Umeås Outredda Cykelkaos i Nannabadplaner riskerar olyckor, minskar besökande och sänker Umeås trovärdighet som en cykelvänlig stad. Pga felplacerat bad.

Umeås Outredda Cykelkaos i Nannabadplaner riskerar olyckor, minskar besökande och sänker Umeås trovärdighet som en cykelvänlig stad. Pga felplacerat bad.

Nedan bild är ur badkonsultens ritningar. T v i nov-2012 anges cykelparkering för 40 yklar (ska vara cyklar). Helt orealistiskt. I ritningen t h från april-2013 som blev anbudsritning och sedan gick till bygglovshantering, fanns ingen cykel-P-lanering alls. Däremot står det ”cykelparkering, angöring, mm redovisas i separat utredning”.

Nanna cykel-P

Denna utredning har inte gjorts bekräftade planeringsansvariga vid kommunen till mig i våras. Dvs varken vid anbudsförfarande eller i bygglovshandläggning finns något med om hur många cykelplatser som behövs eller hur cyklarna ska angöras. Om detta gällt dagis, skolor, bostäder, mm hade bygglovshandläggare nog gett bakläxa. Annars hade Byggnadsnämnden stoppar bygglov tills ”cykelparkering, angöring, mm” redovisats och kunnat bedömas.

Nanna cykel-P-kaos

I ovan bildscollage och mittersta bilden syns 3-400 cyklar på en yta av 30×40 m (är från ön Ven i Öresund mellan Sverige och Danmark). Det är ytor som knappast går att få på ytan mellan ett Nannabad och P-huset Nanna och samtidigt ge passage för de som ska igenom, dvs ej bada/simma, varutransporter och för utryckningsfordon. Och detta inses på de övriga bilderna med trångboddheten där.

Naturligtvis måste Umeås kommunledning, och badbolaget, utreda denna viktiga logistiksfråga innan det blir bygglovshantering, dvs dra tillbaka aktuellt bygglov, cykel-P-utreda och bedöma möjligheterna samt redovisa inför Kommunfullmäktige, i bästa fall till oktober när Nannabadplanernas ekonomi avgörs om möjliga.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.