Vindkraft eller gruvdrift i Storumans kommun

Av , , Bli först att kommentera 15

Vilhelmina kommun har sagt ja till en vindkraftpark i ett ödemarksområde väster om Gråtanliden (GHG-Wind). Storumans kommun har sagt nej utan några föregående hörbara diskussioner bland invånarna i kommunen. Det är fråga om 200 vindsnurror och följaktligen fråga om en massa långsiktiga jobb för ca 40 vindkraftstekniker och dessutom vintertid många anställda för snöröjning mm. Man ska ha mycket på fötterna för att säga nej till så många arbetstillfällen i en avfolkningskommun. Enligt korta notiser i lokalpressen hävdar kommunen närheten till viktiga naturmiljöer och hinder för rennäringen. Dessa argument bör synas i sömmarna. Inga vindkraftverk ska placeras i skyddsvärda områden. Finns det något nyuppfunnet säkerhetsavstånd till avsatta naturområden eller är det naturområdenas gränser som ska gälla?  Under planeringen av vindparken har Bergsstaten gett undersökningstillstånd för gruvdrift i samma område! Och Storumans kommun tillstyrkte genast ansökan om undersökningstillstånd! Mycket märkliga prioriteringar må man säga! Tycker Storumans kommun fortfarande att Blaikengruvan var en fullträff för skattebetalarna? För miljön?

Rennäringen bevakar naturligtvis sina intressen. Här tycker jag att man bör beakta följande fakta. Hur stor yta av marken blir sterila ur renens synvinkel? Vad jag förstår gjuts ett fundament under varje vindkraftverk som upptar en yta på ca 50 x 50 meter. Mindre än en halv hektar. 200 verk upptar då en markyta på totalt mindre än 100 hektar. Kommunens totala yta är grovt räknat  1 500 000 hektar. Vägnätet för vindparken upptar också yta ungefär som skogsbilvägar upptar yta, Efter några år blir det växtlighet i dikesslänter som är rena matboden för åtminstone älgar, rådjur, harar m fl djur. Den yta som påverkas är under alla omständigheter försvinnande liten jämfört med totalytan.

Vindkraftverken som sådana påverkar inte djurens beteende det minsta. Folk har sett renar som ligger och idisslar rakt under vindkraftverken. Älgar struntar också högaktningsfullt i ljuden från vindkraftverk precis som älgar kan beta i godan ro något hundratal meter från skogsmaskiner.

I övrigt bör man väga långsiktiga jobb för 50 människor mot de jobb som eventuellt skulle försvinna. Vilka är de heltidsjobben med heltidsinkomster som kommer att försvinna?

Hela hanteringen tycker jag bevisar att det är bra att det nu föreslås att kommunerna ska fråntas vetorätten mot vindkraftens utbyggnad. Länsstyrelsen och högre statliga instanser är bättre skickade att väga de olika intressena mot varandra när beslut ska tas. Inte minst gäller detta skyddet för skyddsvärda naturmiljöer.

Det blir också intressant att följa Storumans kommuns agerande när det gäller jättegruvan i Tärnaområdet (Rönnbäcken). Här kan man verkligen tala om storskalig omvandling av naturen med stora risker för miljön i Umeälvsdalgången ända ner till Umeå. Tärnaby – Hemavan kommer att bli ett Klondykeliknande område som får svårt att hävda sin attraktion som destination för alpin sport och ren natur. Och arbetskraften kommer att till stor del bestå av gruvrallare som kommer från andra kommuner där de betalar skatt men som behöver kommunal service av olika slag i Tärnaby-området som Storumans kommun får bekosta.

Sjukvårdsköer och bilreparationsköer

Av , , Bli först att kommentera 6

Specialsjukvården i Sverige styrs genom ett nästan hundraprocentigt planekonomiskt system. Samhället via landstingen bestämmer över resurserna som tilldelas de olika specialiteterna utifrån erfarenhetssiffror och diverse opinioner. Erfarenhetsmässigt skapar planekonomi köer och missnöjda medborgare. I gamla Sovjetunionen var det i princip brist på allt i varierande grad med undantag för stridsvagnar och stridsflygplan.

Bilreparationer och service fungerar i moderna länder enligt marknadsekonomiska principer och man behöver inte i tidningarna läsa om medborgare som klagar över abnorma väntetider på uppåt ett år. Inte heller förekommer klagomål över dyra reparationer i medierna. Folk slantar upp tiotusentals kronor för reparationer utan att blinka.

