Idrottspolitisk kraft nästa för barn-satsningen Changethegame när reklam ”changeade” från bojor till kul.

I gårdagens blogg om barnidrottssatsningen Changethegame välkomnade jag att annonseringen med negativ inriktning med fotbojor och handklovar ändrats till positiv med kul och träffa idrottsstjärnor. Ändringen kom i nätannonseringen varför jag skrev följande:

Hoppas nu på papperstidningsannons och på reklamskyltar om KUL med idrott inför Umeås, och Sveriges?, första ”barnidrottsmässa” på lördag 27/9.

Och idag så har VK i papperstidningen nedan kul-annons.

Changethegame kul annons

Om ansvariga för Changethegamesatsningen tagit till sin påpekandena eller reklammmakarna haft en strategi med först negativ reklam och sedan positiv, vet jag ej. I vilket fall är det viktigt att det finns strategi för fortsättningen eller tas fram sådan efter aktiviteterna på Gammlia Idrottscenter på lördag.

Här är då ett uppslag att detta idrottspolitiska initiativ för barnidrott som det ju också är, utvecklas mer. En idé är då anläggningarnas barnvänlighet, både utomhus och inomhus, samt också för tillgänglighet i form att färdvägar till och från. Ett motto kan vara ”Trygga idrottsanläggningar för barn”. För blir de trygga och säkra i, vid samt dit och hem, då vinner idrotterna fler utövare när föräldrar ser detta.

Sådan idrottspolitisk kraft kan då ge eko i Sverige och till Riksidrottsförbundet, där RF nu ska ta fram en ny idrottspolicy och färdvägar anges som en viktig faktor för att locka och behålla barn/ungdomar i idrottsverksamhet. Här i Umeå gäller detta särskilt simsporterna som i ett Nannabadbygge mitt i trafikfarliga centrum med växande alkoholmiljöer omkring, inte har den trygghet som FN:s Barnkonvention säger. Nedan bildillustration får illustrera detta och till ett ”change-the-place” till bättre idrottsmiljö.

Nanna krog trafik 2

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.