Umeås Farligaste cykelomgivning! Nedan tillbud ökar med 1000-tals ungdomar till Nannabad, outrett och ej analyserat då 1948 års stadsplan används för bad på 2000-talet!

Umeås Farligaste cykelomgivning! Nedan tillbud ökar med 1000-tals ungdomar till Nannabad, outrett och ej analyserat då 1948 års stadsplan används för bad på 2000-talet!

Nanna buss skola

Se ovan bild en vanlig vardag med få cyklande som blir mångfalt fler om Nannabadbygge genomförs. Se under artikeln från vk.se och därunder kartbild över riskzonerna runt om kv Nanna och över ÖK vid Nygatan.

När ska Umeås politiker i allmänhet och Umeås Badhus AB, det kommunala badbolaget, vad man är på väg att utsätta bad-, sim-, gym- och relaxbesökare för med detta trafikfarligaste läge i centrum?

Måste en allvarlig olycka ske för uppvaknande och omtänkande (i dubbel mening)? Hoppas inte det.

Hoppas också att trafikchefen vid Nobina som nu ska utreda händelsen också synar hur kommunen utrett trafikriskerna för ett Nannabad, eller OM det gjorts alls. Här ur VK idag.

Nära bli påkörd av buss

UMEÅ En närgången lokalbuss, en cyklist som knuffades två gånger och vid tredje knuffen vinglade över trottoaren och in på en gård, fick Roger Granberg att ilsket dunka på bussdörren. Chaufförens attityd lämnade mycket i övrigt att önska. – Han skrek ”Stick och brinn, din djävel”.

Det var efter jobbet i fredags, klockan var cirka 17:15, när Roger Granberg cyklade mot centrum från Öst på stan. Han valde Skolgatan, eftersom Nygatan är uppgrävd, och hörde Nobinabussen närma sig bakifrån.

– Plötsligt var den helt nära mig. Just då mötte vi flera bilar och busschauffören höll ut så långt mot mig att min axel strök mot bussens sida.

Han är van cyklist, använder den till och från jobbet så snart det blir barmark, och lyckades hålla balansen. 20 meter framför honom rullade en annan cyklist. För honom slutade omkörningen inte lika bra.

– Jag såg att det skulle gå på tok. Han fick först en knuff, sen en andra och vid tredje knuffen vinglade han över trottoaren och in på en gårdsplan.

Busschauffören uppfattade tydligen situationen och stannade så Roger Granberg i kapp och slog näven i sidan på bussen för att påkalla uppmärksamhet.

– Jag undrade vad han höll på med, att köra så nära är ju livsfarligt.

Svaret han fick från chauffören var att bussar är breda fordon, att det var mötande trafik och allmänt trångt.

”Det här ska vi utreda”

UMEÅ – Det här är självklart en händelse som vi kommer att utreda. Allra först ska vi höra chauffören och sen tar vi kontakt med den person som gjorde anmälan.

Det säger Camilla Nordlund, trafikchef för Nobina i Umeå.

UTRED ÄVEN HUR ETT NANNABADBYGGE RISKERAR ÄN FLER INCIDENTER SE HÄR

Nanna trafikkaos

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.