Umeås Värsta planeringsskandal riskeras med få duschar i Nannabad, 10 för Herr/Dam, EN bastu, för få simskåp och barnrisker vid entréer!

Umeås Värsta planeringsskandal riskeras med få duschar i Nannabad, 10 för Herr/Dam, EN bastu, för få simskåp och barnrisker vid entréer!

Det verkar som om eländet för bad- och simplanerna i ett Nannabad aldrig kan ta slut. Idag i Västerbottensnytt,

se http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasterbottensnytt/article1203546.svt 

redovisas för få toaletter som riskerar vattenmiljön och få duschar.

SE OCKSÅ LÄNGST NER, FRÅN BADKONSULTENS BAD I TYRESÖ I ÅR, MED FÖR FÅ DUSCHAR.

(Obs! Det är för liten yta på kv Nanna och för mycket innehåll som begärts som tvingat fram få toaletter, få duschar och andra omöjligheter i detta Nannabad, inte konsulternas fel i grunden. Och även Badutredningen sa för liten yta på kv Nanna för det innehåll politiken begärde. Men Umeås politiker valde Nannaläge ändå och nu kommer den sura eftersmaken)

10 DUSCHAR OCH EN BASTU!!!

I nedan ritning syns 10 st för vardera Herr/Dam (mot dubbla i Umeå simhall och halva besöksantalet mot vad Nannabad planeras för) och EN bastu (inte så stor heller).

 

26 SKÅP FÖR SIMKLUBBARNA OCH 60 KAN BEHÖVAS SAMTIDIGT!

 

Se också här NEDAN ett konferensrum i en särskild del för simmare och tävling, där konferensrummet är genomgångsrum. 

Och vad säger simklubbarna om 26 skåp herr resp dam ifall tre simgrupper à 10 barn/ungdomar möts, tre kommer och tre slutar och teoretiskt 60 skåp behövs samtidigt under en halvtimme?? Byta om i konferensrummet?

MEN värst är ändå entréerna, till vänster för simmare, som ligger rakt ut mot den farliga bussgatan Skolgatan bara ett par meter ifrån, och t h på V:a Kyrkogatan och sedan ut mot Skolgatan eller förbi P-husentré och Nygatan.

VEM TAR ANSVARET FÖR OLYCKOR? BADBOLAGET. FRITIDSNÄMNDEN…?

Tänk 50-60 cyklande simmare samtidigt med cyklarna där, vem tar ansvaret för olycksrisker och olyckor? Badbolagets styrelse? Kommunfullmäktige? Fritidsnämnden som inte granskat detta (eller har man gjort det och vad sa man)?

ANBUDSPROCESSEN PÅGÅ SOM OM INGENTING HÄNT!?

Enligt Västerbottensnytts reportage idag ska badbolaget nu diskutera med Umeå Fritid om toaletterna. Om det ska bli ändringar där, och med duschar och felplacerat konferensrum och för få klubbskåp, kan väl inte anbudsprocessen gå på som om ingenting hänt?

Jag har nu som yrkesmänniska med specialitet kring ritningar, skrivit till Umeå badbolags styrelse om planlösningsbristerna, mm och föreslagit en TIMEOUT i anbudsprocessen, dvs inte öppna handlingarna än, och reda ut all denna kritik.

TIMEOUT ELLER AVBRYTA NANNABADPLANERNA INNAN BADSKANDAL

Eller ännu hellre avbryta Nannabadplanerna innan en badskandal är ett faktum.

 

HÄR ÄR FRÅN TYRESÖ NYA BAD I ÅR MED SAMMA KONSULT SOM I UMEÅ

http://www.mitti.se/?p=40594

 

Badgäster får stå 
i kö till duscharna

Den nya simhallens duschar och omklädningsrum får bottenbetyg i en ny undersökning.

Karl Lilja, vd på Tagebad, som låtit bygga den nya hallen i Tyresö håller med.

– Det blev inte bra. Om kundtrycket fortsätter att vara lika högt måste vi göra något, säger han.

Tina Carlenius har lagt sin lille son Philip på en filt på golvet i omklädningsrummet för att få på honom badbyxorna. Tillsammans med kompisen Sofia Broberger och hennes dotter Thea besöker hon simhallen för första gången.

När vännerna kommer ut till de sju duscharna blir de nästan fulla i skratt.

– Det är verkligen litet. Man tror liksom att det ska finnas ytterligare ett duschutrymme någonstans, säger Tina.

Just duscharna och omklädningsrummen är något som fått svidande kritik i en undersökning som Medley, som driver nya Aquarenan, genomfört. Enligt Hans ­Albrektsson, marknadskoordinator, är resultatet väntat. Personalen har fått höra att bastun är skrattretande liten, att det är för trångt i omklädningsrummen och att kunderna måste stå i kö för att få duscha.

– Vi såg problemet redan innan vi öppnade, men vi som driftentreprenör kan inte fixa 20 nya duschar. Vi kan hålla rent och göra små förändringar, som att sätta upp fler krokar och handdukshållare. Vi försöker göra allt vi bara kan för att kunderna ska vara nöjda, säger han.

Karl Lilja, vd på Tagebad, som låtit bygga Aquarenan, säger att man på byggbolaget lärt sig en läxa efter Tyresö. I de hallar som företaget bygger nu snålar man inte på dusch- och omklädningsrum.

– Det hade med anbudsprocessen att göra. Båda de två företag som lämnade anbud till Tyresö kommun ville vinna och lovade att bygga till mycket låga priser. Vill man bygga till ett lågt pris drar man lätt ner på ytan och här fick omklädningsrummen och duscharna ta stryk. Men vi som byggherre borde kanske ha tänkt om. Å andra sidan fick kommunen ett mycket bra pris, säger Karl Lilja.

En till förklaring till missnöjet med omklädningsdelarna är att trycket på den nya Aquarenan varit oväntat högt. Jämfört med den gamla hallen har besöken hittills varit mer än dubbelt så många.

Karl Lilja är dock inte främmande för att göra något åt problemet med de trånga omklädningsrummen.

– Medley är vår kund. Och de är inte nöjda. Då måste vi göra något, men vi vill nog vänta till sommaren för att få en tydligare bild av hur många som besöker hallen, säger han.

 

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.