Umeås Bästa är stopp av Nannabad pga trafikpropp på ÖK och som ger hopp om campusdopp.

Umeås Bästa är stopp av Nannabad pga trafikpropp på ÖK och som ger hopp om campusdopp.

Trafikproppen visar den trafikanalys i en konsultrapport av SWECO som SVT:s Västerbottensnytt presenterade i fredags (15/2), se nedan. Här är länken på Umeå kommuns hemsida där hela rapporten kan läsas:

http://www.umea.se/download/18.6b258fd113b46be90db75a7/Trafikanalys_utst.pdf

Vbnyttinslaget finns på

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/trafikpropp-att-vanta

Trafikpropp att vänta på ÖK

Trögt redan nu Östra kyrkogatan i Umeå kommer att proppas igen av den ökade trafiken som följer på utvecklingen av centrum.

PUBLICERAD 15 FEBRUARI 2013 – 19:42 – UPPDATERAD 15 FEBRUARI 2013 – 19:43

Artikeltexten fortsätter längre nerHoppa till artikeltexten

Det kommer att bli mycket kraftiga trafikökningar på Östra kyrkogatan i Umeå när det nya badhuset står klart och Mimerskolan byggs om till hotell. Det visar en konsultrapport som Umeå kommun har beställt.

Trafiken på Östra kyrkogatan, eller ÖK, väntas öka med 65 procent. Redan nu är trafiken långsam, bland annat på grund av de 10 000 cyklister och fotgängare som passerar varje dag. Vid högtrafik går också 67 bussar per timme.

Rapporten slår fast att ÖK klarar max 15 procents trafikökning. Lösningen ska bli att få umeborna att lämna bilen hemma.

Nedan är en bild ur rapporten som visar trafikproblemen. Det lär avskräcka en del till att försöka ta sig fram till ett Nannabad och då väljer man något av Umeås många andra badhus/simhallar, eller tar Botniabanan till Ö-viks Paradiset (f ö tre gånger större än vad som kan bli på Nannakvarteret).

 

OACCEPTABELT OCH EKONOMIPROBLEM

Citat ur rapporten visar var för sig omöjigheten med en bad- och simanläggning som siktar på 400 000 besökare/år eller drygt 1 000 per dag, dvs det dubbla som mest, och med många i bil och många i utflyktsbussar.

Se känslighetsanalysen (sista citatet nedan) där det blir "acceptabelt" om "den allmänna trafiktillväxten i området är lika med noll". Dvs det kommer att bli OACCEPTABELT då trafiktillväxten ju kommer att öka.

Men om ÖK-traifken "tvingas ned" med politiska beslut som biltullar, dubbdäcksförbud, enkelriktat, höjda P-taxor eller åtgärder ihop, så drabbas bad- och simbesökande och ekonomin där inte klaras. Således ett Nannabad blir inte till pga ekonomiproblem, precis som det blev när förra äventyrsbadsatsningen, Aktivariet, på samma tomt, sjönk 2001.

I sammanfattningen av konsultrapporten kan läsas bl a

Den allmänna trafiktillväxten plus Nanna/Mimer-trafiken motsvarar en total ökning i trafikvolymen på ca 65 procent jämfört med idag. 

Det är tydligt att trafiksystemet inte kan hantera en trafiktillväxt på 35 procent. Resultaten tyder på att kapacitetstaket för södergående Östra Kyrkogatan är någonstans mellan 10 till 15 procent mer trafik än i dagens läge.

De framtagna riktlinjerna för utveckling av stadens trafiksystem säger tydligt att gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras före fordonsburnatrafikanter. Detta innebär att antalet bilar på Östra Kyrkogatan måste minskas i framtiden om gatan ska kunna utvecklas enligt de uttalade riktlinjerna. 