Vad skulle man säga om följande ”löften” för väntetider för bilreparationer? Byte av växellåda inom 3 månader. Byte av kamaxel inom 3 månader. Renovering av ABS-bromsar inom 3 månader. Och vad skulle folk säga om det vore vanligt att dessa 3 månader ofta överskreds kraftigt? Vänta 1 år för reparation av ABS-bromsarna?

Det har ju i demokratisk ordning bestämts att specialsjukvården ska vara planekonomiskt styrd till 100 %. Man ska inte kunna köpa sig snabbare cancerbehandling eller höftledsoperation. När nu haveriet är fullständigt inom den offentliga vården vad avser väntetider borde det vara läge att fundera över ett visst mått av kundstyrning. Dö i onödan av jämlikhetsskäl känns som lite galet. Om man av olika anledningar inte vill finna sig i att vänta i ett år på en operation borde det vara möjligt att köpa  en snabbare behandling. Enligt min mening skulle ”orättvisan” vägas upp genom att större resurser läggs på specialsjukvård totalt sett och därigenom de idag förfärliga köerna sakta men säkert implodera över hela linjen.

Annars är det bara en sak som är helt säker. Oacceptabla väntetider kommer alltid att finnas för en stor del av de operativa ingreppen! Det är själva grundbulten i planekonomiska system.

Vapenlagar o mord

Av , , Bli först att kommentera 4

Den senaste masskjutningen i USA kommer inte att innebära någon förändring i de ultraliberala vapenlagar som finns i landet. Det finns i varje republikans DNA att ha rätt att möblera bostaden med vapen av olika slag, i skåp, garderober, under sängen etc etc. Ingen begränsning på antal halvautomater som ofta liknar rena krigsvapen.  I bilens handskfack finns ofta också en laddad pistol som väl avses skipa rättvisa när det behövs. Las Vegas-skytten hade automatvapen till en hel skyttepluton vilket en del undrar över. Man får enligt uppgift inte köpa automatvapen, men halvautomater är tillåtna. Till halvautomaterna kan köpas tilläggsutrustning som gör dem helautomatiska helt enligt lag. Simsalabim. Detta leder också till att massor av amerikaner dör av eldgivning från skjutvapen, på 10 år fler än de amerikaner som stupade i 2:a världskriget! . Många barn vådaskjuts av barn som fått tag i föräldrarnas laddade vapen. Barn vådaskjuter föräldrar, släktingar och andra besökande. Antal döda i vapenrelaterade mord är i USA 3,4 per 100 000 invånare och antalet ökar. Det motsvarar ca 10 dödsskjutna per år i vårt eget län Västerbotten! Total galenskap med andra ord.

Det sker i genomsnitt en masskjutning per dag i USA och definitionen för en masskjutning är en skjutning där minst 4 st personer dödas eller skadas. Inte ens i våra värsta förortsghetton når vi upp till USA-genomsnittet. I USA-ghetton råder rena gängkrig med avsevärt större dödstal än i dito områden i Sverige. I Australien skedde ett massmord för ca 20 år sedan och Australien införde som ett resultat världens strängaste vapenlagar, bl a förbjöds halvautomatiska gevär. Ändå var antalet vapenrelaterade mord långt lägre än i USA, 0,54 per 100 000 invånare jämfört med 3.4.  Nu har Australien minskat den siffran till 0,15 per 100 000 invånare.

I Sverige skjuts 0,31 personer ihjäl varje år som en jämförelse. Vi är sämre än Australien och sämst i Norden. Restriktioner för vapeninnehav har tveklöst stor betydelse för antal döda i skjutningar. Många dödas i familjedramer där det slagit slint i huvudet för någon. Sådana brott är svåra att komma åt. Mycket kan ske i huvudet på folk från den dag de får vapenlicens. Om kanske 20-30 år inträffar en psykos helt oväntat och något hemskt sker. Vid inträffad brottslighet dras ofta vapenlicenser in vilket är bra.

Det finns ett mantra som ofta upprepas så fort skärpning av vapenkontroll aviseras. ” Det är inte vapnen som dödar, det är personen bakom kolven som dödar”. Sensmoralen är att varje restriktion för vapeninnehav är en kränkning av den personliga friheten. Jag minns t ex att det var ett himla liv när kravet på vapenskåp kom.

Trump har en del att förklara när det gäller vapenlobbyns makt i USA. Som sponsrade Trumps presidentkampanj med hundratals miljoner.

