Umeås ”Badbilar” missar P i P-husen. Tas av arbetsplatser och stans-besökare. Badbilar får P längre bort! Handeln förlorar pga P-konkurrens. Katastrof sa Fritidsnämndspolitiker.

Umeås ”Badbilar” missar P i P-husen. Tas av arbetsplatser och stans-besökare. Badbilar får P längre bort! Handeln förlorar pga P-konkurrens. Katastrof sa Fritidsnämndspolitiker.

P-huset Nannas dryga 500 platser får bara tillskott på 200 i ett ”P-adhus” mot 3-400 fler på kv Nanna/Mimer när badplanerna började. Men planerna för ett Nannabads bilbesökare är lika illa som all annan planering då man missat att ”badbilar” och ”stansbilar” konkurrerar om samma platser på lika tider.

TÄNKTE INTE PÅ DET!

Det kan behövas 150 – 200 säkra ”bad-P” och än mer vid toppar. Har P-huset Nanna slut på platser vid lunchtid och Umeå växer i centrumfyrkanten, senast med Forsetehuset och köpcentret Utopia och mer kommer, som Gitarrmuséet och hotell i Mimerskolan, ger det än mer tryck på P-husen vid och på kv Nanna.

Nedan bild vid ÖK/Nygatan och fullt på grusplanen illustrerar tydligt detta tryck, som växer med Nannabad. Och än mer med ”Ikea”-trafik förbi och badbilskjutsande till/från. Länsstyrelsens ”trafikinfarkt” om ökningen blir dubbel sådan! Åter ett ”Tänkte inte på det” i denna bad planering.

Nanna bilar

Men då Umeå kommun beslöt att avbryta detaljplanearbetet för att skynda på Nannabad med en stadsplan från 1948, har inga P-analyser gjorts. Med låg kompetens i kommunen om bads villkor för parkeringsplatser, blir det stor risk att bad- och simbesökare på em får leta länge för att parkera och hamnar länge ifrån.

Med risk att Nannabesök avstås föe andra badhus/simhallar/gym/relax. Eller stannar hemma och gör annat. Och driftsekonomin försämras än mer för den som driver ett Nannabad, Fritidsnämnden/Umeå Fritid. Med som följd nya nedskärningar i andra verksamheter inkl. fritidsområdet.

UMEÅANDAN I HALSEN – HASTIGA BESLUT UTAN PLANERING

Umeåandan blir mer ”Umeåandan i halsen”, hastiga beslut utan planering som får komma efteråt, därefter ekonomin för att till sist få tag på pengar, numera allt mer via lån, sämre och dyrare. Enda rimliga nu är att avbryta Nannabadbygget och låta parkeringar i centrum vara till för alla stansbesökare, inte trängas med ”badbilar” då dessa olika behov konkurrerar ut varandra.

Också så att handeln förlorar om badbesökare kommer före och tar P-platserna. Något som gjort att butiksägare i stan nu ångrar att man trodde på ett Nannabad som fördel i handlandet, nu befarar man tvärtom, har sagt det för ansvariga inom Umeå C, men inte fått gehör.

Badhus/simhallar behöver egna parkeringar som nu liksom i övriga Sverige som inte bygger bad i citylägen. Och ha extraytor nära vid toppar och än mer längre bort vid tävlingar och andra arrangemang. Detta sista riskerar simsporterna i ett Nannabad också drabbas av, var ska bilar och bussar stå om det är fullt en lördag?

LUFTKVALITETEN ÖVER GRÄNSVÄRDENA?

Så nu Umeåpolitiker, har ni ytterligare skäl för Nannabadstopp, skäl som inses av vanligt sunt förnuft vad som gäller i utbud och efterfrågan för parkeringar i centrum. Skäl som förstärks när luftkvaliteten försämras och riskerar hamnar över gränsvärdena! Men inte heller det har det tänkts på och än mindre planerats för.

Allt pga fel läge och att specialnämnden/förvaltningen, Fritidsnämnden/Umeå Fritid, inte fått vara med inför lägesbeslut och planering därefter. Och under ytan varit emot hela tiden, har det sagts mig av tjänstemän som inte vågar säga det högt. Så ”katastrof” som en ledande politiker där beskrivit Nannabad för flera år sedan, besannas allt mer.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.