MKB för badbygget (miljö- och konsekvensbeskrivning) som för Västra länken. Ta timeout, gör sådan + barnkonsekvensanalys!

Nedan var från TV:s Västerbottensnytt igår.

Beslut om Västra länken skjuts upp

Formella fel i arbetet gör att delar av utredningen kring Västra länken kommer att göras om. Just nu hålls en presskonferens om Västra länken. Västerbottensnytts reporter på plats meddelar att det saknas en samlad miljö- och konsekvensbeskrivning i utredningen och att beslut kring hur länken ska dras därmed skjuts upp.

Dvs en MKB är ogjord liksom en samrådsredogörelse för alla alternativen. Om nu Trafikverket missat så ligger ansvar även på Umeå kommun att påminna om en ”samlad miljö- och konsekvensbeskrivning”. Så det vi utanför nog förvånas över är hur både stat och kommun kan göra sådana missar.

Nanna trafik bilar

MEN egentligen är det inte förvånande, då även för Nannabadbygget saknas en ”samlad miljö-  och konsekvensbeskrivning” av trafiken, särskild miljön för färdvägar till och från, där även en barnkonsekvensanalys enligt Barnkonvetionen inte är gjord. Så om Västa länkens trafik och mer för vuxna i bilar är så viktigt att det sköts korrekt, ska också detta gälla gatutrafiken, inte minst ÖK:s, i stan och gällande barn/ungdomar än mer.

Ovan trafikillustration och bild av verkligheten räcker för att inse att en MKB behövs också här, och i jämförelse med hur andra idrottsanläggningar har det – där en ny simhall/simarena då placeras (Nannabad i centrum kan aldrig få godkänt vid prövning).

En prövning som borde begäras av kommunledningen omgående (m a a Västra länkenbesked) och ta timeout i badbyggandet tills denna miljö- och konsekvensbeskrivning är gjord samt en barnkonsekvensanalys. Då lär Umeå av missarna med vägbyggandet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.