Krimsiffror i Katalonien

Av , , Bli först att kommentera 0

Det sägs att 90 procent vill att Katalonien bildar en ny stat. Valdeltagandet lär ska ha varit runt 40%. Många som vill fortsätta att tillhöra Spanien har inte deltagit i det olagliga valet som en protest. Opinionsundersökningar har visat på att ungefär 50 % vill lämna och 50 % vill vara kvar i Spanien. Våldsamheterna kanske inte har förbättrat Madrids position. Man kan se det som en speciell spansk historia och kanske inte ska blanda in den nationalism som ofta dyker upp  nu för tiden.

När långtgående förändringar sker med folkomröstningssiffror på t ex 51 % vill jag sätta ett stort frågetecken inför klokheten. Har alltid 51 % rätt att avsevärt försämra livet för 49%? När en folkomröstning 5 år senare kanske visar omkastade siffror?  Krimomröstningen är ett exempel på riggade omröstningar där få vågade rösta emot Putins vilja. Brexit är en annan omröstning som om 5 år kanske skulle ge ett helt annat resultat. Ska det vara så lätt att i grunden förändra tillvaron för nästan hälften av befolkningen i ett land?

Bli först att kommentera
Etiketter: , , , ,

Ny bashastighet 40 i tätorter

Av , , Bli först att kommentera 3

Dagen efter mitt inlägg om ”det sunda förnuftets män” (det är uteslutande fråga om just män) i trafiken presenteras ett förslag om 40 km som bashastighet i st f 50 km i tätorter. Stockholm vill redan nu införa förändringen. Det är väl fråga om inte förslaget får hälsoeffekter på ”förnuftets män” som nu kommer att få kraftigt höjda adrenalinhalter. Dessa kränkta män kanske blir ännu farligare i trafiken än vad de redan är, vad vet jag? En som kommer att gnöla i högan sky är väl Aftonbladets motorredaktör. Jag blir jätteförvånad om jag har fel i denna spådom!

Bakgrunden till förändringen är att chansen till överlevnad är väsentligt högre vid 40 km än 50 km per timme. Många människoliv kommer att sparas. Om alla fordon tvingades köra i max 40 i tätort genom tekniska åtgärder med hjälp av GPS-teknik mm skulle antalet döda minska ännu mer. Varför inte också på 60-80-100 och 120-väg? Tekniken finns!  Det finns alltså potential att minska antalet döda per år i trafiken från ca 270 till under 100! Om viljan finns.

Det borde redan nu finnas möjlighet att genom frivilligt användande av teknisk hastighetsbegränsning få väsentligt billigare försäkringspremier. Och kanske skatterabatter.

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

Sunda förnuftet och bilkörning

Av , , Bli först att kommentera 3

Så fort någon hastighetsgräns sänks eller andra åtgärder i hastighetsänkande syfte vidtas eller om polisen i sällsynta fall har hastighetskontroller hamnar ett antal kränkta män i alarmtillstånd och särskilt då en viss Umeåbo som är en riktig kändis på området i Västerbotten. De anser i regel att deras sunda förnuft bör råda eftersom deras sunda förnuft övertrumfar all vetenskap på området trafiksäkerhet. Även aggressiviteten mot andra trafikanter och boende efter gator och vägar är ofta tydlig.

Det kan vara intressant att titta på statistik över antal döda i trafiken i Sverige.

1911 – 1935                   7 200 människor (år 1911 148 döda och det fanns ca 1 000 bilar!!)

1936 – 1950                   7 000

1951 – 1970                   20 500

1971 – 1990                   19 000

1991 – 2010                   10 500

2011 – 2015                   3 000

Totalt under perioden omkring 67 000 döda.

Toppåren var 1966-1967 med 1 313 döda varje år. Det innebar för Västerbottens del ca 50 döda per år. En död var 7:e dag i vårt län, året runt, under ”sunda förnuftets” guldålder! Det var så vanligt att dö i trafiken att sådant ofta inte bevärdigades med en notis i rikstidningar och  länstidningar betraktade sådant som ”naturlig död”. Nu är vi nere i ca 270 döda i trafiken per år. Fram till 1971 rådde bilförarnas ”sunda förnuft” i trafiken och i princip fri fart rådde. Efter 1970 började åtgärder vidtas med differentierade hastighetsgränser, bilprovning mm till Motormännens Riksförbunds och s k ”motorjournalisters” stora förtrytelse.  Senare hatobjekt för ”sunda förnuftets” banerförare är 3-fältsvägar med vajerräcke, förträngningar av gator, hastighetskameror, övergångsställen och liknande. Ovedersägliga vetenskapliga bevis för åtgärdernas positiva verkan på de dramatiskt minskade dödstalen i trafiken tränger inte innanför pannbenet på riddarna av det ”sunda förnuftet”. Eller så är människoliv inte något beaktansvärt.

