EN groventré för 100-tals (barn + föräldrar) i ny förskola i Umeå (+ personal) i nytt funktionsprogram! Alternativ finns i atrium-idé så sjuk utformning kan ändras till frisk miljö.

Förra bloggen var om brister i utemiljö för ny förskola, Kålmasken, på Tomtebo gård. Även innemiljön har brister och som går emot personalsynpunkter i enkät inför nytt funktionsprogram 2021!

Så här var en fråga om gemensamma entréer och kapprum. Och notera även värderingen 1 = bra och 5 = dålig, inte vanliga 5 är bra och 1 är dålig.

  1. Hur fungerar gemensamma kapprum och barnentréer? 1=bra, 5= dålig

Svar: 1 – 1 st, 2-3st, 3–3 st, 4–4 st, 5 – 3 st.

Svar:  Kapprummen upplevs av flera som för trånga vad gäller barn, personal och förvaring av kläder. Personal upplever att det blir rörigt och lätt hög ljudnivå när många barn och personal ska samsas kring utrymmet i kapprummet. Det bör maximalt vara två avdelningar i ett gemensamt kapprum men då behövs avskärmning i form av hyllor och klädhyllor så att det blir tydligt för barnen vilken del av kapprummet som de ska använda. Gemensam entré på förskolan kan medföra att det blir trängsel vid in- och utgång. (Anm. fet stil, av mig).

Så ifrågasättandet i uttalande de flesta menar är mer dåligt än bra, föreslås ändå i ritning!

Groventrén blir stort störande genomgångsrum, här för 50-talet barn/våning, + föräldrar!

Än mer för denna förskolemodell med 8 avd i 2 plan med 70-talet barn per våning, se ovan. Och är 8 avd i ett plan (t h) riskeras ”groventré-torg om det dubbla, dvs 200-talet med föräldrar. MEN inget i texten om dessa varianter – F-programmet visar bara en enda!

Logistik entré – groventré – kapprum, visar stora avstånd och sämre uppsikt ut. Torkrum i kapprum medför risk för smuts och buller till/från + ökade smittrisker = sjuk utformning!

Umeås förskolebarn, föräldrar och personal kan slippa allt detta ”sjuka”då alternativ finns i verkligheten. Ovan t  h är bild på förskolan Missionären på Umedalen, 1990, och ur FoU-projekt jag arbetade i. Där har man länkar mellan husen och fler in/ut = friskare.

T v ”Missionären-idé” utvecklad för 2 vån. i innovationsprojekt för campusförskola om 8 avd. (Professorn, 2016, nu Glaciären), i atrium-idé utan genomgångsrum = frisk miljö.

Mer om detta, även historik och om smittrisker, i min idébok i förskoledesign, våren 2021, där flexibilitet visas beroende på ytkrav och tomtlägen, viktigt i nya bostadsområden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.