Stoppa bil- och bussalstrande Nanna-bad (och bygga nytt i friluftsläge) är viktigare för bättre luft och som Umeåpolitikerna ”i morgon” kan ta beslut utan att vänta på Trafikverket.

Västra länken, ett måste för att klara luftmiljön i Umeås centrum enligt umepolitiken. Men att stoppa bil- och bussalstrande Nannabad (och bygga nytt i friluftsläge) är viktigare för bättre luft där som Umeåpolitikerna ”i morgon” kan ta beslut utan att vänta på Trafikverket. Det är min kommentar (se härunder bilden) på nuvarande högsta kommunalråden Lennart Holmlunds (S) och Anders Ågrens (S) debattinlägg i VK igår, 11/10.

Nanna luften värre

Argumenten för Västra länken = kringleden som ska rädda luftmiljön i centrala Umeå blir som luft i förhållande till den ökning av bilar och hyrbussar som blir följden av förtätningen med Nannabad samt IKEA ett stenkast från centrum. Då dras avgaser in och än mer stillastående trafik på ÖK, pga, ”Ikea-bilar”, badbilar och skjutsandebilar (ej inräknat i kommunberäkning för luftmiljön) så att luftmiljömålet spräcks ändå, västra länkar till trots.

Så om politiken i Umeå vill ha översiktsplanens utveckling i centrum och ha chans att klara luftmiljön är flytt av bad/simning mer ett måste än Västra länken. Bjud ut badbygget som det är nu till näringslivet som får föreslå annat, mer för vuxna och ej drar in samma mängd bilar och bussar som bad. Eller bestäm att det görs om till bostäder, det ger minst ny trafik.

Spola sedan äventyrsbad (finns i Holmsund och sommartid Umelagin), relax (finns på Umedalen) och gym (finns gott om i centrum, nya stora dessutom) och bygg en 50:a, hoppbassäng och multidito för 100 mkr. Då sparas 2-300 mkr och 20 mkr/år i drift. Samt luften i centrum kan klaras. Det är beslut Umeås politiker har makt över och kan ta ”i morgon” utan att vänta på Trafikverket.

Nanna Skolgatan 2

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.