Den nya exploateringen medför en trafikökning med ca 25 procent på Östra Kyrkogatan jämfört med dagens läge. Då analysen tyder på att gatan inte tål mer än 10 till 15 procent mer trafik måste den allmänna trafiknivån minskas med ca 15 till 20 procent framtill år 2020.
 
Känslighetsanalyser tyder på att trafiksituationen på Östra Kyrkogatan torde vara acceptabelt med 300 p-platser i det nya badhuset, förutsatt att det den allmänna trafiktillväxten i området är lika med noll.

ÄN MER TRAFIK

Noteras bör att denna konsultrapport kom maj 2012 och gäller för både Nanna- och Mimerkvarteren, men behandlas endast detaljplanermässigt bara för Mimer 1, eftersom Umeås politiker bestämt att Nannabadplanerna ska följa 1948 års detaljplan. Detta innebär att totalytan (inte äventyrsdelen) som har utökats och ska locka fler, inte är inräknat, dvs det blir än mer trafik då.

ÄN VÄRRE MED SKJUTSANDE BILAR OCH UTFLYKTSBUSSAR 

Men det blir än värre vid ett Bad i centrum. Konsultrapporten har inte med alla skjutsande bilar som är för simträning och äventyrsbad. Det ger dubbla bilrörelser med lämning och hämtning.

Alla utflyktsbussar, som kan bli många periodvis, ser inte heller ut att ha tagits med. Och inget om nytt handelsområde, Söderslätt med IKEA, m fl som lär öka ÖK-trafiken, särskilt pga närheten till centrum och jämförelse av varor.

Dessutom har P-platserna minskats till dryg 200, vilket innebär mer fram- och tillbakakörningar pga slut på parkeringsplatser och därmed mer trafik. Något som inte finns analyserat.

ÖVERKLAGNINGAR RISKERAS

Sammantaget med oräknade bilskjutsar, utflyktsbussar och IKEA-trafik samt inget om minskade p-plater, gör att konsultrapporten underskattar framtidens trafik med därpå följande problem. Därför måste utredandet kompletteras härav och antagandet av detaljplanen för Mimer 1 uppskjutas. Om så ej görs, riskeras överklagningar därav och än större förseningar av detaljplanen och möjligt hotellbygge.

Säkra och trygga till- och frånfarter för, framför allt, barn och ungdomar, finns inte heller redovisat för ett Nannabad. (Kommer kanske i en frivillig miljöutredning som ansvariga politiker lovat i mediauttalande).

SÄKERHET KRAV I FN:S BARNKONVENTION

Sådan säkerhet krävs enligt FN:s Barnkonvention och beskrivs i detaljplanematerialet 2011 för Nanna och upprepas nu kring Mimerkvarteret.

Här ovan är en illustration som visar de fyra trafikkorsningarna som omger en bad- och simanläggning. Och här inses lättare vilka trafiksvårigheter ett stort bad ger med ovan konsultrapport. Så svårt att Nannabadplanerna stoppas till slut.

Men det kan stoppas fortare om simföreträdare studerar rapporten, drar slutsatser om omöjigheten i få den efterfrågan man förväntar sig, och själva säger nej. Vilket innebär att Umeås politiker nog drar en lättnadens suck och får anledning att avbryta Nannaplanerna utan prestigeförluster.

NANNASTOPP GER HOPP OM CAMPUSDOPP 

Båda parter då blir vinnare och Nannastopp ger då hopp om campusdopp i stället. Mer om denna utveckling i kommande bloggar.

 

 

4 kommentarer

  1. Lucas Erixon

    Du gör i grunden en felaktig beräkning Urban. Det är ingen naturlag som säger att vi ska komma att åka bil längs ÖK om några år. Kollektivtrafiken byggs ut och det är en medveten strategi från kommunen att försöka minska biltrafiken genom centrum. Bilens tid som det mest naturliga transportmedlet börjar mer och mer spela ut sin roll. Det enda man kan veta är att om man bygger fler och större vägar leder detta till att biltrafiken ökar. På samma sätt minskar biltrafiken det när man helt enkelt minskar möjligheten att köra bil genom smalare körfält, prioriterade bussfält och breda cykelbanor.