Det finns länder på jorden där ”det sunda förnuftet” har stort utrymme för förare av bilar och bussar. Vi kan jämföra antalet döda per 100 000 invånare i trafiken i några länder.

Sverige 2,7

Kina 20,5

Ryssland 18,6

Nigeria 33,7

USA 11,4

Venezuela 37,2

Eritrea 48,4

Måste kännas kul att köra bil i  t ex Ryssland och Eritrea där sunda förnuftet får råda i stället för att köra bil i det illasinnade och kränkande Sverige. Eller?

Människan är inte evolutionärt anpassad till dagens trafikmiljö. Vi är samma människor som fanns under stenåldern men är utsatta för helt andra krav än att slåss för brödfödan. Evolutionsmässigt är bilismens drygt 100 år blott en fis i mänsklighetens historia. En del människor klarar trafiksäkerheten bättre än andra och en del bär sig åt som stenåldersvildar mot medtrafikanter och mot de människor som bor och verkar nära trafik. Inte minst larmrapporterna om hänsynslös körning vid vägarbeten och vid olyckor där ambulanspersonal och och räddningstjänst är utsatta vittnar om på vilket evolutionärt stadium en del trafikanter befinner sig.

Åtgärderna för att göra trafiken säkrare kostar ofantliga belopp och det är normbrytarna som tvingar fram åtgärderna. Normbrytarna kostar också laglydiga trafikanter stora summor via försäkringarna. Det fordras lite innanför pannbenet för att förstå hur det hänger ihop och lyckligtvis använder ansvariga för vår trafikmiljö seriös forskning när olika åtgärder vidtas för att vi så långt som möjligt skall få dö en naturlig död.

Bu-ropen i London

Av , , Bli först att kommentera 4

I London har stora delar av publiken buat åt USA-sprintern Gatlin så fort han visat sig, så även under prisutdelningen. Ett ganska vidrigt beteende som får mig att tycka att tillställningen inte är lämplig för barn. Det är ett stort antal idrottsmän som deltagit i mästerskap efter avtjänade dopingdomar. Även i detta mästerskap. Bl a idrottsmän från Jamaica.  Gatlin har åkt dit två gånger för doping och varit avstängd 4 år. Första gången för länge sedan var det fråga om ADHD-medicin som tydligen inte fanns med på dopinglistan vid intaget. Jag håller helt med dem som tycker att dopingavstängning ska vara på livstid. En doktorsavhandling för många år sedan visade att positiva effekter av anabola steroider fanns kvar efter 5 år. Studien omfattade inte längre tid och det är väl en god hypotes att anta att positiv effekt på prestationsförmågan kan bestå efter mycket längre tid.

Indignationsjournalistik i press och TV öser nu galla över Gatlin och totalglömmer alla andra som varit avstängda för doping men deltar i mästerskap. T ex Yohan Blake Jamaica.  Det är också intressant att notera att journalister och kommentatorer VET att alla som ännu inte åkt dit aldrig har fuskat. T ex Usain Bolt. Hur kan man besitta sådan synsk vetskap??

Marion Jones fuskade i 10 år och öste in medaljer i alla mästerskap. Hon åkte aldrig dit i någon kontroll. Britten Linford Christie är en annan som åkte dit först på ålderns höst efter en lysande medaljkarriär.  Längdhoppen på ca 890 cm för många år sedan kan knappast ha åstadkommits på naturlig väg. Exemplen kan mångfaldigas på hur idrottsmän fuskat i åratal och ändå klarat alla tester. Putins skidåkare i Sotji hade turbo på bl a 5-milen och klarade alla dopingtester. Sedan har vi fått veta hur det hela gick till.

Cyklisten Lance Armstrong var helt överlägsen i tiotalet år och klarade alla tester. Sedan visade det sig att han dopat sig hela tiden.

Den brittiska sprintstjärnan Dwain Chambers åkte så småningom dit för en hel hög substanser. Han beskrevs som ett springande apotek. Inga britter buade!!

