygd)
  2. Tavelsjö
  3. Holmsund/Obbola
  4. Hörnefors
  5. Sävar/Holmön

 

Här finns massor att säga, i synnerhet eftersom jag bad Socialdemokraterna att ge en förklaring till varför de vill göra förändringen. Svaret jag fick av Vänsterpartiets Åsa Bäckström är att färre områden kommer att minska miljöpåverkan och ge färre bilar som kör runt. Jag menar att risken blir större om inte syftet är att kraftigt minska antalet utförare i stan och då bryter det mot konkurrensneutralitet.

Just nu är det tio geografiska områden som utförare kan välja att etablera sig i, men förslaget var att utöka dessa till 15. Det skulle t ex underlätta för företag som bedriver hemtjänst i egna trygghetsboenden att kunna koncentrera verksamheten i mindre områden. Den företagare som etablerar sig i ett område kan inte neka kunder som väljer dem vilket betyder stora avstånd. Det kan betyda att företag behöver fler bilar eller välja att avstå.

Ordförande var tydlig med att Socialdemokraterna vill ha en stark egen kommunal hemtjänst och jag betvivlar inte att detta är ett sätt för dem att försöka nå dit. Det var grundtanken när de beslutade att de ville avveckla LOV och jag har inte sett någon förändring hos dem idag.

26.0

Uppföljning

Särskild inrapportering Leverantören ska vid angivna tidpunkter som presenteras inför varje år till kommunen redovisa:

–          Heltid, deltid visstids- och tillsvidare anställningar.

 

Här läggs ytterligare ansvarsuppgifter på företagen utan att någon förklaring ges om varför det skulle vara nödvändigt. Tidpunkter är inte angivna och det är ingen som vet vad kommunen ska ha informationen till. Det är klart att mindre företag kommer att ha svårt att anställa på heltid eller tillsvidare anställa personal eftersom det är endast hemtjänst som läggs ut på LOV och inte andra verksamheter eller delar som fortsätter att finnas i den kommunala hemtjänsten. I kommunen har vi ett ofinansierat heltidsinförande i äldreomsorgen vilket innebär att verksamhet kan gå med underskott. Några medel för heltid ges inte till privata utförare.

30.4

Personal Andra stycket ”Vid utförande av personlig omvårdnad ska majoriteten av personalen ha en adekvat utbildning inom vård och omsorg” ändras till:

”Vid utförande av personlig omvårdnad ska minst 50 % av personalen ha en adekvat utbildning inom vård och omsorg.”

 

Näst sista stycket ”För att öka kontinuiteten ska utförare eftersträva att personalen erbjuds tillsvidareanställning” ändras till:

”För att öka kontinuiteten för brukarna ska utförare eftersträva att personalen erbjuds tillsvidareanställning och heltidsanställning”

 

Tillsvidareanställning och heltid är toppen, men förutsättningarna med Sveriges lägsta ersättning, färre arbetsuppgifter jämfört med kommunala hemtjänsten samt ingen möjlighet att gå med underskott blir det en omöjlighet. För egen del ser jag det mer som ett hån när den egna kommunala äldreomsorgen får betydligt mer pengar för just heltid.

37.0

Dokumentation Texten:” den sociala dokumentationen ska förvaras på ett betryggande sätt så att otillbörliga ej kan komma åt uppgifter kring den enskilde”

 

Tillägg:

Personalens identitet ska kunna säkerställas vid dokumentationstillfället, och det ska inte vara möjligt att i efterhand genomföra ändringar i dokumentationen

Oklart vad som krävs för att det ska vara omöjligt att genomföra ändringar i efterhand, men meningen andas misstänksamhet som om att ändringar i efterhand genomförs fortlöpande hos privata utförare.

47.0

Fordon Hela avsnittet ersätts med följande:

 

Miljö och fordon (ny rubrik på punkten)

 

Utföraren ska bedriva ett systematiskt miljöarbete så att miljö- och klimatpåverkan från uppdraget minskas. Utföraren ska även följa Umeå kommuns miljömål vilka för närvarande är under revidering och därför kan komma att ändras under avtalsperioden.

 

Fordon som används för att utföra uppdrag i verksamheten får ej vara äldre än fem (5) år. Utförarna ska utöver detta vid nyanskaffning av fordon följa kraven för Umeå kommuns interna fordonsupphandling. I första hand bör dock alltid cykel eller kollektivtrafik användas vid transporter mellan olika uppdrag för att minska miljöpåverkan.”

 

Det är orimligt att en utförare ständigt ska få anpassa sig till nya krav eller ändringar under pågående avtalsperiod. Skrivningen ”I första hand bör dock alltid cykel eller kollektivtrafik användas vid transporter mellan olika uppdrag för att minska miljöpåverkan.” är uppseendeväckande. Med större geografiska områden och mindre tid till varje insats blir det mycket svårt. Sedan blir det i det närmaste att skriva företagen på näsan hur de ska klara logistiken.