    Att leva i den föreställningen att det ska vara enkelt att köra bil genom och i Umeå är en utopi som inte på något sätt kommer att bli verklig.

    Bort med bilarna, bygg ut kollektivtrafiken och öka antalet cykelbanor.

    Notera nu Urban att jag endast talat om trafiksituationen. Håll dig därför till ämnet och börja inte sväva ut med dina tankar om simhall på andra platser idag. Den diskussionen är från och med nu död då kommunstyrelsen röstat ned förslaget gällande en folkomröstning.

    Svälj din stolthet och du är välkommen att debattera trafiksituationen i Umeå istället. Simhallsdiskussionen är död och kommer så förbli.

  2. Urban Bengtson

    Tack för kommentar, det är inte så ofta.

    Först, bad- och simläget är inte dött, det lever i allra högsta grad. Senaste förslaget med kommunalt badbolag har redan försenats med ett halvår, på ett halvår. Och det pga nej i höstas från simsporterna.

    Sedan, Aktivariet, bad-vård-hotell-komplexet ”gick i graven” efter fem års planer år 2000 (dagens har pågått sedan 2009 då de privata aktörerna började). Och det pga ekonomin, ingen vågade driva detta.

    Vidare, trafiken,
    både med ökad biltrafik som proppar igen och hindrar badbesökare som väljer andra badhus/simhallar
    och med bussvisioner, så påverkar det också bad- och simbesökandet så att andra badhus/simhallar väljs,
    eller badar/simmar man inte.

    DVS ekonomin, att driva det, spräcker även här ett BAD i centrum på Nannakvarteret. Betänk också att 275 mkr i Badutredningen är nu 400 + 50 mkr. I Sundsvall kostade för ett par år sedan ett hälften så stort nytt bad 400 mkr och i Linköping planeras ett liknande Nannabad (dock vid utemiljö) med nu en prislapp på drygt 600 mkr.

    Någonstans finns en ekonomisk smärtgräns i Umeå likaväl som en trafiksmärtgräns. Båda är, som jag ser det, redan överskridna om man analyserar nuvarande planering. Så det borde vara enkelt att nu avbryta allt.

    Men, prestigen försvårar, än så länge, varför detta ”chicken race” fortsätter. För Aktivariet blev det badentreprenörer som sa nej och allt stoppades utan prestigeförlust politiskt.

    Nu kan det bli omöjlighet att få en SM-vecka som pga otillräcklig 50:a som ger ett stopp. Eller att miljöproblemen tvingar politikerna dit, och då kan man skylla på dessa, och gå ut någorlunda prestigelöst.

    Och då kan man säga (och jag håller med) var bra att detta Nannabad drog ut på tiden. För nu utvecklas campus mer ”urbant”, dvs stadsmässigt.

    Då passar verkligen en simarena med 50:a, mm och upplevelsedel där, så att campus blir mer ett allmänhetens område, strävanden som uppmuntras från högsta håll i kommunen och på universiteten. Och som jag har idéer om.

  3. Lucas Erixon

    Den tråd jag började diskutera rörde trafiken genom centrum. Att du då styr in på SM och 50-metersbassäng blir fel. Diskussionen från min sida är avslutad i och med detta.

  4. Urban Bengtson

    Tack ändå för kommentarer!

    Trafiken hänger intimt ihop med centrums utveckling. Med mer trafik pga badande-simmande-bilar, blir luft- miljö- och olycksriskerna större, dvs det försämrar centrums utveckling.

    Därför behövs att ökande trafik och byggande i centrala stan, här Badet, diskuteras ihop. Vilket medför att bad- och simplaneringen i allra högsta grad lever vidare. Så småningom i andra lägen i Umeå.

Lämna ett svar till Urban Bengtson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.