Umeås Största lurendrejeri med kommunpolitiker i badbolag som kan köra över sig själva i kommunstyrelse och undgå stålbad!

Umeås Största lurendrejeri med kommunpolitiker i badbolag som kan köra över sig själva i kommunstyrelse och undgå stålbad!

Men egentligen kan de säga att de gör allt formellt riktigt. Dock om medier, revisorer och allmänhet ta reda på fakta kan ändringar göras och inget Nannabad blir av. Och det formella ändå avgöra här. Här är mitt bidrag till sådan information.

Först vad är det som kostar 389 miljoner kr? Är det enbart badhusdelen? Eller ingår rehab och det privata gymmet? Och är även P-husdelen med i kostnaderna? Dags för en fullständigt öppen redovisning.

Och var finns uppgifterna om 400 mkr som nämnts i medier? Sådana finns inte redovisade i något protokoll med underlag som Badutredningen gjorde. En utredning som sa 275 mkr och är den enda godkända siffran från en utredning att Kommunfullmäktige besluta om. Det är 40 procents ökning från 2006. Hur kan plötsligt 400 mkr då accepteras nu? Fråga som behöver svar.

Vidare, den 4/6 i år beslöt Kommunstyrelsen i Umeå att Fritidsnämndens beslut tidigare i vår om att avgöra ett Nannabads ekonomi – investering och drift, tas i junibudgeten – ändrats till att beslutas om i oktoberbudgeten.
Inget Nannabadbygge ska kunna dra igång dras igång förrän då, dvs i slutet på oktober, och då även kommuntjänstemännens (f ö på förvaltningschefsnivå) ”stålbadförslag” om att skjuta på ett Nannabad i två år, ska behandlas.

Men samma politiker i KS som står bakom att ett Nannabad inte får sättas igång förrän efter ett ja i ett oktoberbeslut om budgeten, sitter också i en badbolagsstyrelse.

Denna styrelse har, enl. folk med bolagskännedom, rätt att köra igång ett Nannabad, när anbudet är avgjort. Därför kan samma politiker köra över sig själva.

Och när alla andra sparandeförslag behandlas står kommunen där med en driftskostnad på 35 mkr/år mot de 22 mkr som Lerstenen avtalat om och var för dyrt. Så dyrt att kommunalråd sa att den måste bli nedåt 20 mkr för att ett Nannabad ska bli av.

Nyligen avslöjade VK 35 mkr/år, som var meningen skulle vara hemliga. Men Badbolaget säger ingenting i sin redovisning här.

Ändå kan inte Badbolaget starta då Kommunfulllmäktiges beslut våren 2012 om att få planera, bygga och driva ett Nannabad, har ändrats så pass mycket att §5 i bolagsordningen om att då måste nytt beslut i KF tas.

Ändringarna är privat drift av gymmet, anläggningen växt med 40%, bl a för flerfaldigat gym och rehab, samt driftskostnaderna ökat med 50%. Både styrelseledamöter och revisorer har då all anledning reagera, och se till att fullmäktigeledamöterna får denna nya information.

Dessutom har ingen trafikutredning gjorts som utlovades som kompensation för att ny detaljplan spolades genom att använda 1948 års utifrån orden ”allmänt ändamål, som f ö inte heller gäller nu med privatiserat gym som också är enbart för vuxna, dvs inte alla.

Badkonsulten har inte heller fullgjort sitt uppdrag, då man inte genomfört utredning om cykel-P, vilket man skrev på bygglovs- och anbudsritning skulle göras. Denna icke-utredning har bekräftats av planansvariga, men som ändå släppte igenom bygglovsgodkännande.

Det finns mycket för medierna att gräva i så här i semestertider.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.