Tyvärr. När det handlar om hundratals miljoner och miljarder kr eller dollar finns det säkert experter som låter sig köpas i dopingindustrin. Därför brukar jag säga att det finns rena idrottsmän samt fuskare som åkt dit eller ännu inte åkt dit. För att känna mig på en säkra sidan brukar jag säga att den första kategorin, rena idrottsmän, är i minoritet i finalerna i VM och OS. Ingen av kvinna född kan dock besitta egenskapen att VETA vilka som aldrig dopat sig.

Det som beskrivs som otroliga prestationer är kanske oftast just otroliga prestationer. Säkrast att beundra med måtta!

Bli först att kommentera
Etiketter: , ,

Sanningens minut närmar sig i Nordkorea och för världen.

Av , , Bli först att kommentera 2

De små stegens tyranni pågår och har pågått sedan den blankansiktade Kim Jong Un ärvde makten från sin far. Det vi ser är en kommunistisk monarki som urartar inför våra ögon.  En liten atombomb utvecklas. Inget land vågar ingripa. En lite större atombomb tillverkas och omvärlden är passiv. På samma sätt är det med missilerna. Vi har sett missiler med allt längre räckvidd och inget land eller FN ingriper. De små stegens tyranni.

Ser vi tillbaka till 1930-talet kan vi se exakt samma beteende hos Hitler och Nazityskland. Hitler ockuperade Rhenlandet. Inget land ingrep. Hitler annekterade Österrike. Inget land ingrep. Hitler ockuperade Tjeckoslovakien. Inget land ingrep, ja det var till och med så att de västliga stormakterna gav Tjeckoslovakien Hitler i den naiva tron att Hitler skulle blidkas. Hitler och Stalin kom 1939 överens om respektive stats fria händer mot sina grannar. Stalin överföll Finland (men fick tack och lov rejält med stryk), Polen och Baltstaterna. Inget land ingrep. Hitler överföll och erövrade sin andel av Polen. Inget land ingrep med undantag av krigsförklaringar som enbart resulterade i skymningskriget (inga direkta krigshandlingar) under något år. Hitler anföll och erövrade Danmark och Norge och fick ett medgörligt Sverige på köpet. 40 % av den svenska järnvägskapaciteten användes sedan under drygt 3 år av den tyska krigsmakten för transporter till och från Norge. Endast en viktig person var vaken under dessa år och insåg vad Hitler och Stalin gick för. Det var Winston Churchill.

Vad vi nu ser angående problemet Nordkorea är att priset för att rädda omvärlden blir allt större för varje ny atombomb och missil som det galna kommunistiska landet utvecklar. 1930-talet går igen! Det som måste göras borde ha gjorts för minst 10 år sedan. Kina fegar ut och Putin tvår sina händer. Önskeläge för den korrupta maffialedaren i Kreml!

Och vilket land har förmågan att rensa bort atombomberna och missilerna från Nordkorea? Svaret måste bli som det varit de 100 senaste åren. USA!  Landet som rensat bort fascistregimerna och knäckt kommunismen! Frågan är förstås hur det ska gå till utan stora offer i människoliv. Sydkoreas huvudstad Seoul ligger inom räckhåll för långräckviddigt artilleri och det är fråga om 10-tals miljoner människor som hamnar i riskzonen. Vi får hoppas att det finns en PLAN för hur uppgiften ska lösas!

Försvarsberedningen spelar rysk roulette

Av , , 1 kommentar 3

Försvarsbeslutets fem partier har inte inför sommaren kunnat enas om en enda krona mer till försvaret. Det fattas minst 9 miljarder i försvarets budget för att genomföra redan fattade politiska beslut om försvarets framtid. Sverige ligger risigt till geografiskt om det blir militär konfrontation i Östersjöområdet men Sverige är det land som satsar minst som andel av BNP.  Varningsklockorna har ringt i mer än ett årtionde, Georgien, Krim, Ukraina, de eskalerande hoten mot Baltstaterna, Finland och Sverige men ingen substansiellt ökad satsning på försvaret har märkts. Vi ligger fortfarande och vinglar runt en procent av BNP. Antalet fungerande stridsflygplan är en tiondel av vad det varit osv osv.

Konfliktforskaren Wilhelm Agrell menar att Sverige lider av ett systemfel när det gäller försvaret. Signalerna från underrättelsetjänst och försvarsledning ignoreras konsekvent och detta pågår även i denna stund. Systemfelet har funnits både inför första och andra världskriget och den stora försvarsslakten med början efter murens fall 1990 är ju monumental och torde sakna motstycke i världen under modern tid. Endast Liberalerna har förmått ändra sin inställning och kräver kraftig upprustning som måste kosta pengar. Liberalerna ansåg det också meningslöst att sitta med den övriga femklövern och fnatta hit och dit med pengar i storleksordningen några hundra miljoner i ett läge när statens inkomster ökar med tiotals miljarder per år.