 

73.0

Arbetsrättsliga villkor Hela avsnittet ersätts med följande:

 

”Umeå kommun strävar efter att så långt det är möjligt och ändamålsenligt ställa krav som bidrar till goda arbets- och anställningsvillkor. Kommunens leverantör ska inte få konkurrensfördelar genom att tillämpa undermåliga arbets- och anställningsvillkor.

 

Leverantören ska vid avtalets utförande iaktta särskilda arbets- och anställningsvillkor avseende lön, semester, arbetstid gentemot sina arbetstagare. Villkoren utgår från delar av det centrala kollektivavtalet i branschen mellan Svenska Kommunalarbetareförbundet å ena sidan, samt Sveriges Kommuner och Landsting och Arbetsgivarförbundet Pacta å den andra – Huvudöverenskommelse om lön och allmänna anställningsvillkor samt rekommendation om lokalt kollektivavtal m.m. – HÖK 16.

 

Arbetstagare som utför uppdrag som beställs från avtalet ska vid avtalets början minst erbjudas de arbets- och anställningsvillkor som anges ovan. Dessa villkor kan komma att justeras under avtalsperioden i samband med att kollektivavtalet revideras. För det fall utföraren anlitar en underleverantör som har arbetstagare som utför arbete inom kommunen, åligger det utföraren att säkerställa att de vid var tid gällande villkoren efterlevs av den som är arbetsgivare.

 

Skulle förutsättningarna ändras så är det leverantörens skyldighet att meddela kommunen om detta.”

 

Helt plötsligt börjar S tala om att det ska vara konkurrensneutralt eller vad menar de egentligen med att ”Kommunens leverantör ska inte få konkurrensfördelar genom att tillämpa undermåliga arbets- och anställningsvillkor.” Konkurrensfördelarna som är just nu har kommunen med högre löner, heltid som norm samt arbetskläder och utbildningar. Vad texten innebär i klartext är ännu oklart.

 

Det blev ett långt inlägg, men det är viktigt att fler förstår hur kraven är ställda. Jag känner en oro och en rädsla för att hemtjänstföretag kommer att lägga ner för att arbeta i Umeå under ett vänsterstyre är att arbeta i motvind. Hur länge orkar man driva ett företag som ständigt ska anpassa sig till politiska nycker eller eventuella policies som ännu inte är beslutade. Socialdemokraterna säger att valfriheten inte är hotad och att LOV ska vara kvar, men så länge som S väljer att förhandla villkoren med vänstern kommer hotet alltid finnas kvar!

 

Bli först att kommentera
Etiketter: ,

Vad är valfrihet för socialdemokraterna? Del 1

Av , , Bli först att kommentera 14

Det är ganska precis ett år sedan som Socialdemokraterna och Vänsterpartiet beslutade i Individ och Familjenämnden och Äldrenämnden att avskaffa Lagen om valfrihet i hemtjänsten. Det beslutet hävdes i kommunfullmäktige två månader senare när alla övriga partier påtalade att det var en dålig idé och att valfriheten ska vara kvar. Det var en glädjens dag för de som idag har nyttjat rätten att själv välja vem som ska ge hjälpen. Det handlar om den enskildes rätt att själv kunna påverka den vård som ges i hemmet. Företag som ger hundratals arbetstillfällen kunde andas ut med orden från kommunalrådet som lovade att respektera beslutet och att LOV ska bli kvar. Det var för övrigt samma kommunalråd som ett par månader tidigare satt som ordförande i Äldrenämnden och som just arbetat för att ersätta valfriheten med offentlig upphandling.

Månaderna efter beslutet andades hopp och framtidstro för företagen när Umeå kommunfullmäktige hade satt ner foten. Det var också tal om förbättrad samverkan och möjligheten att lägga ut ytterligare verksamheter på LOV något som både kommunala tjänstemän och företag var positiva till. Presidierna i de båda sociala nämnderna kunde resonera i frågan och min förhoppning var att här kan vi göra något riktigt bra. För ärligt talat, förfrågningsunderlaget från 2014 hade några riktigt stora brister som varken företag eller kommunen kunde leva upp till.

Det som var positiva samtal under våren blev till tystnad. Under sensommaren fick vi i Äldrenämnden veta att schablontider för städ och tvätt skulle sänkas och det påstods att kommunen hade betalat ut fel ersättning till LOV utförare för mattillagning och att ersättningen skulle ändras snarast. Ändringen innebar en sänkt ersättning på ca 30 kr/timme för mattillagning, en insats som sker flera gånger om dagen och som skulle få drastiska konsekvenser för företagen. Jag kritiserade ändringarna hårt och kommunen backade för det visade sig att det hade gått för fort och delar av beslutet fanns inte med i delegationen till tjänstemännen. Det orimliga att kommunen inte skulle haft koll på ersättningarna under de senaste fem åren det har jag inte fått någon kommentar på.

