Umeås Bästa hjälp för stopp av Nannabad: Bygglovsavd. Umeå kommun, informerar om överklagantid av bygglov till tisdag 9/7

Umeås Bästa hjälp för stopp av Nannabad: Bygglovsavd. Umeå kommun, informerar om överklagantid av bygglov till tisdag 9/7

Överklagan för Nannabadbyggets bygglovsgodkännande 24/5 i år av S-V-M-FP-C-KD, ej Miljöpartiet (reservation) och ej av Arbetarpartiet (ej med i Byggnadsnämnden) kan överklagas av andra än av kommunen bestämda sakägare.

OCH FRAM TILL PÅ TISDAG 9 JULI, ENL. BESKED PÅ BYGGLOVSAVD.

SE NEDAN FRÅN HANDLÄGGARE OCH FRÅN POST- OCH INRIKES TIDNINGAR DÄRUNDER.

Angående överklagan av Badhuset Nanna:

De som är parter i ärendet har rätt att överklaga beslutet. Överklagandetiden för de som har delgetts beslutet är tre veckor räknat från dagen för delgivningen. Det innebär att överklagandetiden är 3 veckor för varje enskild person och att slutdatum för när överklagandetiden går ut kan vara olika beroende på när personen blivit delgiven.

Om du inte tillhör den krets som är part i ärendet och som inte blivit underrättad om beslutet genom delgivning finns en annan möjlighet att överklaga. Alla som inte ska delges beslutet har en överklagandetid på tre veckor, räknat från den dag som infaller en vecka efter att beslutet har kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar.

K263151/13 Umeå kommun Kungörelse enligt plan- och bygglagen Nanna 72013-06-11

 

KUNGÖRELSE TISDAG 11/6 + EN VECKA TILL 18/6 + TRE VECKOR GER TISDAG 9/7 2013

LÄNSSTYRELSEN ANGER UTÖVER SAKÄGARE FÖLJANDE

Kommunens beslut om bygglov kan överklagas om överklagandet inte gäller frågor som avgjorts i en detaljplan. De som får överklaga är sakägare som sökt bygglovet eller de som har intressen som påverkas av ärendet. Överklagandet ställs till länsstyrelsen, men lämnas till den kommun som meddelat beslutet, senast tre veckor efter det att klaganden tagit del av beslutet.

DÅ DEN GAMLA DETALJPLANEN FRÅN 1948 KNAPPAST HAR MED FRÅGOR/PROBLEM SOM BLIR MED ÄVENTYRSBAD, GYM, REHAB, SIMTÄVLINGAR, MM I EN MODERN BAD- OCH SIMANLÄGGNING, FINNS DET MÅNGA FRÅGOR SOM INTE ÄR AVGJORDA OCH UTRYMME FÖR MÅNGA PÅPEKANDEN.

MEN Umeå kommun medger självt att man avviker från detaljplanen, dvs självmål kan man säga.

Bygglov ges om den inte strider mot detaljplanen och i nästa mening kommer ”självmålet” dvs en avvikelse som just strider mot aktuell detaljplan, se nedan ur protokollet (finns i helhet i pdf att klicka på längre ner).

 

Så här står det i protokollet

Bygglovsansökan innebär en liten avvikelse från gällande plan beträffande byggnads planering. Bygglovskontoret gör bedömningen att avvikelsen som innebär att byggnadens nordöstra hörn placeras utanför byggrätten med en liten del, är liten och inte i strid med planerna syfte. Planen med dess avfasade hörn genomfördes aldrig fullt ut vad gäller fastighetsbildning.

NEDAN ÄR EN PDF FRÅN BYGGNADSNÄMNDENS SAMMANTRÄDE
KLICKA PÅ LÄNKEN SÅ FINNS FEM SIDOR ATT LÄSA.
DET FINNS MYCKET ATT ERINRA MOT, T EX
”Kontoret konstaterar att projektet förutsätter samspel inom Umeå kommuns alla delar för att verkställa badhuset i detta centrala läge.”
Något samspel mellan Skolförvaltning och Nannabadplaneringens trafikproblem finns inte då ”Skolan” inte yttrat sig om vare sig påståenden om ordinarie kommunala bussar för den obligatoriska simundervisningen eller de trafikrisker som finns när barn/ungdomar ska ta sig till från ett Nannabad, som har barriärer av trafik på flera ställen samt entrén mitt emot P-huset Nannas in- och utfart.
DETTA ÄR DEN ALLVARLIGASTE BRISTEN DÅ DEN HAR LIVSHOTANDE RISKER!
Nedan är en av de kommentarer jag gjorde i min överklagan och borde ha gjort att inget bygglov godkänts då trrafikmiljön är inte utredd för den utveckling som kommer med ökande trafik kring kv. Nanna.

 

5. Kanske allvarligaste bristen

då den gäller människors hälsa allmänt, inte bara trafikolycksrisker. är underskattningen av ökande fordonstrafik med ett Nannabad pga ogjorda eller otilltäckliga utredningar här.

Analys av trafiksituationen vid en Nannabad, ökning av biltrafik påverkar miljömål, menar Byggnadsnämnden klaras med de 209 nya P-platserna i nytt P-hus med in- och utfart mot Östra Kyrkogatan.

Men 209 är besöksparkeringar, vilket innebär en omsättning på betydligt fler om besökarna ska till Nannabad och centrum. Det kan vara 5-10 ggr fler bilar per dygn, 1 000 – 2 000, vilket riskerar överskridande av gränsvärden. Och pga ingen ny detaljplan är sådan analys inte fullföljd genom att en 65-årig detaljplan nu används.

Underskattnning i trafikbedömning är också alla skjutsande och hämtande-bilar, blir så vid aktivitetsanläggningar med många barn/ungdomar.

Underskattat är även alla gående, cyklande och bussåkande som måste passera Umeås kanske mest trafikerade gator, inkl hela Vasaplan (se ovan). Och outrett riskerar ej förberedda olyckshändelser.

Underskattning av busstrafik är alla utflyktsbad- och simbussar som blir följd av äventyrsbad och simbassänger i centrum.

Underskattning som förstärker/förvärrar med bussar är att För- och grundskoleförvaltningen i yttrande till badutredningen 2005/2006 förklarat att det blir abonnerade skolbadbussar som idag till Umeå simhall, och inte annat yttrande har gjorts därefter. Så politiska uttalanden om att elever i skolbad för obligatorisk simundervisning åker kommunalt, stämmer således inte.

Sammantaget måste all denna underlåtenhet i trafikutredande (som inte görs i planering för förskolor/skolor) medföra bakläxa för bygglovshandläggningen och medföljande bygglov,

både beträffande olycksrisker och miljörisker (luft, partiklar, föroreningar, inversion, mm)

följer av den omläggning av genomfartstrafiken med stopp av tung trafik på Västra Esplanaden som planeras.

Politiska uttalanden som följande och enligt översiktsplanen,

”Gamla E 4 genom stan kommer att förändras. Så kommer det att bli när västra länken är klar säg 2017. Då ska all genomfartstrafik vara borta och gatan ha en stadskarraktär.”

medför att bil- och busstrafik flyttas över till Östra Kyrkogatan, som ökar än mer genom IKEA och handelsområdet Söderslätt.

DVS ytterligare en underskattning av den ökande fordonstrafiken (även cykel med därpå fler kollisionsrisker fordon-cykel) som det avbrutna detaljplanearbetet för kv Nanna inte fick fullfölja pga avvändandet av 1948 års detaljplan, både utredandet i sig och för de synpunkter som kan komma in under utställning och därefter.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.