Under tiden som navelskådarna firar sina triumfer testar Putin vår beslutsamhet och förmåga varje dag. Ett rejält test kommer om någon månad när Ryssland börjar bogserandet av ett laddat kärnkraftverk från Finska viken via Gotlands farvatten, Öresund, Norska kusten och  Norra Ishavet till slutdestinationen i östra delen av Ryssland. Rakt genom centrum av storstadsregionen Köpenhamn-Malmö!  Det blir ett test på om Östersjön och Öresund tillhör det Ryska innanhavet eller inte. Jag har svårt att begripa varför kärnkraftverket måste vara laddat under transporten och misstänker att laddningen tillhör provokationen som sådan. Vem håller emot???  Kärnkraftsexperter borde kunna säga om laddningen är nödvändig inför bogseringen.

Eleverna i våra skolor sjöng antagligen ”Sov du lilla videung, än så är det vinter” vid skolavslutningen. Antagligen är det signaturmelodin även för Regering och Riksdag! Förmågan att hantera kriser är beklämmande låg vilket vi även kunde konstatera vid Estoniakatastrofen och tsunamin i Thailand.

Vi är helt utelämnade till välviljan hos NATO om stora krav börjar ställas på Sverige i Kreml. Vi får väl kanske göra som på 1940-talet och låta den imperialistiska makten få tillgång till vissa delar av vårt land och vår infrastruktur.

Kapa tallar på en begravningsplats

Av , , 2 kommentarer 6

Flygplatsen i Lycksele kräver alltmer utrymme och för sin överlevnad tycks det vara nödvändigt att kapa tallarna på den närbelägna begravningsplatsen. Kritiken mot tilltaget är massiv och frågan är om en sådan åverkan på en begravningsplats kan vara laglig.

Det leder mig in på den gamla diskussionen om antalet flygplatser i Södra Lappland. På en befolkning på under 40 000 själar finns i dagsläget 3 st flygplatser. För några år sedan var det 4 st flygplatser men efter förluster på några tiotal miljoner fick Storumans kommunfullmäktige nog och lade ned den kommunalt drivna flygtrafiken. Den nuvarande kommunledningen ville väl att märka fortsätta mångmiljonrullningen vilket hade resulterat i katastrof för den kommunala ekonomin. Egen flygtrafik med ett befolkningsunderlag på 4 500 invånare är inte rimligt. Den stora katastrof för näringslivet i Storuman som förutspåddes av ett antal potentater och tillkallade ”experter” vid en nedläggning av flygtrafiken har inte inträffat. Storumans näringsliv blomstrar som aldrig förr enligt kommunledningen.

Om södra Lappland hade haft gemensamt beslutsfattande torde det vara uteslutet med mer än EN flygplats och lokaliseringen av den skulle om man studerar befolkningskartan och drar diverse radiella streck ytterst sannolikt ha hamnat i närheten av Gunnarn. Som av en händelse finns en flygplats med banor för mycket stora flygplan där i form av ett militärt krigsflygfält. En annan tanke vore att Region Västerbotten hade beslutsrätten hur  flygplatsstrukturen ska se ut. Eller staten som har pungat ut med någon miljard till byggande och utbyggnader och trafikerande av 4 st miniatyrflygplatser. När det kommunala självstyret urartar till navelskådande med stora samhällskostnader som följd går det för långt.

Det leder mig in på ena annan aspekt på frågan.Staten satsar i Västerbottens län stora belopp varje år på infrastrukturutbyggnader, på flyg, på järnväg, på vägar mm. Om inte den galna suboptimeringen av flygverksamhet hade funnits hade motsvarande belopp kunnat satsas på t ex vägnätet. Vi kunde alltså ha haft en E 12 godkänd för minst 100 km/tim mellan Lycksele och Umeå med förbifarter förbi alla byar med dagens 50- och 70-begränsningar. Med 1½ timmes körtid mellan Lycksele  och Umeå finns inga vettiga flygbehovsargument för egen flygplats som inkräktar på en stor begravningsplats. De stora infrastrukturbeloppen hade också räckt till snabb vägförbindelse från Vilhelmina till Gunnarn. Bara för att ta några exempel.

När gorillor får problem gräver de nervöst i sin egen navel. De hittar inte lösningen på sitt problem där!