Det var under den här tiden som förändringar skedde. Vi fick veta att förfrågningsunderlaget skulle bli försenat en månad. Det skulle inte bli några stora förändringar och ingenting annat än hemtjänst skulle beröras. Någon höjning av ersättningen skulle det heller inte bli. Det var också nödvändigt att exakt samma beslut tas i båda nämnderna vilket betydde att det var beslutet i IFN dagen innan ÄN som skulle bli ”vägledande”. Detta trots att Äldrenämnden är den nämnd som ansvarar för hemtjänsten.

När underlag skickades ut till arbetsutskotten träffades allianspartierna, ledamöter och ersättare i både IFN och ÄN för att diskutera underlag och förstå konsekvenserna av liggande förslag. Vi arbetade fram förslag till förändringar för att presentera på arbetsutskottet. Vår förväntning på Socialdemokraterna var att de gjorde på samma sätt och att vi sedan skulle kunna arbeta med de olika yrkandena. Samtidigt var det ingen som förväntade sig ett stort antal yrkanden eftersom Socialdemokraterna trots allt styr och har hela tiden haft möjlighet att påverka förslaget innan beslut. Här gick det inte som förväntat.

Socialdemokraterna var inte färdiga och ville INTE yttra sig i ärendet överhuvudtaget innan nämnd! Varningsklockorna började ringa, Carin Nilsson och Andreas Lundgren är inte överens, vad annars kan det vara? Två veckor senare (dvs onsdag i förra veckan) sammanträdde Individ och familjenämnden och det var inte förrän vid sittande bord som Socialdemokraterna valde att presentera fyra sidor med yrkanden och ändringar. Jag fick kännedom om dessa yrkanden efter sammanträdet vilket var ett par timmar innan ordförande i Äldrenämnden berättade att jag ska få ta del av yrkanden som Socialdemokraterna vill lägga.

Det visade sig att Socialdemokraterna hade förhandlat med Vänsterpartiet om innehållet och med tanke på att de två partierna har majoritet i nämnden var det ingen som tvivlade på vad som skulle ske. Det betyder att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, de två partier som förlorade omröstningen i fullmäktige om att avveckla LOV nu är de som beslutat om förutsättningarna för att bedriva hemtjänst. Då spelar det ingen roll att Socialdemokraterna kör med läpparnas bekännelse om att de värnar valfriheten när deras hjärtan säger något annat. Min besvikelse är stor, inte bara för hur förfrågningsunderlaget förändrats utan mest av allt hur Socialdemokraterna väljer att samverka med det parti som mest av allt vill avveckla valfriheten. Säga vad man vill om Vänsterpartiet, de hymlar i alla fall inte I den frågan.

Allianspartierna yrkade på återremiss för att göra en risk och konsekvensanalys för hur mycket det kommer att kosta om kommunen måste överta all hemtjänst. Risken för att det kommer att ske har blivit avsevärt högre med det underlag som nu är offentligt. Nedan ser du våra yrkanden i Äldrenämnden samt vår reservation. De fyra sidorna yrkanden som S och V presenterade ska jag återkomma till i ett helt eget inlägg, Det är många som efterfrågat det, men med tanke på att företagen inte kunnat ta del av underlaget förrän i måndags ville jag avvakta lite innan jag går in på detaljer.

Yrkande i första hand

att nämnden återremitterar ärendet med följande motivering: en risk- och konsekvensanalys ska göras med anledning av risken för ökade kostnader om kommunen måste ta över den privat drivna hemtjänsten.

 

Yrkande i andra hand

att en risk- och konsekvensanalys av det nya förfrågningsunderlaget ska göras.

att om konsekvenserna av förfrågningsunderlaget visas vara alltför omfattande för de privata utförarna ska nämnden revidera förfrågningsunderlaget.

att ersättningarna till utförarna generellt höjs med 15%.

att boendestöd ska ingå i förfrågningsunderlaget.

att ledsagning ska ingå i förfrågningsunderlaget.

att som en valfri möjlighet för hemtjänstutförare, inkludera trygghetslarm under dagtid och/eller dygnet runt.

 

Reservation

I januari 2019 beslutade en majoritet i kommunfullmäktige att Lagen om Valfrihet i hemtjänsten ska vara kvar, därför reserverar vi oss emot beslutet att anta ett förfrågningsunderlag som i det närmaste omöjliggör för företag att bedriva hemtjänst i Umeå kommun. Förfrågningsunderlaget ställer högre krav på externa utförare än på kommunens egen regi samtidigt som Socialdemokraternas och Vänsterpartiets ändringsyrkanden både bryter mot lagen och kraftigt försvårar för de mindre lokala leverantörerna som de säger sig värna. Beslutet går stick i stäv emot beslutet i kommunfullmäktige och är inget annat än ett sabotage mot valfrihet samt kommer att leda till mycket stora kostnadsökningar om kommunen ska överta verksamheter.

 

Veronica Kerr 1:e vice ordförande, KD

Lotta Holmberg, ledamot M

Åke Gustafsson, ledamot C

Marianne Normark, ledamot L

 

Bli först att kommentera