Umeås Trafikutredning för Nannabad är från 2011, före Ikea, Utopia och Guitars var klart. Idag har badhuset växt 35 %, varför utredningen underskattar bilmängden och miljöproblemen. Gör nya utredningar!

Umeås Trafikutredning för Nannabad är från 2011, före Ikea, Utopia och Guitars var klart. Idag har badhuset växt 35 %, varför utredningen underskattar bilmängden och miljöproblemen. Gör nya utredningar!

Igår på bloggen var ett svar från kommuntjänsteman med ursäkt för ofullständigt svar på mitt medborgarförslag om trafikutredningar för Nannabad med mer bussar, bilar, cyklar och gående än idag kring kvarteret. Där fanns en länk på trafikutredningen för 3,5 år sedan

http://umea.se/download/18.232bb3eb132b9e0c2ca800048113/1361887889078/RA_Trafikanalys_Badhus_Ume%C3%A5_Ver_1+1.pdf

Nedan är utredningens slutsatser och med mer byggen och attraktioner i centrum efter studien gjordes, februari 2011, som Kulturväven, Utopia och Guitars samt IKEA med ökad trafik där P-huset Nanna lockar liksom P-hus i Nannabad, överskrids gränsvärden vad som är rimligt i området. Dessutom finns ingen beskrivning av skjutsandebilar till Nannabad som betyder två bilrörelser, lämna/hämta, och utflyktsbussar, dvs än mer trafik än i utredningen.

Avslutningen om att allmänna trafiknivån måste minskas till år 2020 kan därmed glömmas om badbygget fullföljs, ingen barn- och ungdomsanläggning är så fordonsalstrande som just en bad- och simanläggning. Och Nannabad har med Umeås badbolag växt med 35 % mot det de privata aktörerna hade, således än mer trafik.

Därför är nu klokast att göra timeout i byggandet för att utreda på nytt med alla nya förutsättningar samt låta allmänheten, nämnder, intressenter och Länsstyrelsen bedöma så att det nya Kommunfullmäktige efter valet i september ta avgörande beslut om framtiden för vad som är lämpligt på detta centrumkvarter.

Att göra om till bostäder är nog det som drar minst biltrafik och därför bäst klarar miljömål och olycksrisker minskar. Då kan också bostäder avstås på Gammlia och SM på skidor och ny SM-vecka vinter klaras samt en 50:a byggas i annat läge för SM-krav och SM-veckan sommar ges möjlighet till (Nanna-50:an är ju underkänd).

Ska Umeå kommun bli trovärdigt i att vilja bli miljöhuvudstads i ny ansökan behövs aktuella trafik- och miljöutredningar som också umeborna fått yttra sig om!

6 Slutsatser

De trafikmätningar och videofilmningar som är genomförde visar att i dagens läge Östra Kyrkogatan är överbelastad under en del av den dimensionerande timmen. Stundvis byggs köer förbi övergångsställena vid Kungsgatan och Nygatan. Dessa köer orsakar tillbakablockering på korsningar uppströms gatan.

Trafikanalysen med VISSIM visar att den allmänna trafiktillväxten med 35 procent ytterligare försämrar trafiksituationen på södergående Östra Kyrkogatan. Gatan och anslutande korsningar blir överbelastade en stor del av den dimensionerande perioden. Trafiken till och från Nanna/Mimer förstärker framkomlighets problemen.

Det är övergångsställena vid Nygatan och Kungsgatan som är avgörande för kapaciteten av motorfordon på gatan.

Det är tydligt att trafiksystemet inte kan hantera en trafiktillväxt på 35 procent. Resultaten tyder på att kapacitetstaket för södergående Östra Kyrkogatan är någonstans mellan 10 till 15 procent mer trafik än i dagens läge.

De framtagna riktlinjerna för utveckling av stadens trafiksystem säger tydligt att gång- och cykeltrafikanter ska prioriteras före fordonsburnatrafikanter. Detta innebär att antalet bilar på Östra Kyrkogatan måste minskas i framtiden om gatan ska kunna utvecklas enligt de uttalade riktlinjerna.

Den nya exploateringen medför en trafikökning med ca 25 procent på Östra Kyrkogatan jämfört med dagens läge. Då analysen tyder på att gatan inte tål mer än 10 till 15 procent mer trafik måste den allmänna trafiknivån minskas med ca 15 till 20 procent framtill år 2020.

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.