Coronaanalys i förskolan: Sjukt blir friskt – i utemiljö inne av altan runt om – med pedagogiska innovationer…

Att coronapandemin får effekter på arbetsmiljöer syns i medier alltmer. Och nu för skola och förskola idag i VK Näringsliv med reportage om en ny kontorschef på White Arkitekter:

Pandemin väntas påverka arkitekturen framgent, och Jenny Pettersson är övertygad om att förändringar står för dörren.

– Jag har svårt att se hur det inte skulle påverka hur vi lever, bor och arbetar. Naturen boomar nu och jag tror att vi kommer att se mer inplanerad grönska i stadsmiljöer.

Så min bok nyligen, en idébok om förskotedesign, och visad här på bloggen tidigare, känns då rätt i tiden och framtiden. Och även med resultat från ”baktiden” i C-uppsats (60 p) i pedagogik, ”Sjuka och friska planlösningar i barnstugemiljöer”, 1993, Umeå universitet.

Där finns det som idag kan  kallas ”coronaanlys” i dagismiöjöer, studera och bedöma förskoleplanlösningar/utformningar m h a

dels flödesscheman av verksamheten, hur barn, personal, föräldrar, m fl rör sig, allt för att visa hur ”sjukt” blir ”friskt”, både för ombyggnation och i nyproduktion.

dels en modell ”ÖGATS” princip här med i senaste riksbeskrivning, Myndigheten för skolutveckling, ”Lärande och fysisk miljö”, Pia Björklid, professor, pedagogik, Sthlm, 2005.

Än mer ”coronatrygg” för minskade smittrisker (även vanliga förkylningar, magsjukor, etc) är om natur fås inomhus. Nedersta raden t v är en dagisveranda runt-om, som med inglasning – vanligt för privata altaner – ger utemiljö inne.

Och jag har med i min utvecklade Atrium-modell i övre raden t v för en inglasad version så att in/ut fås mer flexibelt och mindre smittriskigt i en fler-friskare förskola – utifrån t h grundmodellen för campusförskola i Umeå, 2016, inkl ”lego”-variant 1988.

Allt detta passar in i sociala uppfinningar/innovationer, där tjänsteidéer leder till entreprenörskap och då mer av pedagogiska innovationer. Ovan om flödesschema och ”pedagogisk nettoyta” är ur C-uppsatsen (se längre upp) med exempel i ritningar.

Med dagens IT-utveckling passar detta att göras data-tekniskt, i algoritmer?, och därmed bli mer ekonomiskt, dvs bra pedagogik ger god ekonomi.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.