Utvärdera Umeåförskolor om Reggio Emilia eller traditionell modell för att få mest pedagogik för bäst ekonomi.

Förra bloggen, 1/10, http://blogg.vk.se/umeas-basta/2018/10/02/dyrare-forskolor-med-reggio-emilia-utan-spring-och-tamburkontakt-utan-personal-jamfort-traditionell-modell-vad-vill-umea-kommun-2/ hade rubriken

”Dyrare förskolor med Reggio Emilia utan spring och tamburkontakt utan personal – jämfört traditionell modell. Vad vill Umeå kommun?”

F-program framsida

Och kommunen kan ”vilja” genom att utvärdera Umeåförskolor om Reggio Emilia eller traditionell dagismodell genom att studera kommunens eget ”Funktionsprogram förskola” från 2010 och använda innehållet med frågeställningar där och ritningsexempel.

Tidigare har jag visat på skillnader i entréer/kapprum/hallar där RE kan ha tre avd ihop till en ”skolhall” för 45-60 barn (15-20/avd) jämfört med traditionella dagismodellers en per avd.

Här nedan beskrivs dessa olikheter med motiveringar. T h anges lämpliga frågor och nya kan vara att få svar på ytor för olika delar i verksamheten.

F-program frågor

Nedan är RE-exempel uppe t v med tre kapprum i en ”skolhall”. T h traditionell modell varsina entréer/hallar och där kapprum är passage mellan avdelningarna. Därunder två förskolor med egna entréer/hallar och där rörelserum/lekrum delas och är passage mellan avdelningarna.

F-program avd-ritn

Mest ”yteffektiv” är den nere t h och är förskolan Missionärens, den jag menar och anser ha visat i tidigare bloggar är min UBBI-modell. Den kan använda hela avdelningens yta som ”lekyta” genom inga störande genomgångar på avdelningen förutom ”kappr” samtidigt som mer ytor fås ihop med grannavdelningen.

Annan viktig frågeställning som inte F-programmet har med här, är att bedöma störande miljöer pga genomgångar i verksamhetsrum. För ovan ritningsexempel blir RE mest störande, därnäst ovan t h, nedan t v och minst Missionären.

Med en passage/korridor förbi lekrum (även kallad lekhall) fås än mindre störning och ges mesta yteffektiviteten (hela avd.ytan är samma då korridorytan tas från totala ytan).

UBBI lego Peab Campus b

Min UBBI-modell för Professorn Campus följer ovan ytkrav och planlösning för minimering av störningar. Därför är en utvärdering även att Umeå kommuns förskoleansvariga för utformning förutom att studera ritningarna här även göra studiebesök där, något som inte lär ha gjorts från kommunhåll trots att förskolan startade för över två år sedan, april 2016!

Ytterligare en utvärderingsmetod är flödesscheman i ritningar likt för biltrafik och bedöma där flödena ska vara större, mindre eller inga alls och värderas som ”pedagogisk nyttoyta”.

Utvärderingarna kan då visa de modeller som ger mest pedagogik för bäst ekonomi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.