Umeås Bästa får simningen i bilder med USS-50:a 1988 vid Umeå simhall, bottennapp på Nannatomt, framtids-simarena på Campus plus spårtaxi

Normal
0

21

false
false
false

SV
JA
X-NONE

/* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
{mso-style-name:”Normal tabell”;
mso-tstyle-rowband-size:0;
mso-tstyle-colband-size:0;
mso-style-noshow:yes;
mso-style-priority:99;
mso-style-parent:””;
mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
mso-para-margin:0cm;
mso-para-margin-bottom:.0001pt;
mso-pagination:widow-orphan;
font-size:10.0pt;
font-family:”Times New Roman”;
mso-fareast-language:JA;}

Umeås Bästa får simningen i bilder med USS-50:a 1988 vid Umeå simhall, bottennapp på Nannatomt, framtids-simarena på Campus plus spårtaxi. 10 bilder/illustrationer visar denna väg och möjligheter.

1. Så här ville USS för 24 år sedan ha 50×25-metersbassängen i utbyggnad av simhallen på Haga/Gammlia, upp mot Gammliaskogen.

2. Därav blev intet och 2007 fick politikerna i Umeå för sig att 50:skulle bllir en attaktion för kommersiell marknaden i stan, vid Nannakvarteret och till en kostnad som kan gå över en halv miljard kr. (Och missa uppåt 100 mkr för att sälja tomten och bygga på billigare tomt, och bättre för bad/simning i Umeå.)

3. För sämre är det på Nannakvarteret med begränsad tomt och därmed ej utbyggbar, självklart i andra städers nya badhus/simhallar och viktigt enligt Svenska simförbundet.

4. Än sämre och värre med en trafikomgivning som blir miljöbesvärlig och olycksafarlig, se sedan beskrivning, och särskilt närheten mellan P-husets bil-in/utfart och entrén till ett Nannabad (uppe t v).

5. Även invändigt blir också "trafiken" – logistiken svår och riskfylld med kollisioner i passager äventyrsdel/50-metersbassängen. Trångt i bassängrummen underlättar inte för allmänhet och simmare.

6. Trångt utanför för bilar på ÖK och Nygatan samt V:a Kyrkogatan är det idag och än mer vid ett bad där, som dessutom tar upp P-platser som behövs för stadsbesök, och vice vera, dvs bad- och simbilar får inte plats pga bilåkare som vill handla, mm i city. Så att båda förlorar.

7. Helt annars blir alla förutsättningar runt omkring en simarena på campus, mellan friidrottsarenan och IKSU-hallarna, här i en framtida Idrottsgalleria (där även en gymnastikhall kan rymmas) och P-platser.

8. Än bättre invändigt med 50×25:a, hopp/djup-bassäng, undervisningsdito och äventyrsdel, plus däremellan min "simmovation", simkanal om 100 m, i med- och motströms samt "stilla-ströms", helt unik för Sverige. Se även simkanal runt om en 50:an, då 200 m lång.

9. Och just en simkanal finns, om 60-70 m runt om plus mindre bassänger i mitten, någonstans i ett Badhotell i Europa. Den har inte strömmande vatten, så med detta i Umeå blir en sådan simkanal den enda i Europa. I upplevelsebad i USA har jag simmat/flytit i en 300 m lång och vindlande strömkanal.

10, Med en Idrottsgalleria med simarena och många andra idrotter hamnar campus i idealläge mellan bad- frilufts- och campingområdet Nydala OCH Umeås centrum, varför en spårtaxi därmellan blir en vision att förverkliga och därmed göra Umeå till en VINNARE.

Och extra vinster även i pengar med att erbjuda privata aktörer Nannakvarteret för något riktigt spännade och attraherande!!

Så nu återstår att det finns partier, politiker, organisationer, näringsliv, föreningar, m fl institutioner, andra intressenter/aktörer plus allmänheten,

ser bottennappet i ett Nannabad och vill nå höjdpunkterna för simidéer och innovationer i det nya Universitetsstadenområdet! 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.